Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/100772
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
dc.contributor.authorSousa, Carlota Sofia Gonçalves-
dc.date.accessioned2022-07-09T22:00:15Z-
dc.date.available2022-07-09T22:00:15Z-
dc.date.issued2021-11-16-
dc.date.submitted2022-07-09-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/100772-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Gestão apresentada à Faculdade de Economia-
dc.description.abstractThe present dissertation aims to investigate the role of green strategic alliances in corporate social responsibility of companies. The green strategic alliances authenticate the development of common solutions to employees’ environmental problems (Crane, 1998). On that sense, by sharing resources and knowledges, companies can improve their sustainable innovation through new products for the market (Tower, Hewett & Saboo, 2021). In addition to the relevance of the impact of strategic alliances on social responsibility, this work studies the role of green strategic alliances in sustainable innovation, more specifically in processes and products, which can lead to the success of a new green project. The investigation was carried out through a structured questionnaire, covering all the variables under study, which was published on the internet. Throughout the study, 200 responses were obtained from directors, managers, and operatives of Portuguese companies. In order to perform an analysis on the results obtained from the questionnaire, structural equation analysis was used. The results gathered showed that green strategic alliances are relevant for companies, mainly in the development of corporate social responsibility, sustainable innovation (process, and product) and, consequently, in the success of a new green product. Thus, the present work allowed to fill several gaps in the literature, enhancing knowledge of the portuguese business scene regarding green strategic alliances.eng
dc.description.abstractA presente dissertação visa investigar o papel das alianças estratégicas verdes na responsabilidade social corporativa das empresas. As alianças estratégicas verdes autenticam o desenvolvimento de soluções comuns para os problemas ambientais dos colaboradores (Crane, 1998). Neste sentido, as empresas ao compartilharem recursos e conhecimento, podem melhorar a inovação sustentável, nomeadamente através de novos produtos para o mercado (Tower, Hewett & Saboo, 2021). Para além da pertinência do impacto das alianças estratégicas na responsabilidade social, o trabalho estuda o papel das alianças estratégicas verdes na inovação sustentável, especificamente, em processos e produtos, que podem originar o sucesso de um novo produto verde. A investigação operacionalizou-se através de um questionário estruturado, contemplando todas as variáveis em estudo, que foi publicado na internet. Obtiveram-se 200 respostas de diretores, gestores e operacionais de empresas portuguesas. Para a análise dos resultados recorreu-se à análise de equações estruturais. Os resultados obtidos demonstram que as alianças estratégicas verdes são relevantes para as empresas, principalmente no desenvolvimento da responsabilidade social corporativa, inovação sustentável (processo e produto) e consequentemente, no sucesso de um novo produto verde. Assim, o presente trabalho permitiu colmatar diversas lacunas na literatura potenciando um conhecimento do tecido empresarial português no que se refere a alianças estratégicas verdes.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectalianças estratégicas verdespor
dc.subjectinovação sustentável de produtospor
dc.subjectinovação sustentável em processospor
dc.subjectresponsabilidade social corporativapor
dc.subjectsucesso de um novo produto verdepor
dc.subjectgreen strategic allianceseng
dc.subjectsustainable product innovationeng
dc.subjectsustainable process innovationeng
dc.subjectcorporate social responsabilityeng
dc.subjectnew green product successeng
dc.titleAlianças estratégicas verdes e a responsabilidade social corporativa: impacto na inovação sustentávelpor
dc.title.alternativeGreen strategic alliances and the corporate social responsability: impact on sustainable innovationeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationCoimbra-
degois.publication.titleAlianças estratégicas verdes e a responsabilidade social corporativa: impacto na inovação sustentávelpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid203033574-
thesis.degree.disciplineGestão e Administração-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Gestão-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Economia-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorSousa, Carlota Sofia Gonçalves::0000-0002-9900-2254-
uc.degree.classification18-
uc.degree.presidentejuriDimas, Isabel Cristina Dórdio-
uc.degree.elementojuriCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
uc.degree.elementojuriCastelo, José Sarto Freire-
uc.contributor.advisorCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação Mestrado Carlota Sousa.pdf1.51 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

75
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

80
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons