Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/92207
Title: Contaminações Entre Arquitetura e Design: o Método de Abordagem do Atelier Castiglioni
Other Titles: Contaminations between Architecture and Design: the Method of studio Castiglioni
Authors: Santiago, Maria Duarte
Orientador: Gil, Bruno Ricardo Abrantes
Keywords: Arquiteura; Design; Contaminações; Castiglioni; Architecture; Design; Contaminations; Castiglioni
Issue Date: 22-Oct-2020
Serial title, monograph or event: Contaminações Entre Arquitetura e Design: o Método de Abordagem do Atelier Castiglioni
Place of publication or event: Departamento de Arquitetura da FCTUC
Abstract: A vontade de averiguar desde e até que ponto as áreas da arquitetura e do design se contaminaram mutuamente indaga uma análise e reflexão sobre a relação entre as duas disciplinas, através dos seus pontos comuns e contrários, a sua evolução a par e a solo, as suas transferências e contaminações, entre outros fatores, recorrendo ao trabalho do atelier Castiglioni enquanto catalisador desta reflexão. Esta escolha transporta-nos para a observação mais prudente do período que procede a Segunda Guerra Mundial e que, em Itália, contém um importante pedaço histórico de evolução cultural, mais concretamente, arquitetónica e artística.Uma breve análise dos acontecimentos sociais e culturais permite compreender as causas e os antecedentes do trabalho do atelier Castiglioni, derivando das constantes ligações entre as componentes teóricas e práticas que existem ao longo do decorrer da história da arquitetura. Outros fatores, tais como a sociedade, a política, e a cultura do projeto derivam, especificamente no contexto italiano, de uma ‘cultura de crise’ que se torna essencial para as experiências que surgem deste ambiente e se demonstram relevantes para o estudo deste tema.O traçar do percurso da arquitetura e do design desde as primeiras experiências derivantes da Revolução Industrial até ao culminar da carreira do atelier Castiglioni, tendo sempre presentes aspetos exteriores da sociedade que o envolve – cultura, política, sociologia – ajudará na compreensão da relação evolutiva entre as duas disciplinas e de como é que os processos de conceção do atelier Castiglioni contribuem para esta evolução. Não se pretende uma análise crítica dos acontecimentos, mas um agrupamento de fatores e episódios que fomentam a origem do design e da sua relação com as áreas inerentes da arquitetura, da indústria e da sociedade.
The will to investigate from and to what extent the areas of architecture and design have mutually contaminated each other indulges in an analysis and reflection on the relationship between the two disciplines, through their common and opposing points, their evolution alongside and solo, their transfers and contaminations, among other factors, resorting to the work of the Castiglioni atelier as a catalyst for this reflection. This choice takes us to the most prudent observation of the period that followed the Second World War and which, in Italy, holds an important historical piece of cultural evolution, both architectural and artistic, specifically.A brief analysis of social and cultural events allows us to understand the causes and backgrounds of Castiglioni’s work, deriving from the constant links between the theoretical and practical components that exist throughout the history of architecture. Other factors, such as society, politics, and project culture derive, specifically in the Italian context, from a ‘culture of crisis’ which becomes essential to the experiences that arise from this environment and prove relevant to the studying of this subject.Tracing the path of architecture and design from the first experiences that derived from the Industrial Revolution to the peak of Castiglioni’s career, always keeping in mind external aspects of the society that surrounded him - culture, politics, sociology - will help in understanding the evolutionary relationship between the two disciplines and how Castiglioni’s design processes contributed to this evolution. This is not intended to be a critical analysis of events, but a grouping of facts and episodes that foster the origin of design and its relationship with the inherent areas of architecture, industry and society.
Description: Dissertação de Mestrado Integrado em Arquitetura apresentada à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/92207
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
DISSERTAÇÃO_MARIA SANTIAGO (1).pdf25.43 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

130
checked on Apr 24, 2024

Download(s)

240
checked on Apr 24, 2024

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons