Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100656
Title: Determinantes do sucesso no desenvolvimento de novos produtos: O caso COFICAB
Other Titles: Determinants of success in new product development: The COFICAB case
Authors: Quinaz, Frederico Pina Marques Dias
Orientador: Bairrada, Cristela Maia
Keywords: Desenvolvimento de novos produtos; Inovação; Modelo Stage-Gate; COFICAB; New Product Development; Innovation; Stage-Gate model; COFICAB
Issue Date: 28-Feb-2022
Serial title, monograph or event: Determinantes do sucesso no desenvolvimento de novos produtos: O caso COFICAB
Place of publication or event: Guarda
Abstract: Com a crescente competitividade do mercado global, uma estratégia de produto ancorada na inovação catalisa as vendas da organização, através do aumento da procura e do aumento da quota de mercado. O presente Trabalho de Projeto teve como objetivo a aplicação prática dos determinantes do sucesso no desenvolvimento de novos produtos. A empresa que serviu de base para todo este projeto foi a COFICAB, grupo líder global na produção e comercialização de cablagem automóvel. O Trabalho desenvolvido utilizou como base o modelo Stage-Gate, um método sequencial muito utilizado aquando do desenvolvimento de novos produtos que é constituído por 6 etapas: Geração de ideias, Scoping, Construção do caso de negócio, Desenvolvimento, Testagem e Validação, Lançamento e Revisão pós-lançamento. Mais especificamente, o modelo Stage-Gate foi usado no desenvolvimento de um cabo inovador no mercado, cuja etapa de lançamento é estudada extensivamente através da elaboração de um Plano de Marketing para o novo produto. A integração deste modelo de inovação foi fundamental para organizar a Revisão da Literatura e organizar o guião para as entrevistas realizadas à equipa de Investigação e Desenvolvimento da COFICAB. Este Trabalho de Projeto, que teve uma forte contribuição prática, assentou na multidisciplinaridade, nas áreas de Gestão, Marketing, Engenharia, Vendas e Design, para promover o desenvolvimento de produtos mais funcionais, em tempo reduzido, com custos mais baixos, e com maior notoriedade no mercado, aumentando o sucesso inovativo e comercial do Grupo COFICAB.
With the increasing competitiveness of the global market, a product strategy anchored on innovation boosts the organization's sales by generating demand and increasing market space. The present Project is aimed at the practical application of the determinants of success in new product development. The company that served as the basis for this project was COFICAB, the leading global automotive wire manufacturing, and commercialization group. The implementation of the success factors is condensed into the creation of a New Product Development model, which is cemented on the driving principles of innovative success, to perfect the product and maximize its commercial achievement. The work developed is based on the Stage-Gate model, a reputable and reliable sequential method, used in successful new product development cases. The model consists of 6 stages: Idea Generation, Scoping, Building the Business Case, Development, Testing and Validation, Launch, and Post-launch review. Particularly, the Stage-Gate model was used in the development of an innovative new cable in the market, whose launching stage is studied extensively through the conception of a Marketing Plan for the new product. The integration of the innovation model is justified and grounded on Literature Review and in-depth interviews with the Research, Development, and Innovation team of COFICAB. This Project, which had a strong practical contribution, relied on multi-disciplinarity work in the areas of Management, Marketing, Engineering, Sales, and Design to develop more functional products, within shorter time frames, at lower costs, and with more market notoriety, increasing the potential innovative and commercial success of COFICAB.
Description: Trabalho de Projeto do Mestrado em Gestão apresentado à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/100656
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Determinantes do Sucesso no Desenvolvimento de Novos Produtos - O Caso COFICAB.pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons