Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/81932
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.advisor | Roque, Sílvia | - |
dc.contributor.author | Psaila, Federica Ambra | - |
dc.date.accessioned | 2018-12-20T03:00:24Z | - |
dc.date.available | 2018-12-20T03:00:24Z | - |
dc.date.issued | 2017-07-14 | - |
dc.date.submitted | 2019-01-19 | - |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10316/81932 | - |
dc.description | Dissertação de Mestrado em Relações Internacionais - Estudos da Paz, Segurança e Desenvolvimento apresentada à Faculdade de Economia | - |
dc.description.abstract | Partindo da exploração das insuficiências do sistema educativo tradicional na resposta às exigências dos povos indígenas do Brasil, esta dissertação procura perceber de que forma as políticas públicas educativas implementadas no seio dos Estados latino-americanos contribuem para o desenvolvimento e a autonomia destes povos. Discutem-se as possibilidades e a importância de uma convivência interétnica baseada em práticas educativas que respeitem a pluralidade cultural, como previsto em vários instrumentos jurídicos internacionais e nacionais. Para tal, analisamos o caso do Curso de Educação Intercultural de Formação Superior de Professores Indígenas, no Núcleo Takinahakȳ da Universidade Federal de Goiás (Brasil). . | por |
dc.description.abstract | Based on the analysis of the inadequacies of the traditional educational system in response to the demands of the indigenous peoples of Brazil, this master’s dissertation seeks to understand how the public educational policies implemented within Latin American states contribute to the development and autonomy of these peoples. It discusses the possibilities and importance of an inter-ethnic coexistence and interaction based on educational practices that respect cultural plurality, as foreseen in several international and national legal instruments. For such, we analyze the case of the Intercultural Education Course of Higher Education Training of Indigenous Teachers, at the Takinahakȳ Nucleus of the Federal University of Goiás (Brazil) . | eng |
dc.language.iso | por | - |
dc.rights | openAccess | - |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | - |
dc.subject | educação intercultural | por |
dc.subject | povos indígenas | por |
dc.subject | desenvolvimento | por |
dc.subject | autonomia cultural | por |
dc.subject | intercultural education | eng |
dc.subject | indigenous peoples | eng |
dc.subject | development | eng |
dc.subject | cultural autonomy | eng |
dc.title | A Educação Intercultural como projeto pedagógico e político: A formação de professores indígenas do Nucleo Takinahakÿ | por |
dc.title.alternative | Intercultural Education as a pedagogical and political project: Higher Education Training of Indigenous Teachers at Takinahakÿ Nucleus of the Federal University of Goiás (Brazil) | eng |
dc.type | masterThesis | - |
degois.publication.location | FEUC | - |
degois.publication.title | A Educação Intercultural como projeto pedagógico e político: A formação de professores indígenas do Nucleo Takinahakÿ | por |
dc.peerreviewed | yes | - |
dc.identifier.tid | 202110613 | - |
thesis.degree.discipline | Ciência Politica e Cidadania | - |
thesis.degree.grantor | Universidade de Coimbra | - |
thesis.degree.level | 1 | - |
thesis.degree.name | Mestrado em Relações Internacionais - Estudos da Paz, Segurança e Desenvolvimento | - |
uc.degree.grantorUnit | Faculdade de Economia | - |
uc.degree.grantorID | 0500 | - |
uc.contributor.author | Psaila, Federica Ambra::0000-0001-8031-463X | - |
uc.degree.classification | 18 | - |
uc.degree.presidentejuri | Simão, Licínia Maria dos Santos | - |
uc.degree.elementojuri | Martins, Maria Teresa Henriques da Cunha | - |
uc.degree.elementojuri | Roque, Sílvia | - |
uc.contributor.advisor | Roque, Sílvia | - |
item.openairecristype | http://purl.org/coar/resource_type/c_18cf | - |
item.openairetype | masterThesis | - |
item.cerifentitytype | Publications | - |
item.grantfulltext | open | - |
item.fulltext | Com Texto completo | - |
item.languageiso639-1 | pt | - |
crisitem.advisor.researchunit | CES – Centre for Social Studies | - |
crisitem.advisor.parentresearchunit | University of Coimbra | - |
crisitem.advisor.orcid | 0000-0002-7211-837X | - |
Appears in Collections: | UC - Dissertações de Mestrado |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
PSAILA DISSERTAÇÃO EM PDF.pdf | 1.4 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s) 50
587
checked on Apr 23, 2024
Download(s) 50
509
checked on Apr 23, 2024
Google ScholarTM
Check
This item is licensed under a Creative Commons License