Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101449
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DR. JOAQUIM DE CARVALHO, JUNTO DA TURMA DO 8º ANO LETIVO 2021/2022: Observação do potencial da música como efeito motivador nas aulas de Educação Física - Estudo comparativo entre géneros
Other Titles: REPORT ON THE PEDAGOGICAL INTERNSHIP DEVELOPED AT SCHOOL SECONDARY DR. JOAQUIM DE CARVALHO, WITH THE CLASS OF THE 8TH SCHOOL YEAR 2021/2022: Observation of the potential of music as a motivating effect in Physical Education classes - Comparative study between genres
Authors: Barbosa, Gonçalo João Apóstolo
Orientador: Rama, Luís Manuel Pinto Lopes
Keywords: Ensino-Aprendizagem; Professores; Conteúdos; Motivação; Teaching-Learning; Teachers; Content; Motivation
Issue Date: 11-Jul-2022
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DR. JOAQUIM DE CARVALHO, JUNTO DA TURMA DO 8º ANO LETIVO 2021/2022: Observação do potencial da música como efeito motivador nas aulas de Educação Física - Estudo comparativo entre géneros
Place of publication or event: Escola Secundária Joaquim de Carvalho
Abstract: Relatório de Estágio decorre no âmbito do Estágio Pedagógico desenvolvido no segundo ano do Mestrado em Ensino da Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. O Relatório de Estágio é o culminar de uma etapa de formação desenvolvida no âmbito do Estágio Pedagógico realizado na turma do 8ºA da Escola Secundária Dr. Joaquim de Carvalho, durante o ano letivo 2021/2022, tendo como objetivo englobar toda a descrição e reflexão das atividades e as aprendizagens que se foram realizando ao longo do período de estágio. O Estágio Pedagógico concretiza o momento onde aplicamos os saberes teóricos que fomos adquirindo ao longo da formação inicial. O Estágio Pedagógico permite dar a oportunidade de pôr em prática todas as aprendizagens realizadas anteriormente e possibilita experienciar intervenção pedagógica num contexto real de escola. O estágio coloca-nos no papel de um professor a ter que lidar com as questões e desafios diariamente e obrigando-nos a desenvolver a promoção do sucesso no processo de ensino-aprendizagem dos alunos. Tendo esta oportunidade de subir ao cargo de docente estagiário e estar sob o olhar crítico de um professor de carreira e podendo também observar as aulas lecionadas por outros docentes permitiram-nos reforçar a noção de como funciona o processo de ensino e ainda quais as suas caraterísticas que se devem desenvolver para garantir algum tipo de sucesso na transmissão de conteúdos. Este documento está dividido em três capítulos distintos: a contextualização da prática, a análise reflexiva da prática pedagógica e o desenvolvimento do tema-problema. A primeira parte é constituída pela caraterização do contexto onde decorreu o estágio incluindo as primeiras expetativas face ao mesmo, todos os medos ao iniciar o estágio e o projeto de formação inicial. A segunda parte do documento é constituída por uma reflexão crítica das práticas que foram desenvolvidas tanto como as capacidades e ainda as dificuldades que se foram manifestando, tendo assim sendo também referidas as estratégias que foram adotadas para garantir o sucesso de aprendizagem nos alunos para que estes atingissem os objetivos definidos pelos documentos que regem o ensino da educação física. Na terceira e última parte, é feito um aprofundamento do Tema-Problema, onde se realizou uma análise do potencial da música como efeito motivador dos alunos nas aulas de educação física, tendo em vista um estudo comparativo entre os diferentes géneros.
Within the scope of the Pedagogical Internship developed in the second year of the master’s in physical education teaching in Basic and Secondary Education at the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra, the Internship Report is created. The Internship Report is the culmination of a training stage developed within the scope of the Pedagogical Internship held in the 8th grade class of Escola Secundária Dr. Joaquim de Carvalho, during the 2021/2022 school year, with the objective of encompassing all the description and reflection of the activities and the learning that took place during the internship period.The Pedagogical Internship is part of the practical component in which we apply the theoretical knowledge that we have acquired during the initial training through our involvement in teaching activities, which thus allowed us to acquire knowledge that is related to how to teach and how to act in a professional manner being that these are linked to an awareness of didactic and pedagogical actions in terms of providing conditions in favor of building pedagogical content knowledge. The training of interns has the Pedagogical Internship as one of the most important roles, as it is this that gives the opportunity to put into practice all the learning obtained to date through a pedagogical intervention in a real school context, thus placing us in the role of a teacher having to deal with the issues and challenges that he deals with daily and forcing us to develop our conflict resolution to promote success in the teaching-learning process of students. Having this opportunity to rise to a high position as a teacher and be under the critical eye of a career teacher and also being able to observe the classes taught by other teachers gives the trainee student a brief idea of how the realistic functioning is when it comes to the process. of teaching and what are it’s characteristics that should be developed to guarantee some kind of success in the transmission of contents.Throughout this document, the division into three distinct chapters is displayed, namely, the contextualization of the practice, the reflective analysis of the pedagogical practice and the development of the theme-problem. The first part is constituted by the characterization of the context of involvement in which the internship took place, thus being present the first expectations of it, all the fears that were palpable when starting the internship and the initial training project. The second part of the document is constituted by an in-depth and critical reflection of the practices that were developed as well as the abilities and even the difficulties that were manifested, thus also referring to the tactics that were adopted to guarantee the success of learning in the students so that they would reach their goals defined by the documents that govern the teaching of physical education. In the third and last part, a deepening of the Theme-Problem is carried out, where an analysis of the potential of music as a motivating effect for students in physical education classes was carried out, foreseeing a comparative study between the different genres.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/101449
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Relatório Estágio_Gonçalo Barbosa_Final.pdf1.71 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

45
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

74
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons