Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/101384
Title: | The role of internal auditing in promoting accountability in Higher Education Institutions | Other Titles: | O papel da auditoria interna na promoção da accountability nas Instituições de Ensino Superior | Authors: | Fonseca, Anabela dos Reis Jorge, Susana Nascimento, Caio |
Keywords: | performance assessment; transparency; responsibility; public universities; Portugal; avaliação de desempenho; transparência; responsabilidade; universidades públicas; Portugal | Issue Date: | 2020 | Serial title, monograph or event: | Revista de Administracao Publica | Volume: | 54 | Issue: | 2 | Abstract: | Th is paper discusses the link between accountability and internal auditing, particularly analyzing the extent to
which the latter contributes to improve the former, in Higher Education Institutions (HEIs). Th is study applied a
questionnaire to the management boards of a sample of HEIs, to empirical analyze the relationship between internal
auditing and accountability. Th e main focus was on internal auditing carried out by the offi ces or departments
in those institutions. Th e paper contributes to understand how management boards perceive internal auditing to
foster transparency and accountability in HEIs, allowing to corroborate that auditing, and particularly internal
auditing, favors the institutions’ accountability. In eff ect, it promotes the principles underlying accountability
practices. Th e information provided in the scope of internal audits is acknowledged as contributing to improve
management eff ectiveness and helping in decision-making. HEIs wanting to create an internal auditing offi ce
or to enhance the role of an existing one, should develop this offi ce’s activities so that it becomes an instrument
to support accountability and good governance of the organization. Th e sample consisted of Portuguese public
HEIs, universities and polytechnics. Despite a certain international convergence regarding this type of public
sector organizations, and regarding their purposes and governance, certain contextual specifi cities might limit
the generalization of the fi ndings for other jurisdictions. Este artigo discute a associação entre accountability e auditoria interna, analisando particularmente até que ponto a última contribui para melhorias na primeira, nas Instituições de Ensino Superior (IES). Para analisar empiricamente a relação entre auditoria interna e accountability, o estudo baseia-se nos resultados de um questionário enviado aos órgãos de gestão de uma amostra de IES, com o foco principal na auditoria interna desenvolvida pelos gabinetes ou departamentos nessas instituições. O artigo contribui para entender como os órgãos de gestão percebem a auditoria interna para promover a transparência e a accountability nas IES, permitindo corroborar que a auditoria e, principalmente, a auditoria interna, serve a accountability. Com efeito, ela promove os princípios subjacentes às práticas de accountability. A informação proporcionada no âmbito das auditorias internas é reconhecida como contribuindo para melhorar a efi cácia da gestão e ajudar na tomada de decisões. As IES que desejem criar um gabinete de auditoria interna ou aprimorar o papel de um gabinete já existente, devem desenvolver as atividades desse serviço de modo a que se torne um instrumento para apoiar a accountability e a boa governança da organização. A amostra foi constituída por IES públicas portuguesas, universidades e institutos politécnicos. Apesar de existir uma certa convergência internacional em relação a este tipo de organizações do setor público, bem como em relação aos seus propósitos e governança, certas especifi cidades contextuais podem limitar a generalização dos resultados desta pesquisa, para outras jurisdições. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/101384 | ISSN: | 1982-3134 0034-7612 |
DOI: | 10.1590/0034-761220190267x | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | FEUC- Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
The role of internal auditing in promoting accountability in Higher Education Institutions.pdf | 711.74 kB | Adobe PDF | View/Open |
SCOPUSTM
Citations
2
checked on Nov 17, 2022
WEB OF SCIENCETM
Citations
4
checked on May 2, 2023
Page view(s)
107
checked on Jul 24, 2024
Download(s)
45
checked on Jul 24, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
This item is licensed under a Creative Commons License