Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/10316/25087
Title: Atividade física, aptidão física, rendimento escolar e variáveis sociodemográficas em alunos da região do Oeste
Authors: Vaz, João Guilherme da Cunha Leitão Dias 
Orientador: Martins, Raul Agostinho Simões
Keywords: Aptidão física; aptidão aeróbia; crianças e adolescentes; idade; variáveis antropométricas; Physical fitness; aerobic fitness; kids and teens; age; anthropometric variables
Issue Date: 2013
Citation: Vaz, JGCLD (2013). Atividade física, aptidão física, rendimento escolar e variáveis sociodemográficas em alunos da Região do Oeste. Dissertação de mestrado, Faculdade de Ciências de Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra, Portugal.
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: Apesar dos benefícios conhecidos que um estilo de vida ativo pode trazer, estudos epidemiológicos têm identificado um aumento da prevalência da inatividade física entre crianças e adolescentes (OMS, 2012). O presente estudo teve por objetivo analisar a evolução e a caracterização dos níveis de aptidão física (AptF), das variáveis antropométricas, sociodemográficas e explicativas da aptidão cardiorrespiratória, bem como o desempenho cognitivo, de jovens de ambos os sexos, com idades compreendidas entre os 12 e os 15 anos, da Região Oeste de Portugal Continental. A amostra foi constituída por 152 participantes do sexo feminino e 149 do sexo masculino, totalizando 301 alunos. As suas idades estão compreendidas entre os 12 e os 15 anos de idade e frequentavam o 7º, 8º e 9º ano de escolaridade. Os alunos do 8º ano (13 – 14 anos) foram os que obtiveram resultados absolutos superiores ao nível da aptidão aeróbia, da força e resistência abdominal e da flexibilidade. Foram detetados aumentos significativos da aptidão aeróbia a partir dos 13-14 anos, dos níveis de força na parte superior do corpo por volta dos 15 anos e dos níveis de flexibilidade de membros inferiores a partir dos 13 anos de idade, seguido de um decréscimo por volta dos 15 anos. Quanto às variáveis antropométricas, observámos que a estatura e a massa corporal aumentam com o decorrer da idade biológica dos participantes, tal como esperado. Já no Índice de massa corporal (IMC), foi detetado um aumento significativo a partir dos 15 anos em ambos os sexos. Na disciplina de Matemática e Português, os alunos mais novos obtiveram significativamente melhores classificações que os seus colegas mais velhos, o mesmo não se verificando na disciplina de Educação Visual. Indivíduos com o IMC mais baixo, do sexo masculino e mais velhos tendem a obter melhores resultados em termos de aptidão aeróbia.Despite the known benefits that an active lifestyle can bring, epidemiological studies have identified an increased prevalence of physical inactivity among children and adolescents (WHO, 2012). The present study aimed to analyze the evolution and characterization of physical fitness levels, anthropometric, sociodemographic and cardiorespiratory fitness variables, and cognitive performance, of young people of both sexes, with ages between 12 and 15 years, of the Western Region of mainland Portugal. The sample consisted of 152 females and 149 males, totaling 301 students. Their ages are between 12 and 15 years and studying in seventh, eighth and ninth grade. It was found that the students of 8th grade (13-14 years) obtained better results in aerobic capacity, abdominal strength and endurance and flexibility. Aerobic fitness increases in from 13-14 years, as the upper body strength around 15 years and the level of flexibility of the lower limbs from the age of 13, followed by a decrease near the 15 yrs. Stature and the body mass increased with the biological age of the participants, as expected. BMI increases from the 15 years old, in both sexes. Younger students had better ratings in Mathematics and Portuguese than the older ones, the same was not true in the discipline of Visual Education. Individuals with lower BMI, male and older tend to get better results in terms of aerobic fitness.
Despite the known benefits that an active lifestyle can bring, epidemiological studies have identified an increased prevalence of physical inactivity among children and adolescents (WHO, 2012). The present study aimed to analyze the evolution and characterization of physical fitness levels, anthropometric, sociodemographic and cardiorespiratory fitness variables, and cognitive performance, of young people of both sexes, with ages between 12 and 15 years, of the Western Region of mainland Portugal. The sample consisted of 152 females and 149 males, totaling 301 students. Their ages are between 12 and 15 years and studying in seventh, eighth and ninth grade. It was found that the students of 8th grade (13-14 years) obtained better results in aerobic capacity, abdominal strength and endurance and flexibility. Aerobic fitness increases in from 13-14 years, as the upper body strength around 15 years and the level of flexibility of the lower limbs from the age of 13, followed by a decrease near the 15 yrs. Stature and the body mass increased with the biological age of the participants, as expected. BMI increases from the 15 years old, in both sexes. Younger students had better ratings in Mathematics and Portuguese than the older ones, the same was not true in the discipline of Visual Education. Individuals with lower BMI, male and older tend to get better results in terms of aerobic fitness.
Description: Dissertação de Mestrado em Atividade Física em Contexto Escolar, apresentada à Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física da Universidade de Coimbra
URI: https://hdl.handle.net/10316/25087
Rights: openAccess
Appears in Collections:UC - Dissertações de Mestrado
FCDEF - Teses de Mestrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat
AF_AF_RE_VSD_em_alunos_da_regiao_oeste.pdf865.04 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s) 20

956
checked on Apr 16, 2024

Download(s) 20

1,561
checked on Apr 16, 2024

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.