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Title: COUNTRY OF ORIGIN: Antecedentes e Consequentes da imagem de Portugal como País de Origem na Percepção dos Consumidores Brasileiros
Other Titles: COUNTRY OF ORIGIN: Antecendents and Consequences of Portugal's Image as Country of Origin in the Perception of Brazilian Consumers
Authors: Martini, Pamela
Orientador: Coelho, Arnaldo Fernandes Matos
Keywords: País de Origem; Percepção; Consumidores brasileiros; Portugal; Atitude; Country of Origin; Perception; Brazilian consumers; Portugal; Attitude
Issue Date: 24-Sep-2019
Serial title, monograph or event: COUNTRY OF ORIGIN: Antecedentes e Consequentes da imagem de Portugal como País de Origem na Percepção dos Consumidores Brasileiros
Place of publication or event: Portugal
Abstract: The aim of this study is to investigate what is the perception that Brazilian consumers have about Portugal as a country of origin of a product, as well as the determining factors that precede this image and what their effects on consumer attitudes towards Portuguese products and how their behavior is influenced by the image of the country of origin. The empirical research was done with the help of a sample and the method used for data analysis was the Structural Equation Model. 390 replies were obtained. The results indicate that the Brazilian consumers are not ethnocentric and in contrast are extremely cosmopolitan. They also have a level of affinity with Portugal that influences the image of Portugal as the country of origin of the product. The image of nationals also contributes to building a positive image of Portugal. Finally, the image that Brazilian consumers have about Portuguese products influences their attitudes towards products, which in turn influences the purchase intention, perceived value of these products and the value of the “made in Portugal” brand. The effects of Portugal's image as a country of origin affect purchase intention, the perceived value by Brazilian consumers and the brand equity of portuguese products. The image that Brazilian consumers have about Portugal as the country of origin is favorable and this results in positive buying attitudes and behaviors. All of the above is based on a qualitative study to support the empirical results. The findings allow us to identify the key determinants for improving business strategies in this market and contributes by adding innovative and up-to-date information about the behavior of Brazilian consumers in relation to the effects of the country of origin, especially regarding the image of Portuguese products and the “made in Portugal”.
O objetivo deste estudo é investigar qual é a percepção que os consumidores brasileiros possuem sobre Portugal como país de origem de um produto, bem como os fatores determinantes que antecedem esta imagem e quais seus efeitos nas atitudes dos consumidores face aos produtos portugueses e como seu comportamento é influenciado pela imagem do país de origem. A pesquisa empírica se deu por meio de um questionário aplicado a uma amostra e o método utilizado para a análise dos dados estatísticos foi o Modelo de Equações Estruturais. 390 respostas foram obtidas. Os resultados obtidos indicam que os consumidores brasileiros não são etnocentrícos e em contrapartida, são extremamente cosmopolitas. Eles também possuem um nível de afinidade com Portugal que influencia na imagem de Portugal enquanto país de origem do produto. A imagem dos nacionais também contribui na construção de uma imagem positiva de Portugal. Por fim, a imagem que os consumidores brasileiros possuem sobre produtos portugueses influencia nas suas atitudes face aos produtos, que por sua vez influencia na intenção de compra, no valor percebido destes produtos e no valor da marca “made in Portugal”. Os efeitos da imagem de Portugal enquanto país de origem afeta a intenção de compra, no valor percebido pelos consumidores brasileiros e no “Brand Equity” dos produtos portugueses. A imagem que os consumidores brasileiros possuem sobre Portugal como país de origem é favorável e isso resulta em atitudes e comportamentos positivos de compra. Todo o exposto baseia-se num estudo qualitativo para apoiar os resultados empíricos. As descobertas permitem identificar as principais determinantes para melhorar as estratégias de negócios nesse mercado e contribui acrescentando informação inovadora e atualizada a respeito do comportamento dos consumidores brasileiros em relação aos efeitos do país de origem, principalmente no que tange a imagem dos produtos portugueses e do “made in Portugal”.
Description: Dissertação de Mestrado em Marketing apresentada à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/89722
Rights: openAccess
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