Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94829
Title: Vulnerable or protected: the impact of early emotional memories on social anxiety and post-traumatic growth
Other Titles: Vulnerable or protected: the impact of early emotional memories on social anxiety and post-traumatic growth
Authors: Almeida, Beatriz Gonçalves de
Orientador: Salvador, Maria do Céu Teixeira
Keywords: impacto; ansiedade; social anxiety; traumatic impact
Issue Date: 29-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Vulnerable or protected: the impact of early emotional memories on social anxiety and post-traumatic growth
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia
Abstract: Some studies have already examined the relationship between the traumatic impact and centrality of shame memories and SA and the relationship between posttraumatic growth and psychopathology. Furthermore, there is research exploring the impact of EMWS with parents and peers on SA and the relationship between SA and resilience. Since, to the best of our knowledge no prior studies related early emotional memories, posttraumatic growth, and SA, the general aim of this study was to explore the association between the traumatic impact and centrality of shame memories, EMWS with parents and peers, posttraumatic growth and SA, and particularly, to explore if the traumatic characteristics of shame memories and the centrality of these experiences would have the same impact on SA and on posttraumatic growth, since, through the literature review, both posttraumatic growth and psychopathology could result from trauma-like experiences. The cross-sectional study included two populations (student and adult samples) but, since there were significant differences we decided to introduce population as a control variable in the subsequent models and thus, only the total sample was used (N = 515: Mage = 27.36; SD = 11.69). Partial correlations revealed positive, negative, moderate and significant correlations between variables in study. Two moderated mediation models were estimated using PROCESS revealing positive and significant direct and indirect effects, through the centrality of shame memories, of memories with traumatic impact and posttraumatic growth or SA. In conclusion, there is a direct and indirect association between traumatic impact of early shame experiences and SA and posttraumatic growth.
Alguns estudos já examinaram a relações entre o impacto traumático e a centralidade das memórias de vergonha e AS e entre o crescimento pós-traumático e a psicopatologia. Além disso, há investigações que exploram o impacto das EMWS com pais e pares na AS e a relação entre a AS e a resiliência. Uma vez que, nenhum estudo relacionou memórias emocionais precoces, crescimento pós-traumático e AS, o objectivo geral deste estudo foi explorar a associação entre o impacto traumático e a centralidade das memórias de vergonha, EMWS com pais e pares, crescimento pós-traumático e AS, e particularmente, para investigar se as características traumáticas das memórias de vergonha e a centralidade dessas experiencias teria o mesmo impacto na AS e no crescimento pós-traumático, dado que, em linha com a revisão da literatura, ambos o crescimento pós-traumático e a psicopatologia podem resultas de experiências traumáticas. O estudo transversal incluiu duas populações (estudantes e adultos) mas, uma vez que se verificaram diferenças significativas entre elas decidimos introduzir a população como variável de controlo e utilizar a amostra total (N = 515: Midade = 27.36; SD = 11.69). Correlações parciais revelaram associações positivas, negativas, moderadas e significativas entre as variáveis em estudo. Dois modelos de mediação simples estimados com o PROCESS revelaram efeitos positivos e significativos, diretos e indirectos, através da centralidade das memórias de vergonha, memórias com impacto traumático e crescimento pós-traumático ou AS. Em conclusão, há uma associação direta e indirecta entre o impacto traumático de experiencias precoces de vergonha, a ansiedade social e o crescimento pós-traumático.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/94829
Rights: openAccess
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