Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/35980
Title: A compreensão da terminologia legal e dos processos judiciais pelas crianças
Authors: Sacau, Ana 
Jólluskin, Gloria 
Toldy, Teresa 
Oliveira, Ana 
Morais, Joana 
Keywords: Crianças; Justiça; Terminologia legal; Compreensão; Diretrizes
Issue Date: 2013
Publisher: Centro de Estudos Sociais
Serial title, monograph or event: e-cadernos CES
Issue: 20
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Diversas diretrizes europeias têm chamado a atenção dos países membros da União Europeia para a necessidade de criar sistemas de justiça mais amigos das crianças. Um dos aspetos focados é a necessidade de adaptação da linguagem à idade e à capacidade de compreensão das crianças envolvidas em processos judiciais. A investigação nesta área tem demonstrado que a forma como as entrevistas a crianças são conduzidas tem um forte impacto na qualidade do seu testemunho. “A compreensão das crianças da terminologia legal e os processos judiciais” é a denominação de um projeto de investigação financiado pela FCT que pretende verificar a compreensão que as crianças têm da terminologia legal utilizada nos tribunais portugueses aquando da tomada de declarações de crianças. O objetivo é desenvolver uma ferramenta que permita aos magistrados uma melhor comunicação com elas.
Many European Directives point out the need to create child-friendly justice systems. These documents emphasize the need to adapt the language used to the age and understanding capacity of children involved in legal proceedings. Research in the area shows that the manner in which interviews are conducted has a strong impact on the quality of a child’s testimony. “The analysis of children's comprehension of legal terminology and court proceedings” is a project funded by FCT (Science and Technology Foundation) that aims to verify children's understanding of legal terminology used in Portuguese courts when they take statements from children. The project seeks to develop a tool that will enable magistrates to establish a better communication with children in this context.
URI: https://hdl.handle.net/10316/35980
ISSN: 1647-0737
DOI: 10.4000/eces.1679
10.4000/eces.1679
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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