Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/94550
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorZuffiano, António-
dc.contributor.advisorLopez-Perez, Belen-
dc.contributor.advisorFerreira, Joaquim Armando Gomes Alves-
dc.contributor.authorCarvalho, Isabel Cardoza de-
dc.date.accessioned2021-04-28T22:11:51Z-
dc.date.available2021-04-28T22:11:51Z-
dc.date.issued2020-07-30-
dc.date.submitted2021-04-28-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/94550-
dc.descriptionDissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
dc.description.abstractPositivity (POS) is defined as the tendency to view oneself, life and the future with a positive outlook. It has been measured with the 8-item Positivity Scale (P scale) which has been found to have appropriate psychometric properties in adults (Caprara et. al., 2012; Heikamp et. al., 2014) and most recently with British children (Zuffiano, Lopez-Perez, Cirimele, Kvapilova, Caprara, 2019). Given the importance of POS as a key protective developmental factor, we aimed to study the psychometric properties of the P scale in Spanish children. 208 children (102 girls, 106 boys, Mage = 10.31) answered the P scale and the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ). Confirmatory Factor Analysis was used to examine factor structure and indicated a good model fit (χ² (41) = 36.207, p = .68; CFI = 1.00; TLI = 1.01, SRMR = 0.035, RMSEA = 0.000) with factor loadings ranging from 0.509 to 0.738, with the exception of item 6, which had a lower factor loading (0.163). Cronbach’s alpha indicated an acceptable internal reliability (α = .766). Concerning construct validity, the results showed a negative effect of POS on externalizing (βs = -.27, p < .001) and internalizing behaviours (βs = -.28, p < .001) and a positive effect on prosocial behaviour (βs = .36, p < .001). Children’s latent mean was compared with the one previously reported in adults (Caprara et. al.’s (2012), finding that children (M = 4.198) reported higher levels of POS (Cohen’s d = 0.897) as compared to adults (M = 3.60). This result is in line with previous research which pointed out children’s positivity bias or their tendency to see themselves and life in a more positive light (Harter, 2012). Overall, the obtained results indicate that the POS scale has adequate psychometric properties to be used with children samples.eng
dc.description.abstractPositividade (POS) é definida como a tendência de ver si mesmo, a vida e o futuro com uma perspectiva positiva. Pode ser medido com a Escala de Positividade de 8 itens (escala P), que possui propriedades psicométricas apropriadas em adultos (Caprara et al., 2012; Heikamp et al., 2014) e, mais recentemente, em crianças britânicas (Zuffianò, Lopez-Perez, Cirimele, Kvapilova, Caprara, 2019). Dada a importância do POS como um fator chave do desenvolvimento protetor, objetivamos estudar as propriedades psicométricas da escala P em crianças espanholas. 208 crianças (102 meninas, 106 meninos, Mago = 10,31) responderam à escala P e ao Questionário de Pontos Fortes e Dificuldades (SDQ). A análise fatorial confirmatória foi usada para examinar a estrutura fatorial e indicou um bom ajuste do modelo (χ² (41) = 36,207, p = 0,68; CFI = 1,00; TLI = 1,01, SRMR = 0,035, RMSEA = 0,000) com cargas fatoriais variando de 0,509 para 0,738, com exceção do item 6, que apresentou menor fator de carga (0,163). O alfa de Cronbach indicou uma confiabilidade interna aceitável (α = 0,766). Com relação à validade de construto, os resultados mostraram um efeito negativo do POS nos comportamentos externalizantes (βs = -.27, p <.001) e internalizados (βs = -.28, p <.001) e um efeito positivo no comportamento pró-social (βs = 0,36, p <0,001). A média latente das crianças foi comparada com a relatada anteriormente em adultos (Caprara et. Al. (2012), constatando que crianças (M = 4,198) relataram níveis mais altos de POS (Cohen's d = 0,897) em comparação com adultos (M = 3.60), resultado que está de acordo com pesquisas anteriores, que apontaram o viés de positividade das crianças ou sua tendência de ver a si mesmas e a vida sob uma luz mais positiva. (Harter, 2012) No geral, os resultados obtidos indicam que a escala POS possui propriedades psicométricas adequadas para ser usado com amostras de crianças.por
dc.language.isoeng-
dc.rightsembargoedAccess-
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/-
dc.subjectescala de positividadepor
dc.subjectpropriedades psicométricaspor
dc.subjectinfância tardiapor
dc.subjectamostra espanholapor
dc.subjectPositivity scaleeng
dc.subjectpsychometric propertieseng
dc.subjectlate childhoodeng
dc.subjectSpanish sampleeng
dc.titleReliability and Validity of the Positivity Scale for Late Childhood in Spanish Populationeng
dc.title.alternativeConfiabilidade e Validade da Escala de Positividade Para a Infância Tardia na População Espanholapor
dc.typemasterThesis-
degois.publication.locationLiverpool Hope University, United Kingdom and Universidad Autonoma de Madrid, Spain-
degois.publication.titleReliability and Validity of the Positivity Scale for Late Childhood in Spanish Populationeng
dc.date.embargoEndDate2021-01-26-
dc.peerreviewedyes-
dc.date.embargo2021-01-26*
dc.identifier.tid202704521-
thesis.degree.disciplinePsicologia-
thesis.degree.grantorUniversidade de Coimbra-
thesis.degree.level1-
thesis.degree.nameMestrado Integrado em Psicologia-
uc.degree.grantorUnitFaculdade de Psicologia e de Ciências da Educação-
uc.degree.grantorID0500-
uc.contributor.authorCarvalho, Isabel Cardoza de::0000-0002-8886-5601-
uc.degree.classification18-
uc.date.periodoEmbargo180-
uc.degree.presidentejuriAlmeida, Ana Cristina Ferreira-
uc.degree.elementojuriFerreira, Joaquim Armando Gomes Alves-
uc.degree.elementojuriFerro, Maria Jorge Santos Almeida Rama-
uc.contributor.advisorZuffiano, António-
uc.contributor.advisorLopez-Perez, belen-
uc.contributor.advisorFerreira, Joaquim Armando Gomes Alves::0000-0003-1733-5854-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypemasterThesis-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
crisitem.advisor.deptFaculty of Psychology and Educational Sciences-
crisitem.advisor.researchunitIPCDHS – Institute of Cognitive Psychology, Human and Social Development-
crisitem.advisor.researchunitCenter for Research in Neuropsychology and Cognitive Behavioral Intervention-
crisitem.advisor.orcid0000-0002-8025-3184-
crisitem.advisor.orcid0000-0003-1733-5854-
Appears in Collections:FPCEUC - Teses de Mestrado
UC - Dissertações de Mestrado
Files in This Item:
File Description SizeFormat
final version.pdf856.91 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

118
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

86
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons