Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/94550
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Zuffiano, António | - |
dc.contributor.advisor | Lopez-Perez, Belen | - |
dc.contributor.advisor | Ferreira, Joaquim Armando Gomes Alves | - |
dc.contributor.author | Carvalho, Isabel Cardoza de | - |
dc.date.accessioned | 2021-04-28T22:11:51Z | - |
dc.date.available | 2021-04-28T22:11:51Z | - |
dc.date.issued | 2020-07-30 | - |
dc.date.submitted | 2021-04-28 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/94550 | - |
dc.description | Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação | - |
dc.description.abstract | Positivity (POS) is defined as the tendency to view oneself, life and the future with a positive outlook. It has been measured with the 8-item Positivity Scale (P scale) which has been found to have appropriate psychometric properties in adults (Caprara et. al., 2012; Heikamp et. al., 2014) and most recently with British children (Zuffiano, Lopez-Perez, Cirimele, Kvapilova, Caprara, 2019). Given the importance of POS as a key protective developmental factor, we aimed to study the psychometric properties of the P scale in Spanish children. 208 children (102 girls, 106 boys, Mage = 10.31) answered the P scale and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Confirmatory Factor Analysis was used to examine factor structure and indicated a good model fit (χ² (41) = 36.207, p = .68; CFI = 1.00; TLI = 1.01, SRMR = 0.035, RMSEA = 0.000) with factor loadings ranging from 0.509 to 0.738, with the exception of item 6, which had a lower factor loading (0.163). Cronbach’s alpha indicated an acceptable internal reliability (α = .766). Concerning construct validity, the results showed a negative effect of POS on externalizing (βs = -.27, p < .001) and internalizing behaviours (βs = -.28, p < .001) and a positive effect on prosocial behaviour (βs = .36, p < .001). Children’s latent mean was compared with the one previously reported in adults (Caprara et. al.’s (2012), finding that children (M = 4.198) reported higher levels of POS (Cohen’s d = 0.897) as compared to adults (M = 3.60). This result is in line with previous research which pointed out children’s positivity bias or their tendency to see themselves and life in a more positive light (Harter, 2012). Overall, the obtained results indicate that the POS scale has adequate psychometric properties to be used with children samples. | eng |
dc.description.abstract | Positividade (POS) é definida como a tendência de ver si mesmo, a vida e o futuro com uma perspectiva positiva. Pode ser medido com a Escala de Positividade de 8 itens (escala P), que possui propriedades psicométricas apropriadas em adultos (Caprara et al., 2012; Heikamp et al., 2014) e, mais recentemente, em crianças britânicas (Zuffianò, Lopez-Perez, Cirimele, Kvapilova, Caprara, 2019). Dada a importância do POS como um fator chave do desenvolvimento protetor, objetivamos estudar as propriedades psicométricas da escala P em crianças espanholas. 208 crianças (102 meninas, 106 meninos, Mago = 10,31) responderam à escala P e ao Questionário de Pontos Fortes e Dificuldades (SDQ). A análise fatorial confirmatória foi usada para examinar a estrutura fatorial e indicou um bom ajuste do modelo (χ² (41) = 36,207, p = 0,68; CFI = 1,00; TLI = 1,01, SRMR = 0,035, RMSEA = 0,000) com cargas fatoriais variando de 0,509 para 0,738, com exceção do item 6, que apresentou menor fator de carga (0,163). O alfa de Cronbach indicou uma confiabilidade interna aceitável (α = 0,766). Com relação à validade de construto, os resultados mostraram um efeito negativo do POS nos comportamentos externalizantes (βs = -.27, p <.001) e internalizados (βs = -.28, p <.001) e um efeito positivo no comportamento pró-social (βs = 0,36, p <0,001). A média latente das crianças foi comparada com a relatada anteriormente em adultos (Caprara et. Al. (2012), constatando que crianças (M = 4,198) relataram níveis mais altos de POS (Cohen's d = 0,897) em comparação com adultos (M = 3.60), resultado que está de acordo com pesquisas anteriores, que apontaram o viés de positividade das crianças ou sua tendência de ver a si mesmas e a vida sob uma luz mais positiva. (Harter, 2012) No geral, os resultados obtidos indicam que a escala POS possui propriedades psicométricas adequadas para ser usado com amostras de crianças. | por |
dc.language.iso | eng | - |
dc.rights | embargoedAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | escala de positividade | por |
dc.subject | propriedades psicométricas | por |
dc.subject | infância tardia | por |
dc.subject | amostra espanhola | por |
dc.subject | Positivity scale | eng |
dc.subject | psychometric properties | eng |
dc.subject | late childhood | eng |
dc.subject | Spanish sample | eng |
dc.title | Reliability and Validity of the Positivity Scale for Late Childhood in Spanish Population | eng |
dc.title.alternative | Confiabilidade e Validade da Escala de Positividade Para a Infância Tardia na População Espanhola | por |
dc.type | masterThesis | - |
degois.publication.location | Liverpool Hope University, United Kingdom and Universidad Autonoma de Madrid, Spain | - |
degois.publication.title | Reliability and Validity of the Positivity Scale for Late Childhood in Spanish Population | eng |
dc.date.embargoEndDate | 2021-01-26 | - |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.date.embargo | 2021-01-26 | * |
dc.identifier.tid | 202704521 | - |
thesis.degree.discipline | Psicologia | - |
thesis.degree.grantor | Universidade de Coimbra | - |
thesis.degree.level | 1 | - |
thesis.degree.name | Mestrado Integrado em Psicologia | - |
uc.degree.grantorUnit | Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação | - |
uc.degree.grantorID | 0500 | - |
uc.contributor.author | Carvalho, Isabel Cardoza de::0000-0002-8886-5601 | - |
uc.degree.classification | 18 | - |
uc.date.periodoEmbargo | 180 | - |
uc.degree.presidentejuri | Almeida, Ana Cristina Ferreira | - |
uc.degree.elementojuri | Ferreira, Joaquim Armando Gomes Alves | - |
uc.degree.elementojuri | Ferro, Maria Jorge Santos Almeida Rama | - |
uc.contributor.advisor | Zuffiano, António | - |
uc.contributor.advisor | Lopez-Perez, belen | - |
uc.contributor.advisor | Ferreira, Joaquim Armando Gomes Alves::0000-0003-1733-5854 | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.languageiso639-1 | en | - |
crisitem.advisor.dept | Faculty of Psychology and Educational Sciences | - |
crisitem.advisor.researchunit | IPCDHS – Institute of Cognitive Psychology, Human and Social Development | - |
crisitem.advisor.researchunit | Center for Research in Neuropsychology and Cognitive Behavioral Intervention | - |
crisitem.advisor.orcid | 0000-0002-8025-3184 | - |
crisitem.advisor.orcid | 0000-0003-1733-5854 | - |
Appears in Collections: | FPCEUC - Teses de Mestrado UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
final version.pdf | 856.91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
118
checked on Apr 16, 2024
Download(s)
86
checked on Apr 16, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License