Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96236
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCosta, Mikaelle Kaline Bezerra da-
dc.contributor.authorAraújo, Magnólia Fernandes Florêncio-
dc.contributor.authorCampos, Rita-
dc.contributor.authorFreire, Eliza Maria Xavier-
dc.date.accessioned2021-11-02T14:36:02Z-
dc.date.available2021-11-02T14:36:02Z-
dc.date.issued2021-
dc.identifier.issn1414-753Xpt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/96236-
dc.description.abstractSchools are inseparable from communities, and learning should empower students and the community to think and act on issues that affect them. In the semiarid Brazilian Caatinga, snake bites are a health issue. Negative beliefs and poor knowledge about snakes seed harmful attitudes, leading to high frequencies of snake bites and problems to conservation of these animals. Thus, we question whether the development of scientific and environmental education content using teaching strategies that valued the prior knowledge of local communities and context-related information could help to overcome beliefs and reduce accidents. The evaluation of this content showed positive changes in the perception of snakes and in the acquisition of new knowledge about these animals, and of prevention and post-bite actions, indicating that the adopted strategy supports science learning, contributing to both public health and conservation of snakes.pt
dc.description.abstractAs escolas são inseparáveis das comunidades, e o aprendizado deve capacitar alunos e comunidades a pensar e agir sobre as questões que os afetam. Na Caatinga semiárida brasileira os acidentes ofídicos são um problema de saúde pública. Crenças negativas e um reduzido conhecimento sobre as serpentes geram atitudes negativas, levando a altas frequências de acidentes com estes animais e a problemas de conservação das espécies envolvidas. Assim, questionamos se a elaboração de um conteúdo de educação científica e ambiental usando estratégias didáticas que valorizem os conhecimentos prévios das comunidades locais e informações relacionadas ao contexto poderiam ajudar a superar crenças e reduzir acidentes. A avaliação deste conteúdo mostrou mudanças positivas na percepção sobre serpentes e na aquisição de novos conhecimentos sobre estes animais e ações de prevenção e de pós-acidente, indicando que a estratégia adotada fortaleceu o aprendizado de ciências, contribuindo para a saúde pública e a conservação das serpentes.pt
dc.description.abstractLas escuelas son inseparables de las comunidades, y el aprendizaje debe permitir a los estudiantes y a la comunidad pensar y actuar sobre los problemas que les afectan. En la Caatinga semiárida brasileña, los accidentes por mordedura de serpiente son un problema de salud pública. Las creencias negativas y el bajo conocimiento sobre las serpientes generan actitudes negativas, lo que lleva a altas frecuencias de accidentes y problemas de conservación de las especies implicadas. Así, nos preguntamos si el desarrollo de contenidos de educación científica y ambiental utilizando estrategias didácticas que valoran el conocimiento previo de las comunidades locales y la información relacionada con el contexto podría ayudar a superar creencias y reducir los accidentes. La evaluación de este contenido mostró cambios positivos en la percepción de las serpientes y en la adquisición de nuevos conocimientos sobre estos animales y acciones de prevención y post accidente, indicando que la estrategia adoptada fortaleció el aprendizaje científico, contribuyendo a la salud pública y la conservación de serpientes.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherANPPASpt
dc.relationUID/SOC/50012/2013pt
dc.relationUIDP/50012/2020pt
dc.relationDL57/2016/CP1341/CT0001pt
dc.relation437719/2018-9pt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt
dc.subjectSnake bitespt
dc.subjectPerceptionpt
dc.subjectEducational resourcespt
dc.subjectEnvironmental educationpt
dc.subjectContext-based learningpt
dc.subjectAcidente ofídicopt
dc.subjectPercepçãopt
dc.subjectRecursos educacionaispt
dc.subjectEducação ambientalpt
dc.subjectAprendizagem contextualizadapt
dc.subjectAccidente de mordedura de serpientept
dc.subjectPercepciónpt
dc.subjectRecursos educativospt
dc.subjectEducación ambientalpt
dc.subjectAprendizaje basado en el contextopt
dc.titleDemystifying ophidism: bridging school and society to develop educational resourcespt
dc.title.alternativeDesmitificando o ofidismo: unindo a escola e a sociedade para desenvolver recursos educativospt
dc.title.alternativeDesmitificando el ofidismo: uniendo la escuela y la sociedad para desarrollar recursos educativospt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage1pt
degois.publication.lastPage22pt
degois.publication.locationSão Paulopt
degois.publication.titleAmbiente & Sociedadept
dc.relation.publisherversionhttp://dx.doi.org/10.1590/1809-4422asoc20200148r1vu2021L2AOpt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/1809-4422asoc20200148r1vu2021L2AOpt
degois.publication.volume24pt
dc.date.embargo2021-01-01*
uc.date.periodoEmbargo0pt
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.researchunitCNC - Center for Neuroscience and Cell Biology-
crisitem.author.orcid0000-0003-4184-3269-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Demystifying ophidism.pdf432.79 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Apr 22, 2024

Page view(s)

151
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

55
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons