Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/43471
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorCordeiro, António-
dc.contributor.authorFélix, Sofia-
dc.contributor.authorSantos, Lúcia-
dc.date.accessioned2017-09-17T19:54:19Z-
dc.date.available2017-09-17T19:54:19Z-
dc.date.issued2017-04-30-
dc.identifier.issn1645-586X-
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10316/43471-
dc.description.abstractAs Cartas Educativas, instrumentos de ordenamento prospetivo do parque escolar municipal, criaram, neste início do século, condições para que os municípios se pudessem afirmar como autores e atores na reorganização da rede escolar, embora a sua efetivação só se tenha tornado possível com a disponibilização de financiamento pelo QREN. As lógicas de coe- são territorial traduziram-se em candidaturas diferenciadas nos 19 municípios que integram a Comunidade Intermunicipal Região de Coimbra (CIMRC), não se observando uma relação direta entre o financiamento aprovado e as características do território, o que levou à necessidade de compreender os diferentes investimentos realizados, entender os seus reflexos no cumprimento dos objetivos propostos e avaliar o seu reflexo na melhoria da educação em cada território. Abstract “The Municipal Educative Charter”, those tools for planning the municipal school building in- frastructure, have created the conditions for municipalities to assert themselves both as orig- inators and actors in the reorganisation of network school equipment at the beginning of the new century, even if actual implementa- tion had to wait until NSRF funding was made available. The logics of territorial cohesion resulted in very different applications across the 19 municipalities that make up the Coimbra Region Intermunicipal Community, with no apparent direct link between the level of fund- ing approved and the specific features of the territory. This in turn made it necessary to un- derstand the investments made in this context, to understand the way in which they affect compliance with the proposed goals, and to assess their impact in terms of educational im- provement in each territory-
dc.language.isopor-
dc.publisherAssociação Portuguesa para o Desenvolvimento Regional-
dc.rightsopenAccess-
dc.subjectFundos comunitários-
dc.subjectrequalificação da rede escolar-
dc.subjectcoesão territorial-
dc.subjectComunidade Intermunicipal Região de Coimbra-
dc.titleFundos Comunitários na Requalificação da Rede Escolar. Estudo de Caso da Comunidade Intermunicipal da Região de Coimbra-
dc.title.alternativeCommunity Funds for the Requalification of the National School Network. Case Study of the Coimbra Region Intermunicipal Community-
dc.typearticle-
degois.publication.firstPage93-
degois.publication.lastPage109-
degois.publication.issuenº 44-
degois.publication.locationAngra do Heroísmo-
degois.publication.titleRevista Portuguesa de Estudos Regionais-
dc.peerreviewedyes-
uc.controloAutoridadeSim-
item.openairecristypehttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf-
item.openairetypearticle-
item.cerifentitytypePublications-
item.grantfulltextopen-
item.fulltextCom Texto completo-
item.languageiso639-1pt-
crisitem.author.researchunitCEIS20 - Centre of 20th Century Interdisciplinary Studies-
crisitem.author.orcid0000-0002-8648-3204-
Appears in Collections:FLUC Geografia - Artigos em Revistas Nacionais
I&D CEIS20 - Artigos em Revistas Nacionais
Files in This Item:
File Description SizeFormat
Cordeiro; Félix; SantosRPER44.pdf1.89 MBAdobe PDFView/Open
Show simple item record

Page view(s)

307
checked on Apr 23, 2024

Download(s) 50

231
checked on Apr 23, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.