Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/89701
Title: A responsabilidade social e cultura organizacional: impactos nas atitudes e comportamentos dos trabalhadores
Other Titles: Social responsibility and organizational culture: impacts on employees' attitudes and behaviors
Authors: Jordão, Clara Quintas
Orientador: Coelho, Arnaldo Fernandes Matos
Keywords: Cultura organizacional; Responsabilidade Social Empresarial; Trabalhadores; Atitudes; Comportamentos; Organizational culture; Corporate Social Responsibility; Employees; Attitudes; Behaviors
Issue Date: 17-Jul-2019
Serial title, monograph or event: A responsabilidade social e cultura organizacional: impactos nas atitudes e comportamentos dos trabalhadores
Place of publication or event: Coimbra, Portugal
Abstract: This investigation aims to examine the impacts that organizational culture and Corporate Social Responsibility (CSR) may have on several employees’ attitudes and behaviors, which are relevant both on organizational and individual levels. To this end, CSR and organizational culture were associated with job satisfaction and resourcefulness, and organizational commitment and trust, which, on the other hand, were correlated with proactivity, life satisfaction, and turnover intentions. Another objective is to analyze whether these impacts are equal for employees from different cultures, therefore a comparative study was conducted with Portuguese and Brazilian workers. To analyze these impacts, a quantitative study through non-probabilistic, convenience sampling approach was chosen. An online survey gathered 453 responses from workers. A structural equation modeling (SEM) technique was applied to conduct hypothesis testing using the software IBM SPSS AMOS. The findings indicate that both organizational culture and CSR have significant impacts in organizational attitudes and behaviors, and the comparative study highlighted that these effects are different according to the employees’ culture. Analyzing these impacts may demonstrate the importance of integrating CSR and organizational culture into the strategic planning, as desirable outcomes, such as higher job satisfaction and resourcefulness, are a result of organizational culture and favorable social responsibility perceptions. This investigation contributes to the organizational culture and CSR literature, as it highlights the consequences that these variables have on organizations and employees. The comparative study also brings to light insights for managers from different nationalities about the impacts that CSR and organizational culture may have on employees.
Esta investigação tem como objetivo estudar se a cultura organizacional e a Responsabilidade Social Empresarial (RSE) têm impactos em diversas atitudes e comportamentos dos trabalhadores que são importantes tanto a nível organizacional quanto a nível individual. Para esse efeito, a RSE e cultura organizacional foram relacionadas à satisfação e desenvoltura no trabalho, e ao comprometimento e confiança organizacional, que por sua vez relacionaram-se à proatividade, satisfação com a vida e intenção de demissão. Também se pretende analisar se estes impactos são iguais para trabalhadores de diferentes nacionalidades, pelo que se conduziu um estudo comparativo entre colaboradores portugueses e brasileiros. Para analisar esses impactos, uma pesquisa quantitativa foi conduzida e escolheu-se o método de amostragem não probabilística e de conveniência. Utilizou-se um questionário e foram recolhidas 453 respostas de trabalhadores. O teste de hipóteses foi feito com auxílio da modelagem de equações estruturais através do software IBM SPSS AMOS. A pesquisa evidenciou que tanto a cultura organizacional quanto a RSE têm impacto nas atitudes e comportamentos organizacionais e o estudo comparativo evidenciou que esses impactos são diferentes consoante a nacionalidade dos trabalhadores. O estudo desses impactos mostra a importância da integração da RSE e cultura organizacional no planeamento estratégico, uma vez que resultados desejáveis, como maior satisfação e desenvoltura no trabalho, são obtidos como consequência da cultura organizacional e de perceções favoráveis da responsabilidade social. Esta investigação contribui para a pesquisa da cultura organizacional e RSE, evidenciando a influência que estas variáveis podem ter nas organizações e nos trabalhadores. O estudo comparativo ainda evidencia conclusões para gestores de diferentes nacionalidades sobre os impactos que a RSE e cultura organizacional podem ter nos trabalhadores.
Description: Dissertação de Mestrado em Gestão apresentada à Faculdade de Economia
URI: http://hdl.handle.net/10316/89701
Rights: openAccess
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