Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/35789
Title: Violence and childhood in ancient Greece: three aspects of an issue
Other Titles: Violência e infância na Grécia antiga: três aspectos de uma problemática
Authors: Ferreira, Luísa de Nazaré
Keywords: infância, violência juvenil, educação, castigos corporais
childhood, juvenile violence, education, corporal punishment
Issue Date: 2015
Publisher: Imprensa da Universidade de Coimbra, Annablume (São Paulo)
Abstract: A violência dirigida contra crianças com vista à sua eliminação é um tema assíduo na mitologia, na literatura e na arte gregas, mas as fontes antigas preservam ecos de outros aspectos da problemática em análise. Após uma breve introdução, este estudo centra-se na violência cometida por menores e no recurso aos castigos corporais em contexto educativo familiar e escolar, a fim de examinar algumas das fontes literárias e iconográficas mais relevantes sobre esta questão, dos primórdios da Época Arcaica à Helenística.
Violence against children in order to eliminate them is a recurrent theme in Greek mythology, literature, and art, but the ancient sources preserve echoes of other aspects of the issue under review. After a brief introduction, this study focuses on the violence committed by minors and on the use of corporal punishment in family and in a school educational context, in order to discuss some of the most relevant literary and iconographic sources on the subject, from the beginning of the Archaic period to the Hellenistic.
Peer review: yes
URI: http://hdl.handle.net/10316/35789
DOI: 10.14195/978-989-26-1017-7_3
Publisher Version: https://digitalis.uc.pt/pt-pt
Appears in Collections:I&D CECH - Vários

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LNF_ViolenciaInfancia2015.pdfCapítulo de livro401.87 kBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.