Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/93486
Title: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido no Centro Educativo dos Olivais junto da turma B2 – Operador de Jardinagem no ano letivo de 2018/2019
Other Titles: Teacher Training report developed at the Olivais Educational Center next to class B2 - Gardening Operator in the school year 2018/2019
Authors: Vieira, João Guilherme Lousada
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Reflexão; Intervenção pedagógica; Processo de ensino-aprendizagem; Teacher Training; Physical Education; Reflection; Pedagogical Intervention; Process of teaching-learning
Issue Date: 9-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Relatório de Estágio Pedagógico desenvolvido no Centro Educativo dos Olivais junto da turma B2 – Operador de Jardinagem no ano letivo de 2018/2019
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra
Abstract: The Teacher Training is a fundamental subject in the Master in Teaching of Physical Education in Basic and Secondary School in the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra that presents itself as a basic tool for the application of theoretical knowledge in a practical context. The mentioned internship took place in the Centro Educativo dos Olivais with the B2 class of the Gardening Operator’s course, during the school year of 2018/2019. Given that the Teacher Training presents itself as a continuous process of learning and application of acquaintances, it is vital to write this document called “Pedagogical Internship’s Report”. This report points to a critical and organized consideration about every proceeding developed throughout the Teacher Training. Therefore, it is meant to report every personal experience and every learning process developed and obtained during this time. Thus, it presents itself as the ideal time for the application of every obtained acquaintance during my academic training in a practical context. However, this context is a very peculiar one. Even so, the whole of the information to absorb, keep, and take with us to evolve as a professional of the Physical Education is enormous. To this extend, in the progress of this document, three chapters will be presented which will refer to the contextualization of the practice developed, to the reflective analysis of the pedagogical practice, and to the presentation of the deepening of the topic-problem. Accordingly, in the first chapter the initial expectations and the characterization of the context should be exposed. In the second one, the document is subdivided in four main areas: 1) the teaching-learning activities concerning every process of planning, realization and evaluation; 2) the organization and school management activities; 3) the educative partnerships and projects; and 4) the professional and ethical attitude. Finally, in the last chapter, a case study developed during the school year will be presented.
O Estágio Pedagógico é uma unidade curricular fundamental no Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra que se apresenta como ferramenta basilar para a aplicação de conhecimentos teóricos em contexto de prática real. O referido estágio realizou-se no Centro Educativo dos Olivais junto da turma de B2 – Operador de Jardinagem, no decorrer do ano letivo de 2018/2019. Como o Estágio Pedagógico se apresenta como um momento de constante aprendizagem e aplicação de conhecimentos, seria fundamental escrever o presente documento, designado “Relatório de Estágio Pedagógico”. Este relatório aponta uma ponderação crítica e organizada relativamente a todo os procedimentos desenvolvidos ao longo do Estágio Pedagógico. Sendo assim, pretende-se narrar todas as vivências, experiências e aprendizagens desenvolvidas e obtidas no decorrer deste período. Este apresenta-se como o período ideal para a aplicação de todos os conhecimentos adquiridos ao longo da minha formação académica em contexto real, contudo, este é um contexto muito peculiar. Todavia, é enorme toda a informação a assimilar, guardar e levar connosco para que evolua como profissional da Educação Física. Assim sendo, no decorrer deste documento serão apresentados três capítulos alusivos à contextualização da prática desenvolvida, à análise reflexiva da prática pedagógica e à apresentação do aprofundamento do tema-problema. No primeiro capítulo serão expostas as expetativas iniciais e a caraterização do contexto. No segundo, o documento apresenta-se subdividido em quatro grandes áreas: 1) as atividades de ensino- aprendizagem respeitantes a todo o processo de planeamento, realização e avaliação; 2) as atividades de organização e gestão escolar; 3) os projetos e parcerias educativas e 4) a atitude ética e profissional. Por fim, no último capítulo apresentar-se-á um estudo caso desenvolvido no decorrer do ano letivo.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: http://hdl.handle.net/10316/93486
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg[2019]_João_Vieira.pdf2.3 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

6
checked on Jul 22, 2021

Download(s)

5
checked on Jul 22, 2021

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons