Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94814
Title: Social anxiety, traumatic shame experiences and fears of compassion: the moderating role of post-traumatic growth
Other Titles: Ansiedade social, experiências traumáticas de vergonha e medos da compaixão: o papel moderador do crescimento pós-traumático
Authors: Coelho, Beatriz Parente
Orientador: Salvador, Maria do Céu Teixeira
Keywords: Medos da compaixão; Memórias do impacto traumáticos das experiências precoces; Ansiedade social; Crescimento pós-traumático; Fears of compassion; Memories of the traumatic impact of early shame experiences; Social anxiety; Posttraumatic growth
Issue Date: 29-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Social anxiety, traumatic shame experiences and fears of compassion: the moderating role of post-traumatic growth
Place of publication or event: Faculdades de Psicologia
Abstract: Embora um estudo tenha abordado as memórias do impacto traumáticos das experiências de vergonha e o impacto dos medos da compaixão na ansiedade social (AS),nenhum estudo abordou a relação entre a AS e o crescimento pós-traumático e nenhum estudo explorou a relação entre todas estas variáveis. Assim, o presente estudo teve como objetivo, investigar o efeito das memórias do impacto traumático das experiências precoces na AS, explorando o papel mediador dos medos da compaixão e o papel moderador do crescimento pós-traumático nestas relações. O estudo transversal incluiu duas amostras não clínicas: população universitária (N = 357; Midade = 20.54; DP = 1.62) e população geral (N = 158; Midade = 42.83; DP = 9.80). Foram avaliadas as seguintes vaiáveis: memórias do impacto traumáticos das experiências precoces de vergonha, medos da compaixão, AS e crescimento pós-traumático. Em ambas as amostras, todas as variáveis tiveram uma correlação positiva entre si. Os medos da compaixão mediaram a relação entre as memórias do impacto traumáticos das experiências precoces de vergonha e a AS em ambas as amostras. Apenas na amostra de estudantes se verificou um efeito mediador do crescimento pós-traumático na relação entre as características traumáticas das experiências de vergonha e a AS.As implicações clínicas enfatizam a relevância do crescimento pós-traumático em abordagens terapêuticas. Serão abordados também outros resultados, assim como outrasimplicações clínicas e contribuições do presente estudo.
Although one study had addressed the memories of the traumatic impact of early shame experiences and the impact of fears of compassion on social anxiety (SA), no study addressed the relation between SA and posttraumatic growth (PTG), and no study considered all of these variables together. Thus, the present study aimed to investigate the differential impact of memories of the traumatic impact of early shame experiences in SA, exploring the mediating role of fears of compassion and the moderating role of posttraumatic growth in these relationships. The cross-sectional study included two community samples: university students (N= 357; M age = 20.54; DP = 1.62) and general population (N = 158; M age = 42.83 DP = 9.80). We also identified parents and friends/colleagues as the principal shamers. Memories of the traumatic impact of early experiences, fears of compassion, SA and PTG were assessed. In both samples, all variables had a positive association with each other. Fears of compassion mediated the relation between memories of the traumatic impact of early shame experiences and SA in both samples. Only in the student sample did we find a moderating effect of posttraumatic growth in the relationship between traumatic characteristics of shame experiences and social anxiety. Clinical implications emphasize the relevance of posttraumatic growth in therapeutic approaches in order to verified the role in the development of social anxiety. Other results are discussed, as well as other clinical implications and contributions of the present study.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/94814
Rights: openAccess
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