Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/100960
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorVicente, Maria Eduarda Gil-
dc.date.accessioned2022-07-22T10:38:08Z-
dc.date.available2022-07-22T10:38:08Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn2183-7139pt
dc.identifier.issn0870-4112pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/100960-
dc.description.abstractThe 2020 protests on police brutality and racial discrimination in the United States constitute the most recent event of black dissent in what is a history marked by injustice, humiliation, exploitation and the denial of freedom, equality and self-representation of a specific group of people. Dissent can be exercised in many ways and in different areas of society. Over the past few years, Ava DuVernay has produced filmic works that are counter-narratives to the forms of representation imposed on African-Americans by the dominant white majority. This paper analyzes two of those works, Selma (2014) and 13th (2016), and considers their potential as instruments of dissent within the context of black resistance, at a time when racial relations are once again under scrutiny.pt
dc.description.abstractOs protestos de 2020 contra a brutalidade policial e a discriminação racial nos Estados Unidos constituem o mais recente evento de dissidência negra numa história marcada por injustiça, humilhação, exploração e negação da liberdade, da igualdade de direitos e da autorrepresentação de um grupo específico de pessoas. A dissidência pode ser exercida de muitas maneiras e em diferentes áreas da sociedade. Nos últimos anos, Ava DuVernay produziu obras cinematográficas que constituem contra-narrativas às formas de representação impostas aos afro-americanos pela maioria branca dominante. Este ensaio analisa duas dessas obras, Selma (2014) e 13th (2016), considerando as suas potencialidades como instrumentos de dissidência no contexto da resistência negra, num momento em que as relações raciais estão mais uma vez sob escrutínio.pt
dc.language.isoengpt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/pt
dc.subjectBlack dissentpt
dc.subjectProtestspt
dc.subjectRacial discriminationpt
dc.subjectSelmapt
dc.subject13thpt
dc.subjectDissidência negrapt
dc.subjectProtestospt
dc.subjectDiscriminação racialpt
dc.subjectSelmapt
dc.subject13thpt
dc.titleBlack dissent in America: exploring Ava DuVernay’Selma and 13th against the background of the 2020 anti-racial discrimination protestspt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage95pt
degois.publication.lastPage115pt
degois.publication.issue7pt
degois.publication.titleBiblospt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.14195/0870-4112_3-7_5pt
dc.date.embargo2021-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.orcid0000-0003-4583-7106-
Appears in Collections:FLUC Secção de Estudos Anglo-Americanos - Artigos em Revistas Internacionais
Show simple item record

Page view(s)

76
checked on Apr 17, 2024

Download(s)

197
checked on Apr 17, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons