Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100372
Title: The End of the World as We Know It. For a Postcolonial Investigation of the Meaning(s) of Environmental Catastrophe in Sci-Fi Films
Other Titles: O fim do mundo como o conhecemos. Para uma investigação pós-colonial do significado(s) da catástrofe ambiental em filmes de ficção científica
Authors: Giuliani, Gaia 
Keywords: Disaster; Postcolonial studies; Posthuman communication; Science fiction; Desastre; Comunicação pós-humana; Estudos pós-coloniais; Ficção científica
Issue Date: 2019
Publisher: Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra
Project: DL57/2016/CP1341/CT0025 
CES-SOC/UID/50012/2019 
POCI-01-0145-FEDER-029997 
Serial title, monograph or event: e-cadernos CES
Issue: 32
Place of publication or event: Coimbra
Abstract: This article explores fantasies behind ideas of disaster in terms of a regeneration of human society through or against a catastrophe generated by a non-human entity. I will investigate two products of mass visual culture, Annihilation by Alex Garland (2018), and Arrival by Denis Villeneuve (2016). My analysis will rely on a reading against the grain of Fernando Meirelles’s Blindness (2008), M. Night Shyamalan’s The Happening (2008), and Juan Antonio Bayona’s The Impossible (2012), which I have examined in earlier studies (Giuliani, 2016a, 2017b). I will seek to compare and contrast these films, tracing how they developed out of a series of events and texts while also contextualising them in relation to contemporary conceptualisations of crisis, risk, catastrophe and disaster.
Este artigo explora as fantasias subjacentes às ideias de desastre e de regeneração da sociedade humana através de ou contra uma catástrofe gerada por uma entidade não-humana. Irei investigar dois produtos da cultura visual de massas, Annihilation de Alex Garland (2018) e Arrival de Denis Villeneuve. A minha análise baseia-se numa leitura em contracorrente de Blindness de Fernando de Meirelles, The Happening de M. Night Shyamalan’s (2008) e de The Impossible, de Juan Antonio Bayona (2012), que examinei em trabalhos recentes (Giuliani, 2016a, 2017b). Tentarei comparar e pôr em contraste estes filmes, reconstituindo como se desenvolvem a partir de uma série de eventos e textos, ao mesmo tempo que os contextualizarei face a conceções contemporâneas de crise, risco, catástrofe e desastre.
URI: http://hdl.handle.net/10316/100372
ISSN: 1647-0737
DOI: 10.4000/eces.5033
Rights: openAccess
Appears in Collections:I&D CES - Artigos em Revistas Nacionais

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