Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100774
Title: Key Performance Indicators na Bluepharma : Kaizen vs Balanced Scorecard
Other Titles: Key Performance Indicators at Bluepharma : Kaizen va Balanced Scorecard
Authors: Santiago, João Vasco Pinto Farrim Fernandes
Orientador: Cruz, Isabel Maria Correia
Keywords: Controlo de Gestão; Key performance Indicators; Filosofia Kaizen; Bluepharma; Management Control; Key performance Indicators; Kaizen Philosophy; Bluepharma
Issue Date: 10-Dec-2021
Serial title, monograph or event: Key Performance Indicators na Bluepharma : Kaizen vs Balanced Scorecard
Place of publication or event: Bluepharma, Indústria Farmacêutica, S.A.
Abstract: O presente relatório é fruto do estágio realizado na entidade Bluepharma, Indústria Farmacêutica S.A, para conclusão do mestrado em gestão da Faculdade de Economia da Universidade de Coimbra, no ano letivo de 2020/2021.O controlo de gestão, enquanto função critica para toda e qualquer organização, os Key Performance Indicators, na qualidade de auxiliares de monitorização e controlo, a filosofia Kaizen e o modelo Balanced Scorecard, têm-se revelado como peças fundamentais no apoio à tomada de decisão, principalmente em médias e grandes entidades.O reconhecimento das vantagens das ferramentas enunciadas tem sido crescente, sendo já uma realidade em muitas empresas, onde a Bluepharma não é uma exceção relativamente à utilização da filosofia Kaizen. Contudo, são ferramentas que devem ser permanentemente adaptadas aos novos desafios. Neste sentido, o objetivo central deste trabalho foi retratar o processo de reavaliação e renovação dos Key Performance Indicators que podem alimentar a filosofia Kaizen, com vista a uma melhoria da avaliação e controlo de desempenho, bem como a comunicação do departamento de Parcerias Estratégicas e Desenvolvimento do Produto da Bluepharma. Paralelamente, analisou-se a possibilidade de complementar o apoio à tomada de decisão com um Balanced Scorecard.Para isso, além da análise documental, da observação direta e de reuniões com os colaboradores do departamento, foi realizada uma entrevista semiestruturada ao responsável pelo controlo de gestão do departamento, que transmitiu a visão de alguém que utiliza na prática os indicadores.Conclui-se que a Bluepharma apresenta por si só, já uma elevada sensibilidade e maturidade para a prática dos Key Performance Indicators (KPI), fortemente adquirida graças ao alargado investimento na Metodologia Kaizen. Não obstante, foi possível propor algumas sugestões de melhoria para reforçar o apoio à gestão uma organização em franco crescimento, onde a vontade de inovar é uma constante.
This report portrays the work carried out in the area of Management Control of the Department of Strategic Partnerships and Product Development of the company Bluepharma, Indústria Farmacêutica S.A. for completion of the master's degree in management of the Faculty of Economics of the University of Coimbra, in the academic year 2020/2021.Management control, as a critical function for any and every organization, the Key Performance Indicators, as monitoring and control aids, the Kaizen philosophy and the Balanced Scorecard model, have proved to be fundamental pieces in supporting decision-making, mainly in medium and large entitiesThe recognition about this tools advantages has been growing, being already a reality in many companies, where Bluepharma is no exception, thanks, to the use of the Kaizen philosophy. However, these tools must be permanently adapted to new challengesThe main objective of this work was to portray the process of reassessment and renewal of Key Performance Indicators that can feed the Kaizen philosophy, with a view to improving performance and control, as well as the communication of the Strategic Partnerships and Product Development department. At the same time, we analyzed the possibility of complementing decision-making process with a Balanced Scorecard model.For that, in addition to document analysis, direct observation and meeting with the department’s employees, a semi-structured interview was carried out with the responsible for the department’s management control, conveying a look from someone who uses the indicators in practiceIt is concluded that Bluepharma has by itself a high maturity and sensitivity to the practice of Key Performance Indicators, strongly acquired thanks to the extensive investment in the Kaizen Methodology. Nevertheless, some suggestions for improvement are highlighted at the end with the final purpose of supporting an organization that is growing fast, where the will to innovate is a constant.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Gestão apresentado à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/100774
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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