Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/94451
Title: Inovação grupal: O papel do capital psicológico e da aprendizagem grupal
Other Titles: Team innovation: The role of psychological capital and team learning
Authors: Assunção, Mariana Filipa da Conceição
Orientador: Dimas, Isabel Cristina Dórdio
Rebelo, Teresa Manuela Marques Santos Dias
Keywords: capital psicológico; aprendizagem grupal; inovação; psychological capital; team learning; innovation
Issue Date: 28-Feb-2020
Serial title, monograph or event: Inovação grupal: O papel do capital psicológico e da aprendizagem grupal
Place of publication or event: Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra
Abstract: The current organizational world, constantly changing, requires a rapid development and adaptation from organizations, in order to maintain their efficiency and competitive advantage. In this context, their capacity for innovation and rapid learning is important, as well as the development of positive capacities of employees, in order to promote their optimal functioning. Likewise, given that teams are key units in organizational performance and development, it is important to increase these capabilities at a group level. Thus, this dissertation aimed to analyze the relationship between teams’ psychological capital and innovation, assuming group learning as a mediating variable. To this end, an empirical cross-sectional study was carried out, which included 124 portuguese work teams, belonging to different sectors of activity, adopting the questionnaire survey as the method of data collection. The data were analyzed at group level and submitted to a simple mediation model, using PROCESS. The results demonstrated a partial mediation of team learning in the relationship between psychological capital and innovation. In addition to the contribution to literature, the data obtained reinforce the understanding of the teams’ psychological capital and how it could contribute to their innovation, either directly or through team learning.------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
O mundo organizacional atual, em constante mudança, exige um rápido desenvolvimento e adaptação por parte das organizações, de modo a manterem a sua eficiência e vantagem competitiva. Neste contexto, torna-se importante a sua capacidade de inovação e de rápida aprendizagem, bem como o desenvolvimento das capacidades positivas dos colaboradores, por forma a promover o funcionamento otimal destes. De igual modo, dado que as equipas são peças-chave no desempenho e desenvolvimento organizacional, é importante desenvolver estas capacidades a um nível grupal. Assim, a presente dissertação pretendeu analisar a relação entre o capital psicológico e a inovação das equipas, assumindo a aprendizagem grupal como variável mediadora. Para tal, realizou-se um estudo empírico de natureza transversal, que incluiu 124 equipas de trabalho portuguesas, pertencentes a diversos setores de atividade, adotando o inquérito por questionário como método de recolha de dados. Os dados foram examinados a nível grupal e submetidos a uma análise de regressão, através do PROCESS. Os resultados demonstraram uma mediação parcial da aprendizagem grupal na relação entre o capital psicológico e a inovação. Além de consistir num contributo para a literatura, os dados obtidos reforçam a compreensão do capital psicológico das equipas e como este pode contribuir para a inovação das mesmas, quer de forma direta, quer por via da aprendizagem grupal.-----------------------------------------------------------------------
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Psicologia apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/94451
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Dissertação de Mestrado_Mariana Assunção.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

46
checked on Aug 10, 2022

Download(s)

40
checked on Aug 10, 2022

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons