Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10316/100297
Title: The Impact of Inhibitory Control Training on the Emotional Regulation of Individuals with Alexithymic Symptoms
Other Titles: O Impacto do Treino de Controlo Inibitório na Regulação Emocional de Indivíduos com Sintomas Alexitimia
Authors: Manders, Jade Zina
Orientador: Gonçalves, Óscar Filipe Coelho Neves
Badia, Sergi Bermúdez I
Keywords: alexitimia; regulação da emoção; priming afetivo; sistema defensivo / apetitivo; controle inibitório; alexithymia; emotion regulation; affective priming; defensive / appetitive system; inhibitory control
Issue Date: 22-Feb-2022
Serial title, monograph or event: The Impact of Inhibitory Control Training on the Emotional Regulation of Individuals with Alexithymic Symptoms
Place of publication or event: Universidade de Coimbra
Abstract: Emotions influence human behavior and are an important component in everyday-life orientation. Alexithymic persons are not able to interpret their feelings correctly and therefore have a disadvantage in social situations. This study tested the effect of inhibtory control to prime either the defensive or appetitive system in a group of alexithymic individuals and non-alexithymic controls with the intention to mitigate alexithymic symptoms. For priming via inhibitory control an emotional Go/No-Go paradigm was chosen. The goal was to achieve elevated emotional reports after the training compared to the beginning of the training. In order to test this, participants filled out the TAS and were allocated to the conditional or control group, respectively. On three executive days probands would participate in an emotional Go/No-Go training with both a precedent and following PANAS. Lastly, the participants watched and rated videos of the EMDB in terms of their valence and arousal. A large effect size was found for an increase in positive affect after having primed the appetitive system with Go(pleasant)/No-Go(Unpleasant) in alexithymic persons. However, those results did not turn out significant H2 (1,2) = 1,9 , p= .179, ηp2= .158. Furthermore, the small sample size of N = 12 does not allow for an accurate interpretation of the results.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
As emoções influenciam o comportamento humano e são um componente importante na orientação da vida quotidiana. Pessoas alexitímicas não são capazes de interpretar os seus sentimentos corretamente e, portanto, têm uma desvantagem em situações sociais. Este estudo testou o efeito do controlo inibitório para preparar o sistema defensivo ou apetitivo num grupo de indivíduos alexitímicos e num grupo de controlo de não alexitímicos com o objetivo de mitigar os sintomas alexitímicos. Para o priming via controle inibitório, foi escolhido um paradigma Go / No-Go emocional. O objetivo era alcançar elevados relatos emocionais após o treino em relação ao início. Para tal os participantes preencheram a TAS e foram alocados no grupo condicional ou controle. Em três dias executivos, eles participariam num treino Go / No-Go emocional com PANAS precedente e posteriormente. Por último, os participantes assistiram e avaliaram vídeos do EMDB em termos das suas valência e excitação. Foi encontrado um tamanho de efeito elevado para um aumento no afeto positivo após priming do sistema apetitivo com Go (agradável) / No-Go (desagradável) em pessoas alexitímicas. No entanto, esses resultados não se mostraram significativos H2 (1,2) = 1,9, p = 0,179, ηp2 = 0,158. Além disso, o pequeno tamanho da amostra de N = 12 não permite uma interpretação precisa dos resultados.————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Description: Dissertação de Mestrado em Neuropsicologia Clínica e Experimental apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação
URI: http://hdl.handle.net/10316/100297
Rights: openAccess
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