Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100712
Title: THE EFFECT OF INTERNAL MARKETING STRATEGY IN ORGANIZATIONAL COMMITMENT A study in schools in Portugal
Other Titles: EFEITO DE ESTRATÉGIAS DE MARKETING INTERNO NO COMPROMETIMENTO ORGANIZACIONAL Um estudo em escolas de Portugal
Authors: Silva, Mariana da Cruz
Orientador: Carvalho, Fernando Manuel Pereira Oliveira
Keywords: marketing interno; comprometimento organizacional; motivação; mediação; moderação; internal marketing; organizational commitment; motivation; mediation; moderation
Issue Date: 17-Mar-2021
Serial title, monograph or event: THE EFFECT OF INTERNAL MARKETING STRATEGY IN ORGANIZATIONAL COMMITMENT A study in schools in Portugal
Place of publication or event: Portugal
Abstract: Purpose: the purpose of this research is to investigate the influence that school’s internal marketing practices may have into teacher’s organizational commitment, and the mediation and moderation that their motivation can have in this relation.Approach: the conceptual model presented 4 hypothesis, in which the hypothesis number 1, 2 and 3 were subdivided into three more each. The teste were applied in a sample of 385 teachers of Portugal. The data was collected through an online survey and it was statistically analyzed through structural equation modeling.Results: A significant and positive relation between the school’s internal marketing and teacher’s organizational commitment was noticed. A positive mediation effect of intrinsic motivation toward this relation was proven only when the internal marketing is applied as a set of different strategies. There was no positive moderation effect of intrinsic motivation. Extrinsic motivation was statistically unjustified to be part of the final structural equation, therefore this variable was put aside.Limitations: this study is based in a sample of convenience with 385 teachers. Further studies in this topic are needed, in special the direct influence of motivation in teachers outcomes, rather than the mediation or moderation effect. Other metrics can also be used to measure those same variables, in order to test other constructs.Practical Contributions: this study showed that school’s internal marketing strategies can have a greater influence over teacher’s organizational commitment, rather than the moderation or mediation effect of motivation. Yet, teacher’s intrinsic motivation can have a great influence over their organizational commitment, when internal marketing strategies are not well applied. The results also shows that schools in Portugal lack internal market researches of their employees. Within this sample, school teachers of Portugal have more intrinsic motivation than extrinsic, as well as a more affective commitment than a normative or continuance one.Originality: this research was one of the first to testify internal marketing strategies with school teachers organizational commitment, in Portugal. In addition, this investigation innovates by exploring the mediation and moderation effect of motivation into this relation.
Objetivo: o objetivo desta pesquisa é investigar a influência que as práticas de marketing interno da escola podem ter no comprometimento organizacional do professor, assim como a mediação e moderação que sua motivação pode ter nesta relação.Abordagem: o modelo conceitual apresentou 4 hipóteses, nas quais as hipóteses de número 1, 2 e 3 foram subdivididas em mais três cada. O teste foi aplicado a uma amostra de 385 professores de Portugal. Os dados foram coletados através de questionário online e analisados estatisticamente por meio de modelagem de equações estruturais.Resultados: Uma relação significativa e positiva entre o marketing interno da escola e o comprometimento organizacional do professor foi notada. Um efeito de mediação positiva da motivação intrínseca nessa relação foi comprovado apenas quando o marketing interno é aplicado como um conjunto de estratégias distintas. Não houve efeito de moderação positiva da motivação intrínseca. A motivação extrínseca foi estatisticamente injustificada para fazer parte da equação estrutural final, portanto, essa variável foi colocada de lado.Limitações: este estudo é baseado em uma amostra com 385 professores. São necessários mais estudos neste tópico, em especial sobre a influência direta da motivação nos resultados dos professores, em vez do efeito de seu efeito mediador ou moderador. Outras métricas também podem ser usadas para medir essas mesmas variáveis, a fim de testar outros constructos.Contribuições práticas: este estudo mostrou que as estratégias de marketing interno da escola podem ter uma maior influência sobre o comprometimento organizacional do professor, ao invés do efeito de moderação ou mediação da motivação. No entanto, a motivação intrínseca do professor pode ter uma relevante influência sobre o seu comprometiimento organizacional, quando as estratégias de marketing interno não são bem aplicadas. Escolas em Portugal carecem de estudos de mercado interno sobre seus colaboradores. Nesta amostra, os professores das escolas portuguesas apresentam uma motivação mais intrínseca do que extrínseca, bem como um compromisso mais afetivo do que normativo ou continuado.Originalidade: esta investigação foi uma das primeiras a testar a influência de estratégias de marketing interno no comprometimento organizacional dos professores das escolas, em Portugal, e também por inlcuir o efeito de mediação e moderação da motivação nesta relação.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/100712
Rights: openAccess
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