Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/10316/79790
Title: | Alfredo Guisado and the Orpheu affair: tracing the magazine's reception and impact through the Távora archive | Other Titles: | Alfredo Guisado e o caso Orpheu: rastrear a recepção e o impacto da revista através do arquivo Távora | Authors: | Silva, Patrícia | Keywords: | Orpheu; Periodicals; Poetry; Paulism; Reception; Sensationism; Poesia | Issue Date: | 2017 | Publisher: | Brown University, University of Warwick, Universidad de los Andes | Serial title, monograph or event: | Pessoa Plural | Issue: | 12 | Abstract: | Created by a group of practically unknown young writers and artists, when it appeared in 1915, Orpheu caused a scandal of significant proportions for a literary phenomenon, and the striking echoes in the mainstream press ensured its notoriety well beyond the moment of publication. The extent to which this outcome was planned or the result of chance circumstances is discussed in this essay, which reappraises the contemporary reception of Orpheu in the light of new findings yielded by the Távora archive, namely two notebooks with cuttings of press reviews kept by Alfredo Guisado. By considering these, the article reviews the latter's role in the making of the Orpheu's critical fortune. Guisado was one of the few authors associated with Orpheu who had published works before the magazine appeared. Through his early association with the mentors of the magazine, he was also one of the first members of the Orpheu group to write under the influence of the poetics that became associated with it. Therefore, his works document the tenor of the movement that was established through Orpheu, which will be revisited through the analysis of the manuscript of a poem – thought to be previously unpublished – found among Guisado's papers in the Távora archive. Criada por um grupo de jovens escritores e artistas praticamente desconhecidos, quando surgiu em 1915, Orpheu causou um escândalo de proporções significativas para um fenómeno literário, e os ecos notáveis na imprensa corrente asseguraram a sua notoriedade para além do momento de publicação. Em que medida este resultado foi planeado ou a consequência de circunstâncias fortuitas será discutido neste ensaio, que reexamina a receção contemporânea de Orpheu à luz de novos achados na coleção Fernando Távora, nomeadamente, dois cadernos com recortes de imprensa de Alfredo Guisado. Ao considerá-los, o ensaio contribui para determinar o papel do escritor no estabelecimento da fortuna crítica da revista. Guisado foi um dos poucos autores de Orpheu que publicara obras suas antes do aparecimento da revista. Em virtude de se ter aproximado desde muito cedo dos mentores do projeto, Fernando Pessoa e Mário de Sá-Carneiro, Guisado foi um dos primeiros membros do chamado grupo do Orpheu a escrever sob a influência da poética que lhe ficou associada. Por conseguinte, as suas obras documentam o teor do movimento estabelecido por intermédio da revista, tal como exemplificado pelo MS de um poema seu – julgado inédito – que se encontra no arquivo Távora. |
URI: | https://hdl.handle.net/10316/79790 | ISSN: | 2212-4179 | DOI: | 10.7301/Z09S1P81 | Rights: | openAccess |
Appears in Collections: | I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Alfredo Guisado and the Orpheu affair.pdf | 14.15 MB | Adobe PDF | View/Open |
Page view(s)
338
checked on Sep 25, 2024
Download(s)
328
checked on Sep 25, 2024
Google ScholarTM
Check
Altmetric
Altmetric
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.