Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/36429
Title: Guia de Avaliação das Capacidades Parentais: Estudo de Validade Ecológica
Authors: Pereira, Dora 
Alarcão, Madalena 
Keywords: Capacidades parentais; Avaliação; Proteção à infância; Validade ecológica
Issue Date: 2015
Publisher: Universidade de Brasília
Serial title, monograph or event: Psicologia: Teoria e Pesquisa
Volume: 31
Issue: 2
Place of publication or event: Brasília
Abstract: Este estudo teve como objetivo avaliar e maximizar a adequação do Guia de Avaliação das Capacidades Parentais (De Rancourt, Paquette, Paquette, & Rainville, 2006) ao sistema de proteção à infância português. Utilizou-se uma metodologia de grupos focais com técnicos psicossociais, magistrados e académicos que trabalham diretamente com a avaliação da parentalidade. As discussões focaram a exequibilidade da aplicação, a utilidade da informação recolhida e dos juízos clínicos efetuados para a elaboração de pareceres técnicos, e as alterações consideradas necessárias. Da análise efetuada com o software QSRNVivo8, concluiu-se que o Guia assenta em conhecimento científico atualizado e possibilita a obtenção de informação suficiente. Foram identificadas e detalhadas alterações metodológicas, estruturais e de conteúdo a introduzir no instrumento.
This aim of this study was to promote and improve the adaptation of the Parental Capacities Evaluation Guide (De Rancourt, Paquette, Paquette, & Rainville, 2006) to the Portuguese child protection system. A focus group methodology was used with professionals who work directly on parenting assessment: Social workers, judges and researchers. The discussions of the focus group concentrated on the Guide ‘feasibility, the usefulness of the information obtained, the clinical judgements made and on the major changes needed. From content analysis with the QSRNVivo8 software, it was concluded that the Guide is based on updated scientific knowledge and that it provides sufficient information for the assessment of parenting capacities. Three major kinds of changes to be made were identified: methodological, structural and content changes.
URI: https://hdl.handle.net/10316/36429
ISSN: 0102-3772
1806-3446
DOI: 10.1590/0102-37722015021900203212
10.1590/0102-37722015021900203212
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Internacionais

Files in This Item:
Show full item record

Page view(s) 10

1,247
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 50

605
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check

Altmetric

Altmetric


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons