Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/80351
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorSilva, Marcos Antonio Batista da-
dc.contributor.authorAzevedo, Cleomar-
dc.date.accessioned2018-07-20T14:03:46Z-
dc.date.available2018-07-20T14:03:46Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn1517-9702pt
dc.identifier.issn1678-4634pt
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/80351-
dc.description.abstractThe purpose of this study is to review the scientific productions associated with literacy that have been published in indexed articles in two periodical portals, namely: PePSIC and LILACS. The bibliographical search was conducted by electronic means amidst indexed scientific productions, whose descriptor letramento (literacy, in Portuguese) were part of the title; it includes articles published in Brazil from 1995 through 2015. Data provided material to prepare worksheets that facilitated to systematize the information collected from the bibliography on literacy by means of electronic search. The proposal was to apprehend which topics and areas of knowledge have most frequently occupied such publications. Thus, the concepts of literacy, educational inequalities and ethnic-racial relations were discussed. Theoretical framework utilized was from contemporary authors working on these subjects, in addition to Thompson´s depth hermeneutics (DH), a methodological reference. Results show that the journals were mainly from the areas of Education, Psychology, Geriatrics, Nutrition Science, and Nephrology, with a highlight to the following topics on literacy: school context (children, young people, and teachers), inclusive education in the educational environment and outside of it (older people), literacy in health (hospitals), and digital literacy. However, there was no focus on social inequalities, especially those connected with ethnicity/race. Future studies on literacy should be more comprehensive, especially in regard of the Blacks and Indians in Brazilian society.pt
dc.description.abstractO objetivo deste estudo é revisar as produções científicas referentes a letramento que foram publicadas em artigos indexados em dois portais de periódicos, a saber: PePSIC e LILACS. A pesquisa bibliográfica foi realizada por meio de busca eletrônica das publicações científicas indexadas, em cujo título constasse o descritor letramento, e abrange os artigos publicados no Brasil no período de 1995 a 2015. Os dados subsidiaram a elaboração de planilhas que facilitaram a sistematização das informações coletadas da bibliografia sobre letramento por meio de busca eletrônica. A proposta foi apreender quais assuntos e áreas do conhecimento têm ocupado com maior frequência essas publicações. Desse modo, discutiu-se o conceito de letramento, desigualdades educacionais e relações étnico-raciais. Adotaram-se aportes teóricos de autores contemporâneos sobre a temática, além da perspectiva da hermenêutica de profundidade (HP), de Thompson, como referencial metodológico. Os resultados indicam que as revistas foram principalmente das áreas de Educação, Psicologia, Geriatria, Ciências da Nutrição e Nefrologia, dando ênfase aos seguintes assuntos sobre letramento: contexto escolar (crianças, jovens e docentes), educação inclusiva no ambiente educacional e fora dele (idosos), letramento em saúde (hospitais) e letramento digital. Porém, não houve foco para as desigualdades sociais, em particular as ligadas às relações étnico-raciais. Indica-se que futuros estudos sobre letramento possam ser mais amplos, especialmente no que concerne à população negra e indígena na sociedade brasileira.pt
dc.language.isoengpt
dc.publisherFaculdade de Educação da Universidade de São Paulopt
dc.rightsopenAccesspt
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/pt
dc.subjectLiteracypt
dc.subjectEducational inequalitiespt
dc.subjectEthnic-racial relationspt
dc.subjectLetramentopt
dc.subjectDesigualdades educacionaispt
dc.subjectRelações étnico-raciaispt
dc.titleEducational inequalities and literacypt
dc.title.alternativeDesigualdades educacionais e letramentopt
dc.typearticle-
degois.publication.firstPagee171299pt
degois.publication.locationSão Paulopt
degois.publication.titleEducação e Pesquisapt
dc.relation.publisherversionhttp://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-97022018000100454&lng=en&nrm=iso&tlng=enpt
dc.peerreviewedyespt
dc.identifier.doi10.1590/s1678-4634201844171299pt
degois.publication.volume44pt
dc.date.embargo2018-01-01*
dc.date.periodoembargo0pt
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1en-
crisitem.author.researchunitCES – Centre for Social Studies-
crisitem.author.parentresearchunitUniversity of Coimbra-
crisitem.author.orcid0000-0003-2701-0316-
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Educational inequalities and literacy.pdf232.51 kBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

343
checked on Apr 23, 2024

Download(s)

126
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons