Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/90029
Title: Recursos digitais para o desenvolvimento do léxico de aprendestes de PLNM - Nível A1: Âmbito temático das refeições e alimentação
Other Titles: The development of digital resources for learning the lexicon of the thematic field of meals and food by A1 level students of PFL
Authors: Luo, Sha
Orientador: Martins, Cristina dos Santos Pereira
Keywords: Recursos digitais; Anki; Léxico; Âmbito temático das refeições e alimentação; Português língua não materna; Digital resources; Anki; Lexicon; Thematic field of meals and food; Portuguese as a foreign language
Issue Date: 18-Jul-2019
Serial title, monograph or event: Recursos digitais para o desenvolvimento do léxico de aprendestes de PLNM - Nível A1: Âmbito temático das refeições e alimentação
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Este projeto tem como objetivo selecionar léxico de aprendizagem adequado para os aprendentes da língua portuguesa do nível A1 (segundo o QECRL-Quadro Europeu Comum de Referência para as Línguas). Trata-se, nomeadamente, de desenvolver recursos digitais para o desenvolvimento do léxico de aprendentes de PLNM (Português Língua Não Materna) do nível A1 no âmbito temático das refeições e alimentação. Como sabemos, o léxico ocupa um papel essencial e muito importante na aprendizagem de uma língua, seja língua materna (LM), seja língua não materna (LNM). Com o desenvolvimento de tecnologia, o uso de recursos digitais facilita o domínio de léxico. Neste projeto apresenta-se o uso do aplicativo Anki (cartões com 2 faces) que ajuda os aprendentes do nível A1 a memorizarem as palavras relativas a alimentação e às refeições com mais eficácia a longo prazo. Para concretizar o projeto, desenvolveram-se uma série de processos: a seleção das palavras, das imagens e das gravações-áudio do léxico, bem como a verificação das respetivas divisões silábicas e das transcrições fonéticas. Além disso, para evitar efietos de ambiguidade das imagens, administrou-se também um inquérito a falantes nativos do português europeu de diferentes idades, sexos e nível de escolaridade.................................................................................................................................................................................................................................................
This project aims at selecting appropriate lexicon for students of Portuguese as a foreign language (PFL) of the A1 level (according to the CEFRL- Common European Framework of Reference for Language). Specifically, the project consists in the development of digital resources for learning the lexicon of the thematic field of meals and food by A1 level students of PFL. As we all know, the lexicon plays a very essential and important role in learning a language, whether the mother language or a non native language. With the development of tecnology,the use of digital resources facilitates the assinilation of the lexicon. This project prests the use of the application Anki (cards with 2 sides) that helps A1 level students to memorize efficiently the selected lexicon in the long term. To fulfil the project, a series of processes have been undetaken: the selection of the words, the images, and the audio recordings of the words, besides the verification of their syllable divisions and phonetic transcriptions. Moreover, to avoid the effects of ambiguity of the images, an inquiry was conducted with native speakers of European Portuguese of different ages, genders and education levels........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Description: Trabalho de Projeto do Mestrado em Português como Língua Estrangeira e Língua Segunda (PLELS) apresentado à Faculdade de Letras
URI: http://hdl.handle.net/10316/90029
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
ShaLuo_versaofinal.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

15
checked on Sep 17, 2020

Download(s)

23
checked on Sep 17, 2020

Google ScholarTM

Check


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons