Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101767
Title: Participar da análise, analisar a participação: aspectos metodológicos de uma pesquisa-intervenção participativa em saúde mental
Other Titles: Participating in the analysis, analyzing the participation: methodological aspects of a participatory research-intervention on mental health
Authors: Renault, Letícia 
Ramos, Júlia
Keywords: Community-Based Participatory Research; Data analysis; Gaining Autonomy & Medication Management; Intervention Research; Enactive Approach; Pesquisa Participativa de Base Comunitária; Análise de Dados; Gestão Autônoma da Medicação; Pesquisa de intervenção; Abordagem Enativa
Issue Date: 2019
Serial title, monograph or event: Saude e Sociedade
Volume: 28
Issue: 4
Abstract: This article discusses the articulation between the participants and data analysis according to the methodology in participatory researchintervention linked to the Gaining Autonomy & Medication Management (GAM) approach. For this intervention study, all participants are researchers, which alters the prevailing understanding about how to analyze in a study. We understand that there is a circular relationship between participation and analysis: effective participation depends on the collective achievement of the analysis by all researchers; the analysis allows the identification and transformation of different qualities of participation, being a tool to promote autonomy and co-management. In this article, we seek to identify two main qualities of participation present in the field experience with a group of GAM family members: automatic participation and autonomous participation. This distinction has as one of its main references Francisco Varela's enactive approach, his characterization of cognitive automatism and his concept of breakdown. In this context, participation and analysis are mutually implicated, since the analysis allows the identification of automatisms and the promotion of breakdowns, fomenting the autonomy in the participation; on the other hand, this has the effect of collectivizing the analysis and the distribution of the task of knowledge production among all participants.
Este artigo discute a articulação entre os sujeitos da participação e a análise dos dados do ponto de vista da metodologia na pesquisa de intervenção participativa vinculada à abordagem da Gestão Autônoma da Medicação (GAM). Para esta pesquisa de intervenção, todos os participantes são pesquisadores, o que altera o entendimento predominante sobre como fazer análise em uma pesquisa. Entendemos que existe uma relação circular entre participação e análise: a participação efetiva depende da realização coletiva da análise por todos os pesquisadores; a análise permite a identificação e transformação de diferentes qualidades de participação, sendo uma ferramenta para promover autonomia e cogestão. Neste artigo, procuramos identificar duas qualidades principais de participação presentes na experiência de campo com um grupo de membros da família GAM: participação automática e participação autônoma. Essa distinção toma como uma de suas principais referências a abordagem enativa de Francisco Varela, sua caracterização do automatismo cognitivo e seu conceito de perturbação. Nesse contexto, participação e análise são mutuamente implicadas, uma vez que a análise permite a identificação de automatismos e a promoção de perturbações, fomentando a autonomia na participação; por outro lado, isso tem como efeito coletivizar a análise e a distribuição da tarefa de produção do conhecimento entre todos os participantes.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101767
ISSN: 1984-0470
0104-1290
DOI: 10.1590/s0104-12902019190699
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on May 2, 2023

Page view(s)

42
checked on Apr 17, 2024

Download(s)

26
checked on Apr 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons