Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101390
Title: Conhecimento sobre Cuidados Paliativos em Estudantes de Medicina da Universidade de Coimbra
Other Titles: Knowledge of Palliative Care Among Medical Students of the University of Coimbra
Authors: Oliveira, Sofia 
Santiago, Luiz Miguel 
Dourado, Marília 
Keywords: Cuidados Paliativos; Educação Médica; Estudantes de Medicina; Inquéritos e Questionários; Portugal; Education,Medical; Palliative Care; Portugal; Students, Medical; Surveys and Questionnaires
Issue Date: 27-Aug-2020
Serial title, monograph or event: Acta Medica Portuguesa
Volume: 34
Issue: 4
Abstract: Introdução: Cada vez mais doentes necessitam de cuidados paliativos. Os futuros médicos têm de estar preparados para esta realidade, pelo que é fundamental que desenvolvam competências ao longo do curso. Este estudo teve como objetivo avaliar o conhecimento sobre cuidados paliativos em estudantes de Medicina da Faculdade de Medicina da Universidade de Coimbra. Material e Métodos: Foi realizado um estudo observacional e transversal, através da aplicação de um questionário a estudantes de Medicina, do quinto ano. Os dados recolhidos foram analisados no IBM® SPSS® Statistics, versão 20 para Windows®. Resultados: Todos os 186 estudantes inquiridos mostraram saber o que são cuidados paliativos e reconheceram a sua importância. Do total, 52,7% afirmaram saber o que é um cuidador informal e 96,8% discordaram que a prestação de cuidados paliativos apenas acontece em fim de vida; 88,2% não receberam formação para lidar com doentes terminais ou dependentes de cuidados permanentes. Somente 57,5% dizem ter recebido formação para comunicar ‘más notícias’, mas 70,4% assumiram que não eram capazes de o fazer. Por outro lado, 89,8% revelaram não se sentir capacitados para cuidarem de doentes em cuidados paliativos e 98,4% manifestaram necessidade de mais formação nesta área. Discussão: Com o número crescente de doentes a precisar de cuidados paliativos surge a necessidade de investigar se os estudantes de medicina estão a ser adequadamente preparados para cuidarem destes doentes e avaliar o seu grau de conhecimento no âmbito dos cuidados paliativos. Conclusão: Os estudantes do quinto ano de Medicina sabem o que são cuidados paliativos e consideram-nos importantes. No entanto, não se sentem adequadamente preparados para cuidarem de doentes que precisam destes cuidados. É essencial refletir sobre como deverão ser formados os médicos e ponderar o plano de estudos do ensino médico, dada a falta de formação dos estudantes de medicina em cuidados paliativos.
Introduction: The need for palliative care is increasing. Future doctors must be prepared for this, so it is essential to develop skills during their undergraduate studies. The aim of this study was to evaluate the knowledge of medical students at the Faculty of Medicine of the University of Coimbra regarding palliative care. Material and Methods: An observational and cross-sectional study was performed through the application of a questionnaire answered by fifth year medical students. The collected data were analyzed using IBM® SPSS® Statistics, version 20 for Windows®. Results: All 186 students surveyed were aware of what palliative care is and recognized its importance. From the total, 52.7% of students reported they knew what an informal caregiver is and 96.8% disagreed that palliative care is only provided at the end of life; 88.2% have never had any training on how to deal with palliative care patients. Only 57.5% of students reported that they had been trained to communicate ‘bad news’, but 70.4% assumed that they were not able to communicate such bad news. On the other hand, 89.8% reported their inability to take care of palliative patients and 98.4% admitted that they needed more training in this area. Discussion: With the increasing number of patients who require palliative care, there is the need to investigate whether medical students are being adequately prepared to care for these patients and assess their knowledge level in this context. Conclusion: Fifth-year medical students know what palliative care is and consider it important. However, they do not feel adequately trained and ready to take care of patients who need palliative care. It is essential to reflect on how physicians should be trained and to reconsider the medical syllabus, given the present lack of undergraduate medical training in palliative care.
URI: https://hdl.handle.net/10316/101390
ISSN: 1646-0758
0870-399X
DOI: 10.20344/amp.12590
Rights: openAccess
Appears in Collections:FMUC Medicina - Artigos em Revistas Internacionais

Show full item record

WEB OF SCIENCETM
Citations

1
checked on May 2, 2023

Page view(s)

73
checked on Apr 10, 2024

Download(s)

42
checked on Apr 10, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons