Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101642
Title: Preservando um arquétipo mítico de professor(a): Preocupações, narrativas e ação docente na desvantagem educacional
Authors: Conceição, Carla Isabel Pedroso de Lima da
Orientador: Ferreira, António Gomes Alves
Ferreira, Sónia Mairos
Issue Date: 26-Jul-2021
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Iniciou-se esta investigação explorando-se o conceito (re)descoberto da desvantagem educacional, onde se percebeu da sua riqueza potencial às ciências da educação e à escola da atualidade, pese embora se tenha verificado pouca consistência nas interpretações e definições na literatura e instituições de referencia que a utilizavam recorrentemente e em contexto prático, o que conduziu à elaboração e à proposta de uma definição. Objetivando explorar o conceito de desvantagem educacional tal como este se manifesta no terreno e procurando também conhecer o que será a maior preocupação dos professores nesse conspecto, aplicou-se a metodologia Grounded Theory no seu modelo clássico, que possibilitou não só a modelização teórica do emergente como a discussão prática das suas implicações. Descobriu-se preservação como a categoria principal, que afetará diretamente a aplicação de políticas e práticas naquilo que concerne aos processos de mudança a isso implícitos. Essa preservação é alimentada pela consolidação da resistência à mudança e pelo forjando coerência da identidade profissional, interconexos, que os professores acionam visando validação não só para as suas ações e inações como também para reforçar a sua própria forma de pensar e o seu sistema de crenças, num duelo entre o ideal e o percebido, e que por sua vez catalisa também a resistência à mudança, num processo cíclico que é, em particular e especialmente, vertido num arquétipo mítico de professor nisso inerente. A teoria fundamentada descoberta alicerça novas questões científicas e reforça outras já consistentes, mas também releva preceitos e padrões que se considera da maior pertinência a fim de se tornarem mais coesas as ligações entre as práticas, as políticas e o conhecimento científico, potenciando o alcance e o sucesso das mesmas, e para que se identifiquem soluções no sentido de se mobilizar a preservação, emergente como principal preocupação, melhorando a eficácia e a eficiência pretendidas das medidas concretas a aplicar no terreno por um lado e salvaguardando os professores dos efeitos desgastantes do processo em si próprios, aumentando a sua satisfação. No decorrer do processo metodológico, e por inerência a este quanto à necessidade de incluir na análise dados e fontes sociohistóricas, delimitou-se uma revisão bibliográfica de referencia basilar sobre as politicas públicas educativas em Portugal, desde o estado novo até atualidade, bem como se inclui para o efeito documentos normativo-legais concernentes ao espectro educativo e do apoio social e familiar, respeitantes ao conceptualizado como desvantagem educacional. Resultando num conjunto organizado de dados e factos compilados em tabela, baseada em autores referencia, permitindo compará-los. Aproveitou-se também o resultante desse trabalho numa descrição articulada desses achados constituindo-se nesta tese um enquadramento sociohistórico e político da área substancial em estudo, de forma original, contribuindo para o seu melhor entendimento. No todo esta tese articula-se à volta da desvantagem educacional, tendo-se conseguido produzir uma proposta de definição que se pretende congregadora e mobilizadora da sua utilização e afirmação, que permitiu depois que se produzisse uma moldura com análise sociohistórica e politica da evolução do interesse e da intervenção nesse conspecto para, por fim, recorrendo-se da metodologia Grounded Theory se descobrir a teoria original preservando o arquétipo mítico de professor que possibilita compreensão daquilo que efetivamente se passa no terreno quanto à desvantagem educacional, desvelando processos e práticas centradas no professor reveladoras de uma preocupação central longe daquela que seria esperada tendo até em conta o quadro legislativo educacional atual. O que permite em reflexão final mobilizar um conjunto de hipóteses explicativas face ao descoberto e aquilo que será necessário investigar e intervencionar de futuro. Manifesta-se a necessidade de investigar no sentido de melhor de compreender e delimitar o arquétipo mítico de professor/a, em cada professor e no conjunto enquanto grupo profissional. Entendendo-se de que forma este se constrói e reconstrói, e como se poderá intervencionar no sentido de o tornar mais ajustado do real e daquilo que são as escolas e o perfil profissional esperado na atualidade do contexto português. Por outro lado, desvelando-se uma dimensão mais interiorizada deste processo que, sistematicamente, impele ao desgaste e ao debate, e de onde se poderão melhor compreender os professores em exercício e o desencantamento e desinvestimento que narram sentir. Aqui também se acresce a necessidade de se repensar as formas de auscultação dos professores, que parecem manifestar-se pouco ouvidos no que concerne aquilo que é, também, do seu interesse. Até porque estes serão peça fundamental. Ademais, retiram-se implicações à reflexão e revisão sobre a sua formação, inicial e contínua, e nas implicações que esta detém no desenvolvimento e manutenção do arquétipo mítico de professor/a, e na necessidade de preservação deste. Conclui-se com o relevar das ciências da educação neste conspecto da desvantagem educacional, seja na investigação seja na sua intervenção, considerando-se que estes profissionais, pelo âmbito educativo específico que este construto detém e pelas implicações da teoria ancorada descoberta, deverão ocupar um espaço cimeiro, nos vários níveis sistémicos de inferência, esperando-se que esta tese potencie o interesse e alargue a incidência do seu estudo.
This thesis starts with the (re)discovered educational disadvantage concept. Its multiple potential wealthiness, either into the educational sciences either, more specifically, in the context of the comprehension of challenges posed to nowadays teachers and School, it has been highlighted in several studies and (inter)national publications. However, either in literature either at policy level and educational practices narratives, this concept remained surrounded in fragilities and inconsistencies until today. Aiming to explore the concept of educational disadvantage, this study underlines to the main question: “which is(are) the main problem(s) and concern(s) of teachers in what respects to educational disadvantage? It was applied a classic Grounded Theory methodology, using 8 semi-structured interviews to teachers and (inside the prescribed for the specific method of GT) to discourses collected in social networks and sources of historical, normative-legal documents and specialized literature data, that was systematically compared. In the methodological application all ethical precepts were safeguarded for participants and data collected. This has enabled the emergent theoretical modulation and its practical implications discussion. Preservation was discovered as the core category, being the conglomerator of all categories, in strategies and behavioural patterns, of the participants in relation to policy and practices, and in what concerns to the changing process implicitly (not) putted in motion by them. This preservation is fed by an interconnected consolidating and resistance to change and a forging coherence from a professional identity which teachers put in motion aiming not only to validate their actions and inactions but also to reinforce their own way of thinking and systems of beliefs and their (non) actions. It is about a continuous and complex duel, among the domains of ideal and perceived (portrayed in their discourse narrative) that auto-reinforces himself, and that in his turn catalyses also the resistance to change. This cyclic process it feeds back himself recursively, giving reinforcement to a teachers’ mythical archetype preservation. The Grounded Theory discovered, here presented, lay foundations to new scientifically questions and reinforce others already consistent (i.e. the questions related to resistance to change, and implementation of policy measures, school leadership, and teachers education and training), but also stands out precepts and patterns considered here as of the most pertinence in order to make connection more cohesive between practices, polices and scientific knowledge, boosting its range and success, and to identify solutions in a way to mobilize preservation, emergent as the main concern, improving efficacy and efficiency of the intended concrete measures aimed to the field and safeguarding teachers’ itself from the exhausting effects of the process, augmenting their satisfaction. During the methodologic process, and by inherence to it in what concerns to the necessity of inclusion of sociohistorical data and sources to the analysis, it was demarcated a foundational bibliographic review of reference about Portuguese educational public politics, since the new state to the actuality, as well as for the effect it is included the normative-legal documents concerning the educative and social and family support spectrum, respectfully to the conceptualized as educational disadvantage. Resulting in an organized set of data and facts, compiled in tables, based in referenced authors, allowing comparison. It was as well took in advantage the resultant of that work, applying the constant comparative method of classic GT, the identification that teachers, in Portugal, had not been before better valued than today, contradicting what the participants idealize. As well as, it is underlined a short route, but intense in changings after de 25 April revolution, where, in fact, a lot has been progressed in the field of school universalization and in the educational disadvantage intervention, even that it is still far from the ideal. Globally this thesis articulates around educational disadvantage, having achieved to produce a definition proposal that is intended to be congregator and mobilizer of its use and affirmation, that has afterwards allowed the production of an frame with sociohistorical and political analysis of the interest and intervention evolution in this subject to, in the end, and recurring at the Grounded Theory methodology discover the original theory “preserving a teacher mythical archetype” which enables comprehension of what is effectively happening in the field concerning the educational disadvantage, unveiling teachers centred processes and pratiques revealing a central concern that is far from expected having in account the actual educational legal frame. Which allows, in final reflexion, to mobilize a set of explicative hypotheses in face of the discovered and what is needed to be forwarded investigation and intervention. It is manifest the necessity to investigate in the sense of better understand and delimit the teacher mythical archetype, in each teacher and in the ensemble as professional group. Understanding it in which way it is constructed and reconstructed, and how it can be intervened in the sense of making it more adjusted to real and to what are schools and the professional profile expected today, in the Portuguese context. In other way, unveiling a more internalized side of this process, that systematically impels to debate and wear and tear, it could enable a better comprehension of teachers in practice and the disenchantment and disinvestment they report felling. Here it also can be added the necessity to rethink ways of teacher’s auscultation, that seems to manifest themselves as few listened in what concerns to what it is, also, their matter of interest. Even because they are fundamental key stone. Furthermore, implication can be taken to reflexion and review about its education, initial and continuous, and in the implications that this has in the teacher mythical archetype development and maintenance, and in its preservation necessity. It concludes with the educational sciences emphasize in the educational disadvantage conspectus, whether in investigation or in intervention. Considering that these professionals, by this construct specific educative scope and by implications of the uncovered anchored theory, should occupy a top space, at the various systemic inference levels, hoping this thesis potentiate the interest and widen the incidence of its study.
Description: Tese de Doutoramento em Ciências da Educação, apresentada à Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101642
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Teses de Doutoramento
FPCEUC - Teses de Doutoramento

Files in This Item:
File Description SizeFormat
teseCarlaLima_versãoFINAL2021.pdf4.2 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

430
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

282
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.