Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/93471
Title: Relatório de estágio pedagógico desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero no ano letivo de 2018/2019
Other Titles: TEACHER TRAINING REPORT AT AVELAR BROTERO SECONDARY SCHOOL IN THE SCHOOL YEAR OF 2018/2019
Authors: Ferreira, Luís Fernando Marques
Orientador: Silva, Elsa Maria Ferro Ribeiro
Keywords: Estágio Pedagógico; Educação Física; Intervenção Pedagógica; Reflexão; Perceção; Teacher Training; Physical Education; Pedagogic Intervention; Reflexion; Perception
Issue Date: 11-Oct-2019
Serial title, monograph or event: RELATÓRIO DE ESTÁGIO PEDAGÓGICO DESENVOLVIDO NA ESCOLA SECUNDÁRIA DE AVELAR BROTERO NO ANO LETIVO DE 2018/2019
Place of publication or event: Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
Abstract: This report shows all the process of the teacher training programme which consisted in the integration of the trainee teacher in the real context of professional practice that aimed through a supervised teaching practice, the transition from the theory acquired throughout our degree to practice, acquiring new abilities and skills required for the practice of the teaching profession in the field of Physical Education, thus representing the completion of the Master’s degree in Teaching of Physical Education in Basic and Secondary School of the Faculty of Sport Sciences and Physical Education of the University of Coimbra.The teaching training took place in the Escola Secundária de Avelar Brotero with the 12th year, 1D class of the humanistic-scientific course of sciences and technologies during the 2018/2019 school year. Therefore, this document aims at reflecting and presenting all the process and activities carried out in a systematic way throughout the teacher training programme focusing on a critical and reflective analysis, highlighting in a reasoned manner, all decision-making which aimed to provide meaningful learning for the students and for us teachers.Thus, the structure of this report is centered in three main chapters: the context of the undertaken practice, the reflexive analysis of the pedagogical practice and the presentation of the further development of the research study. The first chapter addresses the initial expectations and the context characterization. The second chapter is divided into the four major fields of intervention: the teaching-learning activities, the organization and school management activities, the educational projects and partnerships and lastly the professional ethics attitude. The third chapter concerns the research study on the perception of teachers of Physical Education and corresponding students regarding the pedagogical intervention of the former carried out throughout the school year.
O presente Relatório de Estágio demonstra o percurso do Estágio Pedagógico que consistiu na integração do professor estagiário no contexto real de prática e que objetivou através de uma prática docente supervisionada a passagem da teoria adquirida ao longo da formação à prática, adquirindo novas capacidades e competências necessárias para o exercício da profissão docente na área da Educação Física, representando assim a conclusão do Mestrado em ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário da Faculdade de Ciências Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra. O Estágio Pedagógico foi desenvolvido na Escola Secundária de Avelar Brotero, junto da turma 1D do 12º ano de escolaridade do Curso Científico-Humanístico de Ciências e Tecnologias, no decorrer do ano letivo 2018/2019. Assim, este documento visa refletir e apresentar os processos e atividades realizados no Estágio Pedagógico de forma sistemática centrando-se numa análise crítica e reflexiva, realçando de forma fundamentada, as tomadas de decisão que visaram proporcionar aprendizagens significativas não só aos alunos como também a nós professores. Assim sendo, a estrutura deste documento centra-se em 3 capítulos fundamentais: a contextualização da prática desenvolvida, a análise reflexiva sobre a prática pedagógica e a apresentação do aprofundamento do tema-problema. O primeiro aborda as expectativas iniciais e a caracterização do contexto. O segundo subdivide-se por quatro áreas de intervenção: as atividades de ensino-aprendizagem, as atividades de organização e gestão escolar, os projetos e parcerias educativas e por último a atitude ético-profissional. O terceiro capítulo diz respeito ao estudo de investigação desenvolvido ao longo do ano letivo sobre a perceção de professores de EF e respetivos alunos em relação à intervenção pedagógica dos primeiros.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Ensino de Educação Física nos Ensinos Básico e Secundário apresentado à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física
URI: https://hdl.handle.net/10316/93471
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
Rel_Estg1819_Luís_Ferreira.pdf6.41 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

265
checked on Apr 16, 2024

Download(s)

292
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons