Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101428
Title: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DA LOUSÃ, JUNTO DE UMA TURMA DO 11º ANO NO ANO LETIVO 2021/2022. ANÁLISE COMPARATIVA DA INTENSIDADE DAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO BASQUETEBOL, ENTRE OS JOGOS REDUZIDOS E O JOGO FORMAL
Other Titles: PEDAGOGICAL INTERNSHIP REPORT DEVELOPED IN THE SECONDARY SCHOOL OF LOUSÃ, WITH AN 11TH GRADE CLASS IN THE SCHOOL YEAR 2021/2022. COMPARATIVE ANALYSIS OF THE INTENSITY OF PHYSICAL EDUCATION CLASSES IN BASKETBALL, BETWEEN THE REDUCED GAMES AND THE FORMAL GAME
Authors: Coelho, Bruno Ricardo Fernandes
Orientador: Mesquita, Maria Luísa Ferreira de
Keywords: Internship repost; Pedagogical practice; Internship-students; Physical education classes intensity; Relatório de estágio; Prática pedagógica; Estudantes estagiários; Intensidade das aulas de educação física
Issue Date: 7-Jul-2022
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DA LOUSÃ, JUNTO DE UMA TURMA DO 11º ANO NO ANO LETIVO 2021/2022. ANÁLISE COMPARATIVA DA INTENSIDADE DAS AULAS DE EDUCAÇÃO FÍSICA NO BASQUETEBOL, ENTRE OS JOGOS REDUZIDOS E O JOGO FORMAL
Place of publication or event: Escola Secundária da Lousã
Abstract: The realization of the present report, arises in the ambit of the internship report curricular unit, entered in the 2nd year of the master`s degree physical education in elementary and secondary education from the Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra.The pedagogical internship took place throughout the school year of 2021/2022, at Escola Secundária da Lousã and with the class of 11ºB.This document reflects the experience lived in this academic year as a student-intern, as well as the main difficulties felt and the options taken. In this sense, it is intended with this document, organized in four chapters, to describe the entire process of the Pedagogical Internship, identifying the various stages of the training path: Chapter I contains a Reflective Analysis regarding the Context of the Developed Practice, through the presentation of life history/narrative, complemented with a brief characterization of the school, the disciplinary group, the internship nucleus and the class; Chapter II is divided into three areas in order to carry out a Reflective Analysis of Pedagogical Practice: Area 1) Teaching and Learning Activities, containing a Reflective Analysis regarding the planning, implementation and its evaluation, culminating with a reflection of my Ethical-Professional attitude; Area 2) School Organization Activities aimed at supporting the middle management position; Area 3) Educational Projects and Partnerships, where the activities developed at the school I was part of are reported; In Chapter III, with the deepening of the problem theme, in “Comparative analysis of the intensity of Physical Education classes in Basketball, between the Reduced Games and the Formal Game”, with the presentation of the procedures and results obtained; Finally, in the final chapter IV, the Conclusion of the Pedagogical Internship, with a critical and retrospective analysis with objectives initially proposed and at its end.
A realização do presente relatório, surge no âmbito da Unidade Curricular de Relatório de Estágio, inserida no 2º ano do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário, da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da universidade de Coimbra. O Estágio Pedagógico decorreu ao longo do ano letivo de 2021/2022, na Escola Secundária da Lousã e junto da turma do 11º B. Este documento reflete a experiência vivenciada neste ano letivo como estudante-estagiário, assim como as principais dificuldades sentidas e as opções tomadas.Neste sentido, pretende-se com o presente documento organizado em quatro capítulos, descrever todo o processo do Estágio Pedagógico, identificando as várias etapas do percurso de formação: O Capítulo I, contém uma Análise Reflexiva relativamente à Contextualização da Prática Desenvolvida, através da apresentação das história/narrativa de vida, complementadas com uma breve caraterização da escola, do grupo disciplinar, do núcleo de estágio e da turma; O Capítulo II está dividido em três áreas com o intuito de realizar uma Análise Reflexiva à Prática Pedagógica: Área 1) Atividades de Ensino Aprendizagem, contendo uma Análise Reflexiva no que concerne ao planeamento, realização e à sua avaliação, culminando com uma reflexão da minha atitude Ético-Profissional; Área 2) Atividades de Organização escolar que foi virada para o apoio ao cargo de gestão intermédia; Área 3) Projetos e Parcerias Educativas, onde estão relatadas as atividades desenvolvidas na escola das quais fiz parte; No Capitulo III, com o aprofundamento do tema problema, em “Análise comparativa da intensidade das aulas de Educação Física no Basquetebol, entre o Jogos Reduzidos e o Jogo Formal”, com a apresentação dos procedimentos e resultados obtidos; Por último, no Capitulo IV a Conclusão do Estágio Pedagógico, com uma análise crítica e retrospetiva com retorno aos objetivos inicialmente propostos e ao seu término.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/101428
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s)

62
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

107
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons