Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/101197
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorInchauspe, Ramiro Marques-
dc.contributor.authorMaróstica, Paulo José Cauduro-
dc.contributor.authorBarreto, Sergio Saldanha Menna-
dc.contributor.authorSilva, Matteo Marques da-
dc.contributor.authorRabaioli, Caroline Talhietti-
dc.date.accessioned2022-08-16T14:44:45Z-
dc.date.available2022-08-16T14:44:45Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn1980-5918pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/101197-
dc.description.abstractIntroduction: Asthma is a chronic disease of the lower airways characterized by usually reversible airflow obstruction, inflammation, and hyperreactivity to various types of stimuli. It is one of the most common chronic respiratory diseases among children and adults, with an incidence of 300 million people worldwide. Objective: To evaluate the quality of the existent evidence in the literature in order to support the use of videogames and software-based programson asthmatic children and teenager’s knowledge capacity and self-management compared with standard education. Methods: Search, selection and analysis (starting March 2016) of all the original articles on virtual reality (VR) concerning asthmatic children and adolescents (ages 3 to 18), published up to October 2017, in Portuguese, English and Spanish, at the electronic databases Pubmed, Web of Science, MedlLine and LILACS, obtained by using the descriptors: asthma, video game, virtual reality, pulmonary rehabilitation, physical training. Results: Only six original articles were obtained. Of these, five (80%) presented level of evidence A, and one (20%) presented level of evidence B. All authors point out the treatment of asthma from VR as a safe and innovative therapy considering that the motivation and intensity of treatment from the use of VR improves the selfmanagement capacity and aerobic capacity of asthmatic patients. Conclusion: The present study seeks to contribute to the literature by demonstrating that videogames and other software-based systemscan be used to improve knowledge capacity and self-management skills in children and teenagers with asthma diagnosis.pt
dc.description.abstractA asma é uma doença crônica das vias aéreas inferiores, caracterizada por obstrução ao fluxo aéreo geralmente reversível, inflamação e hiper-reatividade a vários tipos de estímulos. É uma das doenças respiratórias crônicas mais comuns entre crianças e adultos, com incidência de 300 milhões de pessoas em todo o mundo. Objetivo: Avaliar a qualidade das evidências existentes na literatura a fim de apoiar o uso de videogames e programas baseados em software na capacidade de conhecimento e autogestão de crianças e adolescentes asmáticos em comparação com a educação padrão. Métodos: Pesquisa, seleção e análise (a partir de março de 2016) de todos os artigos originais sobre realidade virtual (RV) utlizada com crianças e adolescentes asmáticos (idades de 3 a 18), publicados até outubro de 2017, em português, inglês e espanhol, nas bases de dados eletrônicas Pubmed, Web of Science, MedlLine e LILACS, obtidas por meio dos descritores: asma, videogame, realidade virtual, reabilitação pulmonar, treinamento físico. Resultados: Apenas seis artigos originais foram obtidos. Destes, cinco (80%) apresentaram nível de evidência A e um (20%) apresentou nível de evidência B. Todos os autores apontam o tratamento da asma por RV como uma terapia segura e inovadora, considerando que a motivação e intensidade do tratamento com o uso da RV melhora a capacidade de autogerenciamento e capacidade aeróbia do paciente asmático. Conclusão: O presente estudo busca contribuir com a literatura ao demonstrar que videogames e outros sistemas baseados em software podem ser utilizados para melhorar a capacidade de conhecimento e autogerenciamento de crianças e adolescentes com diagnóstico de asma.pt
dc.language.isoengpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectAsthmapt
dc.subjectChildrenpt
dc.subjectPulmonary rehabilitationpt
dc.subjectSystematic reviewpt
dc.subjectVideogamept
dc.subjectAsmapt
dc.subjectCriançaspt
dc.subjectReabilitação pulmonarpt
dc.subjectRevisão sistemáticapt
dc.subjectVideogamept
dc.titleThe effectiveness of the use of video games and software-based programs for asthma education and self-management for children and teenagerspt
dc.title.alternativeA eficácia do uso de videogames e programas baseados em software na educação e autogestão em asma para crianças e adolescentespt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage1pt
degois.publication.lastPage7pt
degois.publication.titleFisioterapia em Movimentopt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/fm.2021.34202pt
degois.publication.volume34pt
dc.date.embargo2021-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairetypearticle-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
item.grantfulltextopen-
item.cerifentitytypePublications-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
crisitem.author.orcid0000-0001-6262-5549-
Appears in Collections:FEUC- Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

72
checked on Jul 17, 2024

Download(s)

37
checked on Jul 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons