Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93775
Title: O Património histórico como estratégia no ensino da História- experiência pedagógica no 8º e 11º anos
Other Titles: Historical heritage as strategy in history teaching pedagogical experience in the 8th and 11th grade
Authors: Fenta, Paula Sofia Lucas
Orientador: Ribeiro, Ana Isabel Sacramento Sampaio
Keywords: História Local; Ensino; Património; Escola; Visita de Estudo; Local History; Teaching; Heritage; School; Study visits
Issue Date: 10-Nov-2020
Serial title, monograph or event: O Património histórico como estratégia no ensino da História- experiência pedagógica no 8º e 11º anos
Place of publication or event: universidade e casa
Abstract: In a global and constantly changing world, it is necessary to reconnect with our past and History. In this sense, the School role is crucial to create this relationship, namely through the History teaching. Based in this idea, in this present study, developed in a context of supervised pedagogy practice in the context of Masters in History Teaching in the 3rd Cycle of Basic Education and Secondary Education, focusing on two different levels of teaching, the 8th grade and the 11th grade, and had as main objectives to potentializing and valuing the Study of the Patrimony and Local History. The analysis was essentially focused in the study of Pombal’s Economic and Social Policy, as well as the Pombalino project inspired in the luminism. Based on this assumption, this research, in course, with a qualitative nature, has as objective assessing the impact of the historical heritage on the development of learning skills, towards in the motivation for learning History in students of the 8th grade of basic education and in a 11th grade of secondary education. To do so, and using the Historical Heritage of Coimbra’s city, more specifically the University of Coimbra, the study tried to answer the question: In which way does the historical heritage positively influence the way students understand History? However, it was not possible for us to implement the conceived activities, remaining as a project. The students would be involved in the study trip and in the specific tasks, related to the final work, which is the construction of a website using the digital platform tool Adobe Spark. In this work will be fundament and described methodologies, strategies and resources that would have been adopted in case of affective application. The Historical Heritage, conceived in a learning environment, can have positive effects not only in their motivation indexes to learn the discipline, but also contributing to the students’ historical understanding, for the consolidation of the subject and for the development of learning skills, such as initiative, communication, critical thinking and autonomy.
Numa era global e em constante mutação surge a necessidade de nos relacionarmos com o nosso passado e com a História. Neste sentido, o papel da Escola é crucial para estabelecer essa relação, nomeadamente através da disciplina de História. Partindo desta ideia, o presente estudo, desenvolvido em contexto da prática pedagógica supervisionada no âmbito do Mestrado em Ensino de História no 3º Ciclo do Ensino Básico e Secundário, incidiu sobre dois níveis diferentes de ensino, do 8º e 11º ano e teve como principais objetivos potenciar e valorizar o Estudo do Património e da História Local. A análise centrou-se essencialmente no estudo da Política Económica e Social Pombalina, bem como no projeto Pombalino de inspiração Iluminista. Com base neste pressuposto esta pesquisa, em curso, de cariz qualitativo, tem o objetivo de avaliar o impacto do património histórico no desenvolvimento de competências de aprendizagem, na motivação para a aprendizagem da História em estudantes do 8º ano do Ensino Básico e numa turma de 11º ano do Secundário. Para isso, e usando o Património Histórico da cidade de Coimbra, mais concretamente a Universidade de Coimbra, tentou-se responder à questão: De que modo o Património histórico pode influenciar positivamente o modo como os alunos compreendem a História? Contudo, não nos foi possível implementar as atividades desenhadas, que deu lugar a projeto. Os alunos implicados seriam envolvidos numa visita de estudo e nas tarefas específicas, relativas ao trabalho final e na construção de um site com recurso à plataforma digital Adobe Spark. Neste trabalho encontrar-se-ão fundamentadas e descritas as metodologias, estratégias e recursos que teriam sido adotados em caso de aplicação efetiva. O Património histórico, enquadrado num ambiente de aprendizagem pode ter efeitos positivos não só́ nos seus índices de motivação para a aprendizagem da disciplina, mas também contribuir para a compreensão histórica dos alunos, para a consolidação da matéria e para o desenvolvimento de competências de aprendizagem, como a iniciativa, a comunicação, espírito crítico e a autonomia.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de História no 3º ciclo do Ensino Básico e no Ensino Secundário apresentado à Faculdade de Letras
URI: https://hdl.handle.net/10316/93775
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
versão final Tese Paula Fenta.pdf3.84 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

171
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

231
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons