Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94808
Title: Social Anxiety and submissive compassion: The role of early emotional memories
Other Titles: Ansiedade Social e compaixão submissa: o papel das experiências emocionais precoces
Authors: Vieira, Sara Filipa Soares
Orientador: Salvador, Maria do Céu Teixeira
Keywords: Memórias precoces de calor e segurança com pais e pares; memórias do impacto traumático das experiências precoces de vergonha; ansiedade social; compaixão submissa; Early memories of warmth and safeness with parents and peers; the memories of the traumatic impact of early shame experiences; social anxiety; submissive compassion
Issue Date: 29-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Social Anxiety and submissive compassion: The role of early emotional memories
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: Embora poucos estudos tenham abordado as memórias do impacto traumático das experiências precoces de vergonha e o impacto positivo das memórias precoces de calor e segurança (MPCS) com pais e pares na ansiedade social (AS), nenhum estudo abordou a relação entre AS e compaixão submissa e a relação entre todas estas variáveis. Assim, o presente estudo teve como objetivo, investigar o impacto diferencial das memórias do impacto traumático das experiências precoces de vergonha na compaixão submissa, explorando o papel mediador da AS e o papel moderador das MPCS com pais e pares nessa relação. O estudo transversal incluiu duas amostras não clínicas: estudantes universitários (N = 357; Midade = 20,54; DP = 1,62) e população geral (N = 158; Midade = 42,83; DP = 9,80). Foram avaliadas as seguintes vaiáveis: AS, MPCS, memórias do impacto traumático das experiências precoces de vergonha e, ainda a compaixão submissa. Em ambas as amostras, as memórias do impacto traumático das experiências precoces de vergonha tiveram uma associação positiva com a AS e com a compaixão submissa. No entanto as MPCS com pais e pares relacionaram-se negativamente com todas as variáveis previamente mencionadas. A AS mediou a relação entre as memórias do impacto traumático da experiências precoces de vergonha e a compaixão submissa em ambas as amostras, e o efeito moderador da MPCS com pais e pares nessas relações variou consoante a amostra. As implicações clínicas enfatizam a relevância das terapias focadas na compaixão em abordagens preventivas e terapêuticas. Serão abordados também outros resultados, assim como outras implicações clínicas e contribuições do presente estudo.
Although few studies have addressed the memories of the traumatic impact of early shame experiences and the positive impact of early memories of warmth and safeness (EMWS) with parents and peers on social anxiety (SA), none addressed the relationship between SA and submissive compassion and all of these variables together. Thus, the present study aimed to investigate the differential impact of the memories of the traumatic impact of early experiences of shame in submissive compassion, exploring the mediating role of SA and the moderating role of EMWS with parents and peers in this relationship. The cross-sectional study included two community samples: university students (N= 357; Mage = 20.54 DP = 1,62) and general population (N = 158 Mage = 42,83 DP = 9.80). SA, EMWS with parents and peers, the memories of the traumatic impact of early shame experiences and submissive compassion were assessed. In both samples, the memories of the traumatic impact of early shame experiences had a positive association with SA and submissive compassion, However, EMWS with parents and peers had a negative relationship with all of the variables mentioned. SA mediated the relationship between the memories of the traumatic impact of early shame experiences and submissive compassion in both samples and the moderating effect of EMWS with parents and peers in these relationships varied according to the sample. Clinical implications emphasize the relevance of compassion-focused therapies in preventive and therapeutic approaches. Other results are discussed, as well as other clinical implications and contributions of the present study.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/94808
Rights: openAccess
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