Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/83109
Title: Lean Six Sigma na Engenharia e Gestão Industrial
Other Titles: Lean Six Sigma in Industrial and Management Engineering
Authors: Jesus, Tomás Sousa 
Orientador: Neto, Pedro Mariano Simões
Keywords: Lean; Six Sigma; DMAIC; Stock; FIFOLane; Lean; Six Sigma; DMAIC; Stock; FIFOLAe
Issue Date: 24-Jul-2017
Serial title, monograph or event: Lean Six Sigma na Engenharia e Gestão Industrial
Place of publication or event: Departamento de Engenharia Mecânica
Abstract: Thesis abrastract:This thesis was developed under the scope of the final year's internship of the Master in Industrial and Management Engineering course, taught at University of Coimbra. The project, made at Schaeffler Portugal, consisted in the decreasing of the company's WIP with focus on UP1, through the implementation of the Lean Six Sigma tools, hence becoming a more efficient company. Therefore, an analysis of the actual state of the UP was carried, in order to identify the majority source of wastes. Following the methodology DMAIC, it was verified that the majority of the valueless time was due to intermediate stocks. Redefinition of stock areas is the solution, so we are created multidisciplinarys teams to implement various actions or improvements in the process. All actions was were scheduled and monotorized weekly. The final goal is the future VSM that shows an image of improvement process where it has less time without value for the company, that future VSM should be in exibition in a strategic place where all workers can see to realize what is being done. This process was optimized due to its immediate gains. This work describes the remodulation of the storing units and reports the valueless time decrease of 3,5 to 2,8 days (around twenty percent) as well as the complementary actions consequent of this remodulation how uptdate of identificactions in FIFOLane, introdution of a poka-yoke system to force the process to follow the FIFO and update the kanban cards according to the new layout.
A presente dissertação decorreu no âmbito do estágio curricular do 5º ano do Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial da Universidade de Coimbra.O projeto, realizado na Schaeffler Portugal, consiste na diminuição do WIP da empresa, com enfoco na UP1.Através da implementação de ferramentas Lean, nomeadamente o VSM, e seguindo uma metodologia DMAIC tentou-se assim tornar a empresa mais eficiente. Para isso foi elaborada uma análise do estado atual da UP para conseguir analisar os grandes desperdícios, foram medidos os dados necessários para essa análise, debatidos com uma equipa multi-disciplinar de forma a tentar encontrar soluções adequadas para resolver os problemas encontrados ou implementar medidas de melhoria. Foram formadas equipas para desenvolver cada uma dessas ações e criado um VSM futuro onde estava representado o estado futuro que a empresa queria atingir.Seguindo uma metodologia DMAIC ao longo deste trabalho, verificou-se que a maioria do tempo sem valor acrescentado estava presente nos stocks intermédios e foi aí que se decidiu atuar pelos ganhos imediatos que se iriam obter, visto que em nenhuma das outras atividades se pouparia tanto tempo num curto espaço de tempo.É apresentado a remodelação do espaço em que este stock se encontra e onde foi possível diminuir em 20% o tempo sem valor acrescentado de 3,5 para 2,8 dias assim como as ações complementares consequentes dessa remodelação como o caso da remodelação dos cartões kanban, a introdução de poka-yoke ou toda a remodelação das identificações presentes na FIFOLane.
Description: Relatório de Estágio do Mestrado em Engenharia e Gestão Industrial apresentado à Faculdade de Ciências e Tecnologia
URI: https://hdl.handle.net/10316/83109
Rights: closedAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado

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