Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/94638
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
dc.contributor.authorCruz, Flavia Juliesse Soares-
dc.date.accessioned2021-04-30T22:00:18Z-
dc.date.available2021-04-30T22:00:18Z-
dc.date.issued2020-02-18-
dc.date.submitted2021-04-30-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/94638-
dc.descriptionDissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia-
dc.description.abstractTo avoid organizational failures, such as organizations that can define strategic alliances, to obtain external resources, develop skills that maximize market opportunities and / or minimize or impact threats. Strategic alliances are agreements between independent companies to create and market new products, services or technologies. These medium/long-term contracts between two or more organizations collect resources to create a result that cannot be achieved jointly.Strategic alliances have been essential to the growth of companies through the technological capacity they allow. Thus, the objective of the present study is to evaluate the impact of the management of these alliances on the dynamic, technological, marketing and new product development capability, though the mediation of the dynamic capabilities of organizations. For this purpose, we analyzed a sample of 200 companies of Portuguese nationality whose data were obtained by questionnaire-survey, using the structural equation methodology. The results show that the management of strategic alliances has a positive effect on dynamic capabilities, i.e., enable companies to gain the skills to respond to environmental change. In turn, these capabilities will allow for increased technological, marketing and new product development capabilities. These conclusions are important to understand the impacts of strategic alliances in the Portuguese business sector, regarding the acquisition of new technologies, new product development, and new customer acquisition.eng
dc.description.abstractPara evitar falhas organizacionais, as organizações procuram estabelecer alianças estratégicas, com o intuito de obter recursos externos, desenvolver competências que maximizem as oportunidades de mercado e/ou minimizem o impacto das ameaças. As alianças estratégicas correspondem a acordos voluntários entre empresas independentes com o intuito de desenvolver e comercializar novos produtos, serviços ou tecnologias. Estes contratos de médio/longo prazo entre duas ou mais organizações permitem reunir recursos para criar conjuntamente um resultado que individualmente não conseguiriam.As alianças estratégicas têm sido essenciais para o crescimento das empresas, através da capacidade tecnológica que estas permitem. Assim, o objetivo do presente estudo consiste na avaliação do impacto da gestão destas alianças na capacidade tecnológica, de marketing e desenvolvimento de novos produtos, através da mediação das capacidades dinâmicas das organizações.Para o efeito, analisou-se uma amostra de 200 empresas de nacionalidade portuguesa, cujo dados foram obtidos por inquérito-questionário, através da metodologia de equações estruturais. Os resultados obtidos, demonstram que a gestão das alianças estratégicas tem um efeito positivo nas capacidades dinâmicas, i.e., permitem que as empresas consigam obter competências para responder as alterações ambientais. Por sua vez, estas capacidades permitirão o aumento da capacidade tecnológicas, de marketing e desenvolvimento de novos produtos. Estas conclusões são importantes para se perceber os impactos das alianças estratégicas no setor empresarial português, no que diz respeito à aquisição de novas tecnologias, novo desenvolvimento de produtos e nova captação de clientes.por
dc.language.isopor-
dc.rightsopenAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/-
dc.subjectAlianças estratégicaspor
dc.subjectcapacidade dinâmicapor
dc.subjectcapacidade tecnológicapor
dc.subjectcapacidade de marketingpor
dc.subjectcapacidade de desenvolvimento de novos produtospor
dc.subjectStrategic allianceseng
dc.subjectdynamic capabilityeng
dc.subjecttechnological capabilityeng
dc.subjectmarketing capabilityeng
dc.subjectnew product development capabilityeng
dc.titleA gestão das alianças estratégicas no setor empresarial português: o papel mediador das capacidades dinâmicaspor
dc.title.alternativeTHE MANAGEMENT OF STRATEGIC ALLIANCES IN THE PORTUGUESE BUSINESS SECTOR: THE MEDIATING ROLE OF DYNAMIC CAPACITIESeng
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationFaculdade de Economia-
degois.publication.titleA GESTÃO DAS ALIANÇAS ESTRATÉGICAS NO SETOR EMPRESARIAL PORTUGUÊS O PAPEL MEDIADOR DAS CAPACIDADES DINÂMICASpor
dc.peerreviewedyes-
dc.identifier.tid202709191-
thesis.degree.disciplineMarketing-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado em Marketing-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Economia-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorCruz, Flavia Juliesse Soares::0000-0003-1547-0251-
uc.degree.classification16-
uc.degree.presidentejuriBairrada, Cristela Maia-
uc.degree.elementojuriCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
uc.degree.elementojuriSimão, Lídia Maria Barroso-
uc.contributor.advisorCoelho, Arnaldo Fernandes Matos-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
crisitem.advisor.researchunitCeBER – Centre for Business and Economics Research-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-4345-1349-
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
Show simple item record

Page view(s)

97
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

86
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons