Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96605
Title: Algoritmos e redes sociais: a propagação de fake news na era da pós-verdade
Other Titles: Algorithms and social networks: the spread of fake news in the post-truth era
Authors: Amaral, Inês
Santos, Sofia José 
Keywords: Fake News; Pós-verdade; Desinformação; Redes Sociais; Algoritmos; Fake News; Post-truth; Misinformation; Social networks; Algorithms
Issue Date: 2019
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra
Serial title, monograph or event: As fake news e a nova ordem (des)informativa na era da pós-verdade
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: O novo ecossistema mediático online assume as redes sociais como o seu centro, onde coabitam media, utilizadores comuns e novos gatekeepers. Num espaço em que a desintermediação é cada vez maior, notícias falsas propagam-se com a ajuda de algoritmos automatizados. É a denominada era da “pós-verdade” ou dos “factos alternativos”, em que a distorção da realidade transita do online para o offline com capacidade de influenciar eleições. Este capítulo aborda a propagação de notícias falsas através de redes sociais e algoritmos automatizados. A partir da articulação entre “pós-verdade”, “fake news” e desinformação, procuramos refletir sobre novas dinâmicas de participação cívica e novos gatekeepers e a sua influência nas dietas informativas.
The new online media ecosystem assumes social networks as its center, in which the media, ordinary users and new gatekeepers cohabit. In a space where disintermediation is increasing, false news is spread with the help of automated algorithms. It is the so-called “post-truth” era or “alternative facts”, in which the distortion of reality transitions from online to offline, with the ability to influence masses. This chapter addresses the spread of “fake news” through social networking and automated algorithms. Based on the articulation between “post-truth”, “fake news” and misinformation, we sought to reflect on new dynamics of civic participation and new gatekeepers and their influence on information diets.
URI: https://hdl.handle.net/10316/96605
ISBN: 9789892617787
978-989-26-1777-0
DOI: 10.14195/978-989-26-1778-7_5
Rights: openAccess
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