Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/96226
Title: Nivelamento de Stocks de Matéria-Prima e Componentes numa Indústria Automóvel
Other Titles: Stocks Levelling of Raw Material and Components in an Automotive Industry
Authors: Almeida, Pedro Miguel Pimenta
Orientador: Fernandes, Aldora Gabriela Gomes
Keywords: Cadeia de Abastecimento; Gestão de Stocks; Stocks; DDMRP; Indústria Automóvel; Supply Chain; Stock Management; Stocks; DDMRP; Automotive Industry
Issue Date: 26-Oct-2020
Serial title, monograph or event: Nivelamento de Stocks de Matéria-Prima e Componentes numa Indústria Automóvel
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: To accurately determine stock needs in an industry is a very complex exercise and dependent of the uncertainty of demand to which supply chains are subject to. It is the objective of any management system to reduce costs and to optimize supplier-customer flows, something which requires a great deal of coordination and a sense of trust and cooperation between both parties.In this context, starting from an epistemological perspective, positivism, a case study was conducted in the Simoldes Group, whose primary focus is the automotive industry. This investigation aimed to study the usage of a Demand-Driven Material Requirements Planning (DDMRP) approach for levelling stocks of raw materials and components. The purpose of this approach is to obtain suggestions for the balance of stock levels, with dynamic control limits over time, defining the quantities of material and on what dates these should be available for use, always in sync with the customer's needs within a short timeframe. Using a simulation process, two different environments are simulated, where the behaviour of stock levels with a DDMRP approach are compared to the behaviour of real stock levels in a defined time frame for analysis, in different scenarios and using the data from the references extracted from the company system, which were previously categorized after an ABC analysis, allowing later to observe the differences between them in the defined Key Performance Indicators (KPI's).The main results and differences between the simulated environments include an increase in the service rate and fill rate of 4.18% and 3.77% respectively, a decrease of 85.8% in stockouts and a decrease in stock coverage in days by 33.5% in the first scenario. In the second, a decrease of 30.3% in the total average value in euros kept in stock stands out. Thus, this study identifies possible causes for undesired levels of stock, and possible improvements for stocks levelling.
Determinar com precisão as necessidades de stock numa indústria é um exercício bastante complexo e dependente da incerteza da procura a que as cadeias de abastecimento se encontram sujeitas. É objetivo de qualquer sistema de gestão a redução de custos e a otimização dos fluxos fornecedor-cliente sendo para isso necessário existir uma grande coordenação e um sentimento de confiança e colaboração entre ambas as partes.Neste contexto, partindo de uma perspetiva epistemológica, o positivismo, foi desenvolvido um estudo de caso no Grupo Simoldes que se dedica principalmente ao ramo automóvel. Nesta investigação, estudou-se a utilização de uma abordagem Demand-Driven Material Requirements Planning (DDMRP) para o nivelamento de stocks de matéria-prima e componentes. Pretende-se assim com esta abordagem obter sugestões para os níveis de stock a manter, com limites de controlo dinâmicos ao longo do tempo, definindo as quantidades de material e em que datas este deve estar disponível para utilização, sempre sincronizado com as necessidades do cliente num curto horizonte temporal. Recorrendo a um processo de simulação, são simulados dois ambientes diferentes onde o comportamento do nível de stocks com uma abordagem DDMRP é comparado com o comportamento real do nível de stocks num espaço temporal definido para a análise, em diferentes cenários e utilizando os dados das referências extraídas do sistema da empresa, que previamente foram categorizadas após uma análise ABC, permitindo posteriormente observar as diferenças entre as mesmas nos Key Performance Indicators (KPI’s) definidos. Como principais resultados e diferenças entre os ambientes simulados, salienta-se um aumento na taxa de serviço e no fill rate de 4.18% e 3.77% respetivamente, uma queda de 85.8% nos stockouts e uma diminuição na cobertura de stock em dias em 33.5% no cenário 1. Já no cenário 2, destaca-se um decréscimo de 30.3% no total de valor médio em euros mantido em stock. Assim, este estudo identifica as possíveis causas para níveis de stocks indesejados, e possíveis melhorias para o nivelamento de stocks.
Description: Dissertação de Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/96226
Rights: openAccess
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