
 
OBSERVARE 
Universidade Autónoma de Lisboa 
 
e-ISSN: 1647-7251 
Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63 

 
 

AGENDA-SETTING AND FRAMING IN FOREIGN POLICY: THE CASE OF RUSSIAN 

AND UKRAINIAN TELEVISED COVERAGE OF THE CRIMEA CASE 

 

Yuliia Krutikova 
Yuliia.krutikova@gmail.com 

Holder of a Bachelor and Master Degrees in International Relations, specializing in European 
Studies (University of Coimbra, Portugal). She carried out professional internships at the 

Embassy of Portugal in Bulgaria, at the Navigator Company, and at the National System Limited 
Inter TV in Kiev. 

Maria Raquel Freire 
rfreire@fe.uc.pt  

Researcher at the Centre for Social Studies and Associate Professor of International Relations at 
the School of Economics (University of Coimbra, Portugal). She holds a Jean Monnet Chair, 

received her PhD in International Relations from the University of Kent. She is currently director 
of the PhD Programme in International Politics and Conflict Resolution, CES|FEUC. She is also a 

member of the Governing Board of the European International Studies Association. Her research 
interests focus on peace studies, peacekeeping and peacebuilding, foreign policy, international 

security, Russia and the post-Soviet space. Her work has been published in peer-reviewed 
journals such as European Politics and Society, European Review of International Studies, Journal 

of Balkan and Near Eastern Studies, East European Politics, European Security, International 
Peacekeeping, International Politics, Asian Perspective, Global Society, La Revue Internationale et 

Stratégique, Journal of Conflict, Security and Development, Relações Internacionais.  

Sofia José Santos 
sjs@fe.uc.pt  

 Centre for Social Studies (University of Coimbra, Portugal). She is an associate researcher at 
OBSERVARE (Universidade Autónoma de Lisboa). She holds a postgraduate diploma in 

Communication Sciences from ISCTE-IUL, a PhD. and Master Degree in International Politics and 
Conflict Resolution from the Faculty of Economics of the University of Coimbra and a Bachelor 

degree in International Relations. Previously, she was a postdoctoral researcher at OBSERVARE/ 
UAL and at CES and researcher and coordinator of media and communication at Promundo-

Europa. She was part of the research team of the Flemish Peace Institute while a visiting scholar 
and she was visiting fellow at the Universiteit Utrecht. She was co-coordinator and co-editor of 
the Bulletin P@x, a periodical publication of the Group of Studies for Peace of the NHUMEP. Her 
current research interests are centred on issues related to the media and masculinities; digital 

rights and contentious politics; media literacy; international politics and media representations. 

  

Abstract 
This article seeks to explore the role Russian and Ukrainian conventional media played as 
agenda-setters and producers of subjective framings within the context of the Crimean crisis, 
exploring at the same time the relationship between state and media and the impact of media 
representations on national public opinions. The analysis shows that agenda-setting and 
framing at the level of states’ policies have a fundamental role in decision-shaping and 

perception-building, highlighting that the manipulation of information through narrative-
construction is a powerful tool at the service of politics. This study contributes to validate the 
idea that media can be perceived as key influencers of the public agenda as they emerge as 
the most relevant agents in mediatising politics, becoming hence a functional gatekeeper that 
might either facilitate the official discourse or instead obstruct it. 

 

Keywords 

Agenda-setting; framing; foreign policy; Russia; Crimea 
 

How to cite this article 
Kutikova, Y; Freire, MR; Santos, SJ (2019). "Agenda-setting and framing in foreign policy: 
The case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea Case". JANUS.NET e-
journal of International Relations, Vol. 10, N.º 1, May-October 2019. Consulted [online] on 
the date of the last visit, DOI 

 

Article received on October 24, 2018 and accepted for publication on February 8, 2019 

 

mailto:Yuliia.krutikova@gmail.com
mailto:rfreire@fe.uc.pt
mailto:sjs@fe.uc.pt


 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 43 

 

 

 

AGENDA-SETTING AND FRAMING IN FOREIGN POLICY: THE CASE OF RUSSIAN 

AND UKRAINIAN TELEVISED COVERAGE OF THE CRIMEA CASE 

 

Yuliia Krutikova 

Maria Raquel Freire1 
Sofia José Santos 

 

 

Introduction 

In the context of both decision-making processes and foreign policy management, 

particularly at times of crisis, the media have a crucial role in the treatment and 

interpretation of information (Gilboa, 2002) as among the discursive actors society 

entails, the media are the most efficient in the dissemination of a specific narrative 

(Kuusik, 2010). Agenda-setting (Shaw, 1979; McCombs and Shaw, 1993; Traquina, 

1995) and framing theories (Gofman, 1974) assist in explaining the power of media to 

determine the current agenda in every moment, i.e. the power to shape what should be 

discussed and what should be dismissed, as well as the power to validate a particular 

vision about an issue or an actor. Media are, hence, not just an information channel, but 

rather an active “communication network” (Naveh, 2002: 3) where specific 

understandings and representations of actors, intentions and events are (re)produced, 

either intentionally or unintentionally, affecting media’s coverage, decision-makers’ 

political decisions, and public opinion’s preferences.   

While most studies point to the recurrent politicization of the media (Craig, 1976; 

Herman, 2003; Herman and Chomsky, 1988; Eilders, 2002; Kishan and Freedman, 

2003), particularly in times of political crisis, fewer analyses look at how – from a 

processual illustrative perspective2 – the process of mediatisation of politics takes place. 

In this way, this article looks at how framing is conducted, i.e. how media-related choices 

are made and framed, and how they evolve. Using agenda-setting and framing applied 

to foreign policy as theoretical and analytical approaches, this article analyses the role of 

media in contexts of crisis through the study of the stiffening of relations between Russia 

and Ukraine from 2013 to 2015, with the Russian annexation/re-integration3 of the 

peninsula in March 2014 marking the height of tension. This study maps and critically 

analyses media discourse comparing the different readings and interpretations of the 

Crimean crisis as portrayed by Russian and Ukrainian televised media (TV). According to 

opinion polls from 2014, most of the Russian and Ukrainian population receive 

information mainly from traditional media (KIIS, 2014a; Levada Centre, 2014a).  

                                                      
1  Maria Raquel Freire holds a Jean Monnet Chair (574780-EPP-1-2016-1-PT-EPPJMO-CHAIR - EU External 

Relations Towards the East), co-funded by the Erasmus+ programme of the European Union. 
2  “Processual illustrative perspective” means highlighting specific processes by means of concrete examples. 
3  The choice between “annexation” or “re-integration” of Crimea depends on specific interpretations of 

political or mediatic actors. The wording sheds light on distinct narratives, intentions and course of events. 
The Russians use the word “re-integration”, framing the issue as Crimea’s right to “self-determination”; 
Ukrainians frame the issue as a violation of Ukrainian territorial integrity and sovereignty. 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 44 

 

Aiming to understand what image of the crisis was transmitted in these countries, this 

study analysed the news of the national television channels in Russia and Ukraine. This 

allows a better understanding about local coverage of the events, bringing additional 

information to the Western-based accounts that were privileged at the time. Moreover, 

most of the studies published on media coverage of the events in Ukraine focused on the 

use of social networks, leaving more traditional means, such as television, understudied 

(eg. Onuch, 2015a, 2015b; Surzhko-Harned and Zahuranec, 2017). For the analysis, a 

one-month time span – from February 24 to March 23, 2014 – was selected. 

Nevertheless, intending to demonstrate that the Crimea question has appeared in 

Russian media agenda in the period of EuroMaidan, the article also analysed several 

Russian broadcasts from December 2013 and January 2014. For the analysis of media 

discourse and its evolution during the Crimea’s events, a sample of ten news reports 

from the four channels registering broader audience (two Ukrainian – 1+1 and Inter, and 

two Russians – 1TV and Rossiya) was selected. For methodological purposes, this study 

analysed the news from the night broadcasts once they have a deeper focus on the 

conflict issues and cover a broader audience. 

In the process of selecting the channels, two main criteria guided the choice: the most 

significant share of visualisations in the year 2014; and the close relationship of the 

channels with state authorities or financial elites. Within the Russian TV channels, we 

chose Perviy Nacionalniy (1TV) and Rossiya, both state-owned. In the case of Ukraine, 

two public channels were chosen, governed by two Ukrainian oligarchs, 1+1 of Ihor 

Kolomoyskyi and Inter of Dmytro Firtash, with 1+1 having an audience that primarily 

speaks Ukrainian, whereas Inter broadcasted in Russian language, directing information 

towards the Russian speaking population. We also looked for the opinion polls in both 

countries with the aim to understand public opinion during Crimean events which was – 

as agenda-setting and framing theories allow us to understand – greatly informed by 

broadcasted media representations. This selection of news-feeds, in combination with 

opinion polls, allows us to understand how the process of mediatisation of politics became 

evident in the Crimean case.  

Structure-wise, this article is divided into four main parts. The first one maps and 

explores the theoretical and analytical framework which informs the study. The second 

part presents media landscapes in both countries – Russia and Ukraine – in order to 

better understand the media contexts in which specific narratives on the Crimean Crisis 

are produced and disseminated. The third one explores the different representations and 

interpretations that are promoted and disseminated across both countries and respective 

public opinion. Finally, the fourth part discusses collected data taking into account the 

theoretical and analytical frameworks, exploring as well how audiences engaged with 

representations conveyed in the media. 

 

Betwixt and between: from agenda-setting and framing to policy-

making  

Amidst the different elements that influence the lenses upon which we perceive the world 

and (re)act towards it, discourse is a fundamental one. By providing a specific logic of 

representation based on a system of thought (Foucault, 1994 [1970]), discourse allows 

to (re)construct approaches to reality, create narratives and labels which set the 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 45 

 

boundaries within which a specific topic, event or actor will be considered ([Ibidem]; Hall, 

1997).  

Among discursive actors, the media are central and efficient in diffusing certain narratives 

framed in certain discourses (Kuusik, 2010), affecting the representation of reality with 

implications in public opinion, particularly regarding the attribution of meaning. In this 

way, it is possible to understand the news as participants in the process of construction 

of the world and the creation of meaning (Weber, 2010; Robinson, 2002). This dynamic 

gains expression in two particularly relevant moments: the definition of the agenda 

(McCombs and Shaw, 1972) and the way media frame events and actors in this agenda. 

Crosscutting and on the basis of both these processes lie gatekeeping dynamics 

(Shoemaker et al., 2013). 

According to the agenda-setting theory (McCombs and Shaw, 1972), it is the topics and 

events selected by the media that set the agenda in societies. The more attention news 

stories give to specific issues, the more likely it is that public opinion will perceive those 

issues as important (Shaw, 1979). However, the media end up not necessarily just 

merely setting the agenda, but also telling audiences how they should think about it since 

media stories are filtered through frames that are established by particular (subjective) 

news media command chains (McCombs and Shaw, 1993). How something is presented 

to media’s audience (“the frame”) influences the choices people make about how to 

interpret and react upon that information and towards the reality it describes (Gofman, 

1974). At the basis of agenda-setting, framing theory and practice is the theory of 

gatekeeping coined by Lewin (1943). By deciding which stories are told and which ones 

are kept out, the gatekeeper decides and hence controls which information and narratives 

may enter both public knowledge and public opinion realms. This has consequences 

regarding the validation of specific policies addressing the events, issues or actors of 

those stories (Hovland et al., 1953; Shoemaker and Reese, 2014). In scenarios of tension 

the weight of information and narratives that the media produce is such that many 

authors assume the media as an actor in the conflict or as an agent for peace (Rahman, 

2014). By selecting information, repeating specific words and using certain cultural 

symbols the media influence the perception of the audience regarding a specific situation 

and the actors involved (Entman, 1993, 2004).  

All three theories (agenda-setting, framing and gatekeeping) are useful for 

understanding the communication dynamics and subsequent political effects within 

matured democratic contexts, as well as within less democratic, hybrid or even 

authoritarian regimes. In fact, although these processes might be increasingly more 

complex within democratic contexts as more actors, agendas and unexpectedness is at 

play, they are key to explain communication processes as well as hegemonic and counter-

hegemonic forces in all political regimes. The following sections apply these theoretical 

models to the case of Ukraine shedding light on the interconnections between media, 

audiences and politics. 

 

The media landscape in Russia and Ukraine 

According to data from the World Press Freedom Index 2017, Russia sits in the 148th 

place out of 178 states in the world (RSF, 2017).4 Despite similarities to Soviet times, 

                                                      
4  See also Khvostunova (2013). 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 46 

 

today’s media “neo-Soviet model” (Oates, 2007) is less monolithic concerning structure, 

more selective regarding censorship, prefers propaganda to direct control, and places 

emphasis on legal and economic methods to eliminate independent voices (Snegovaya, 

2014). Currently, the state does not control the entire media market but controls the one 

that allows to reinforce its positive image in the society and legitimise its actions in the 

conversations between citizens (Arutunyan, 2009). Regarding printed press and internet, 

although the Kremlin has less influence in these sectors (Dunn, 2014), “the most popular 

titles support Kremlin policy, and several influential dailies have been bought by 

companies with close links to the Kremlin” (BBC, 2017). As for TV, which “is the most 

powerful sector of the Russian media industry (…) [,] the main national networks are 

either run directly by the state or owned by companies with close links to the Kremlin” 

(BBC, 2017). The channels 1TV and Rossiya have the biggest reach regarding audience 

rates, with 14,5% and 13,2%, respectively (Oshkalo, 2015) and are both controlled by 

the state. Since the Ukrainian crisis, Russian state media are said to have intensified the 

pro-Kremlin and nationalistic tone of their broadcasts, “pumping out a regular diet of 

adulation for Mr Putin, nationalistic pathos, fierce rejection of Western influence and 

attacks on the Kremlin’s enemies” (BBC, 2017). An ex-officer of the All-Russia State 

Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) in an interview to the Russian 

newspaper “Colta” (s.d.) described how the media agenda was constructed and 

influenced by the Kremlin during the Ukrainian crisis:  

 

Each week the board of directors met in the Kremlin to get the plan 

informing what should be diffused and how the information should 

be presented. (...) On Ukraine instructions clearly pointed to wide 

coverage, including complete reporting on Crimea, and news from 

Kiev and Donetsk. After the referendum, the channel got as an 

‘additional task’ from the Kremlin to broadcast on a daily basis 

coverage of Crimea’s development, from science to handcrafts, and 

how the population life is joyful with the return home. No one 

discussed the framing for the news, nor the need to present other 

perspectives not so satisfied with the status quo. (Interview with ex-

officer VGTRK, Colta, s.d. a) 

 

Table 1 - Independent media in transit ratings and averaged scores. 1 corresponds to “Most 

Independent” and 7 corresponds to “Least independent” 

 

1
9
9
9
-

2
0
0
0
 

2
0
0
1
 

2
0
0
2
 

2
0
0
3
 

2
0
0
4
 

2
0
0
5
 

2
0
0
6
 

2
0
0
7
 

2
0
0
8
 

2
0
0
9
 

2
0
1
0
 

2
0
1
1
 

2
0
1
2
 

2
0
1
3
 

2
0
1
4
 

2
0
1
5
 

2
0
1
6
 

2
0
1
7
 

2
0
1
8
 

RUSSIA 4.75 5.25 5.50 5.50 5.75 6.00 6.00 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.25 6.50 6.50 6.50 6.5 

UKRAINE 5.00 5.25 5.50 5.50 5.50 4.75 3.75 3.75 3.50 3.50 3.50 3.75 4.00 4.00 4.25 4.00 4.00 4.00 4.25 

Source: Freedom House, 20185 

                                                      
5  “Independent media: Addresses the current state of press freedom, including libel laws, harassment of 

journalists, and editorial independence; the emergence of a financially viable private press; and internet 
access for private citizens” (Freedom House, 2018). 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 47 

 

 

Ukraine sits in the 102nd place out of 178 states in the World Press Freedom Index (RSF, 

2017). Conversely to Russia, most Ukrainian media outlets have private owners 

(Rozvadovskyy, 2010), mainly from the most prominent financial groups. For these 

groups, media are a way of influencing politics and a tool to protect their financial and 

commercial interests (Dutsyk, 2015: 10). Even though in 2014 the media were forced to 

make public information on their owners, the property structures are still opaque (RSF, 

2016). However, it is acknowledged that most of the media sector is controlled by a small 

group of businessmen with interests in politics, economics and other areas, namely 

Dmytro Firtash and Serhiy Lyovochkin (Inter), Ihor Kolomoyskyi (1+1), Victor Pinchuk 

(StarLightMedia) and Rinat Akhmetov (Ukraine). All significant shareholders have 

personal and political interests that continuously adjust to political conditions and which 

are reflected in the editorial policy of the media (Dutsyk, 2015). The permanent wars 

between oligarchs as Ihor Kolomoyskyi and Dmytro Firtash are visible on the news 

coverage in their channels. This justified the choice of channels such as Inter and 1+1 

for the analysis of the news transmitted in the crisis period in Ukraine. Besides, during 

the protests in central Kiev, the channels interpreted the events differently. Like Russia, 

Ukrainian TV is the primary source of daily news for most of the Ukrainian population 

(KIIS, 2014a). 

The group 1+1 was one of the few Ukrainian channels that defended a pro-Maidan 

position and supported demonstrators. During EuroMaidan events this channel actively 

gave voice to the Maidan leaders and representatives of the manifestations. In 2012 

when the country started to prepare for greater integration with the European Union 

(EU), the channel considered changes in Ukrainian foreign policy and positioned itself as 

“the company with European values which creates content that changes the way of 

people thinking about the world and themselves” (1 +1). According to the director-

general of 1+1, “[o]ur owner shares the same values that we defend” (Mediasat, 2014), 

showing clear linkages between the content of the media agendas and its owner’s 

orientation. The owner of 1+1 looked at Maidan as an opportunity for the redistribution 

of powers in the spheres of influence of Ukrainian politics that allowed him to escape 

from the “shadow” and dependency of the established powers in the country (Vasil 

Interview, 2016). 

The final point that demonstrates the interest of Kolomoyskyi in the fall of the 

Yanukovych regime during EuroMaidan events was his appointment as President of the 

Regional Administration of the Dnipropetrovsk city by the new Ukrainian government in 

March 2014 with the aim of ending separatism in Eastern Ukraine and providing support 

to the Ukrainian military. The principal assets of the oligarch were in this region and were 

under high risk of destabilisation. He was thus able to influence the situation and protect 

his business (Kononczuk, 2015).  

Regarding the Inter channel, the orientation of the Ukrainian crisis’ coverage changed 

entirely in several moments – at times even contradicting itself. In July 2013 the channel 

actively promoted European integration, whereas from October onwards, and in line with 

the country’s politics, it promoted the idea that no one in the EU wanted the integration 

of Ukraine and that the country should maintain friendly relations with Russia. One of the 

owners of the channel, Sergiy Leovochkin, was head of President Yanukovych’s 

administration until January 2014 and supported the government position. However, 

after the former Ukrainian president fled from the country, Inter channel, which from the 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 48 

 

beginning of the EuroMaidan protests called the demonstrators “radicals ruled by 

extremists”, changed the discourse and started to call them “Ukrainian people and 

citizens”. Besides, the channel started to strongly criticise the former Ukrainian 

authorities who were previously considered as defenders of the regime and order in the 

country. Under the Yanukovych regime, Firtash (Inter channel’s owner) was among the 

oligarchs whose assets increased during this period of governance. Firtash is also seen 

as a businessman who had connections with Russia, engaged in selling Russian gas in 

cooperation with Gazprom, Ukraine and the EU for many years (Kononczuk, 2015).  

 

In the media: (re)presentations and (re)interpretations of Crimea 

The referendum that took place in Ukraine on March 16, 2014 (Putin, 2014),6 was the 

culmination of a series of tensions, both in Ukrainian politics and regarding the 

involvement of external actors, namely Russia and western powers. The context of 

increasing tension and political differences soon escalated to violence, which has 

persisted till today, echoing also the profound division Ukraine had been facing and 

highlighting the lack of a cohesive national identity.  

The demonstrations in the centre of Kiev were very much present in the agendas of 

Russian and Ukrainian TV news, but the events were broadcasted in distinct ways. The 

subjective appropriation of reality in the media became critical with the rise in tension. 

From the very beginning of the protests at Independence Square, Russian coverage of 

Crimea was taking place. The special correspondents from 1TV and Rossiya in the period 

between January and February highlighted that the support of Yanukovych to the 

population in that area reflected the desire for Crimea to keep and deepen its ties with 

Russia, which was clearly under threat with the anti-government protests taking place. 

From December 2013 the main Russian TV channels started talking about the possibility 

of a division of Ukraine and the consequent separation of Crimea. Moreover, the 

representation of Crimea in the media agenda as a special issue in the face of the crisis 

in Ukraine was tailored to broadcast an image of the protesters of Maidan as “the other” 

(Mezhygirsky, 2014). The news programme Vremya clearly showed this trend: 

 

Ukraine is currently divided into two parts. One seeks to overthrow 

the government and wishes for integration with the European Union, 

whereas the other prefers to preserve stability. (1TV, 04.12.2013) 

 

In this same line, Vesty stated that “the crisis is getting deeper and it is becoming clearer 

that Ukraine is divided by regional borders” (Rossiya, 12.12.2013). 

With the aggravation of the EuroMaidan protests, the Russian channels started to talk 

openly about the fact that the Maidan events would lead to the division of Ukraine. In 

Ukraine, Inter followed the same broadcasting line. In this tense period, the Russian 

channels made it clear that Ukraine was facing chaos and the country was splitting up, 

and highlighting that only the intervention of Russia could at least keep a part of the 

country united. When the former Ukrainian president fled from Ukraine, Crimea became 

                                                      
6  For more details on the referendum and the events leading to it and following it, see for example Sakwa 

(2015), Katchanovski (2015), Averre (2016), Freire (2017). 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 49 

 

one of the main topics in Russian TV (Mezhygirsky, 2014). From the end of February, the 

Russian channels reported with all certainty about the separation of Crimea shortly, 

though not yet talking about “self-determination”. The turning point was the decision by 

the new government in Kiev regarding the abolition of the law on the regional status of 

the Russian language. Briefly after, Russian deputies started to discuss how to protect 

the rights of the Russian population in Crimea. The Russian media started to broadcast 

the message that the inhabitants of Crimea were under threat, stating that  

 

the approved law leads to the destruction of the rights of the Russian 

language population, to the abandonment of the rights regarding 

the native language, to the destruction of the right to an 

independent history. (Rossiya, 26.02.2014)  

 

The news became focused on the need to safeguard Russian minorities or those speaking 

the Russian language from “Ukrainian fascists”. The same narrative was used by the 

Kremlin to justify its actions in Crimea and was broadcasted by all state-owned media 

outlets (Dougherty, 2014: 4). However, the Ukrainian channel 1+1 reported the situation 

from a different perspective, defining the protesters against the new regime in Kiev as 

“pro-Russian activists” and “separatists”. In this way, 1+1 in its broadcasts was pointing 

to the fact that the new government in Crimea was under Russian influence, which was 

illegal according to Ukrainian law, referring to “the entering of the region in separatist 

hysteria” (1+1, 25.02.2014). The other Ukrainian channel, Inter, which previously 

supported Yanukovych’s regime, broadcasted only one news piece with the information 

that “Russia will issue the passports of Crimea inhabitants”, including a statement by a 

Duma deputy about Crimea’s ‘re-integration’ in Russia (Inter, 25.02.2014). Considering 

the uncertainty in the Ukrainian political situation and the close relationship of the 

previous government with Russia, at the beginning of Crimean events Inter was 

broadcasting a more neutral discourse.  

On February 26, in Simferopol, two demonstrations took place, one mainly composed by 

Tatars, insisting that Crimea should be kept within Ukraine, and other mainly led by 

ethnic Russians, with leader Sergiy Aksenov demanding the independence of Crimea and 

asking for Russian support (Expert, 2014). The Russian channels opted for broadcasting 

the demands of the second group.  

 

Demonstrations in Crimea gather millions of people. At the Supreme 

Council building, the Russian flag was raised. People state they want 

protection against the imposed will of Kiev and demand the 

organisation of a referendum about the region’s status. (1TV, 

26.02.2014) 

 

On these protests, 1+1 broadcasted opinions from both sides, however, it introduced 

information regarding the “unknown instigators of violence”.   

 

 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 50 

 

 

Close to Parliament Tatars and local Maidanivci7 got together. Also, 

those supporting Russian forces joined. Between them is the police. 

Suddenly, among the crowd, unknown people show up provoking 

both sides, demanding that both Ukrainian and Russian flags are 

removed. (1+1, 26.02.2014) 

 

Inter also mentioned the defenders of Ukraine territoriality and those that want Crimea’s 

separation from Ukraine but called the organisers of the protests “Russian activists” 

(Inter, 26.02.2014). In the Russian news, there was information about the massive 

support of Ukrainian Military Forces to Crimea, with military forces joining the Crimeans 

against the central government in Kiev. The Ukrainian channels did not doubt that in 

Crimea a big scale Russian military operation was in course and that there was 

increasingly lack of trust in the region about the new central government in Kiev.  

 

The airport in Simferopol is under the control of camouflaged men. 

The soldiers admitted they are Russian. However, in the Crimean 

parliament, it is stated that these are voluntary self-defence units. 

(1+1, 28.02.2014) 

 

However, on the Russian side, the channels broadcasted official statements about the 

Russian position of non-interference in Ukrainian matters and that there was no evidence 

regarding the involvement of Russian military in Crimea. There was nevertheless clear 

support to Sergiy Aksenov, who became the new prime minister of Crimea. According to 

Russian sources, he had the required power to “stop the waves of disorder and 

provocation arising from the Maidan” in the region. The swift organisation of the 

referendum on Crimea’s autonomy initially foreseen for May 25, 2014, that because of 

the “complex situation of the conflict which is beyond reasonable” was anticipated, was 

actively supported by the Russian channels (Rossiya, 1.03.2014). When on March 1, the 

Russian Federation Council adopted a decision on the mobilization of Russian armed 

forces in Ukrainian territory, the Russian channels interpreted the decision as necessary 

to protect the inhabitants of the autonomous region from violence (1TV, 1.03.2014; 

Rossiya, 1.03.2014). However, such decision was considered by both Ukrainian channels 

as a “military invasion of Ukraine” (1+1, 1.03.2014; Inter, 1.03.2014). 

On March 6, one more extraordinary session of the Supreme Council of Crimea took 

place, which decided the referendum should take place ten days earlier. The anticipation 

of the ballot was broadcasted as a natural consequence of the nationalist movement at 

Maidan that “Ukraine is only for the Ukrainians” (Rossiya, 6.03.2014). The Ukrainian 

channels contested the decision stating it was illegal and under the pressure of Russian 

guns, representing an attack on the country’s sovereignty. Moreover, the channels 

affirmed that the new governing authorities in Crimea were preparing falsified results of 

the referendum, referring to the Tatar community vote which would be disregarded 

(Inter, 6.03.2014; 1+1, 6.03.2014). Nevertheless, Inter also showed the opinions of 

                                                      
7  Maidanivci – participants and supporters of opposition protests in Ukraine by the end of 2013-2014. 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 51 

 

Crimean inhabitants in favour of the referendum and their re-integration in Russia. At 

the same time, TV journalists stopped referring to the population of Crimea as part of 

the Ukrainian people, and started calling them “compatriots in Ukraine”, “inhabitants of 

Crimea” or “Russian speakers”. Those that arrived in power in Kiev continued to be called 

“banderas”, “nazis” and “fascists”. 

In this way, the main idea broadcasted was that Russia should safeguard all Ukrainians 

that spoke the Russian language from the powers ruling the country. Regarding Ukrainian 

channels, mainly the news broadcasted by 1+1 journalists spoke openly about the 

presence of Russian soldiers and even started to call them “invaders” and “occupiers” of 

the region, with Russian being considered the “aggressor”, while the voluntary self-

defence forces in Crimea were directly linked to the Kremlin. At this time, Inter opted for 

a different narrative, and it was the only channel to do so since journalists describing 

events in Crimea refrained from mentioning the presence of Russian military, though in 

February this was openly mentioned. This turn in course was mainly linked to the new 

political situation in the country after Yanukovych was gone, particularly in the face of 

the close connections between the channel’s owner and the former president.  

The most turbulent day became March 16 – the referendum day. In Ukrainian media 

there was a negative feeling about the referendum, insisting on its illegality, highlighting 

its ten days’ preparation, and stating results would be falsified since the list of voters 

included people with Russian citizenship and individuals that had passed away, and did 

not list all Ukrainian inhabitants (Inter, 16.03.2016). That same day, 1+1 opened its 

news broadcast in the following way: 

 

The referendum is artificial and under Russian guns. The voting is 

not internationally recognised, not recognised by the authorities in 

Kiev, and also not recognised by part of the peninsula’s inhabitants 

[…] The illegitimate prime-minister Aksenov decided the destiny of 

Crimea before the opening of the votes, tweeting that Crimea is 

going to be part of Russia. (1+1, 16.03.2014) 

 

The Russian media reported the referendum as taking place according to democratic 

principles and international standards. Both Russian channels mentioned that 

international observers from 23 different countries monitored the process, and Rossiya 

broadcasted a comment by a Serbian representative, supporting the ballot. Voting 

reports referred to people queuing to vote before the opening of the poll stations, showing 

how the referendum constituted a dream of the population. It was also stated that there 

was a high participation of the population in the vote, including from Tatars (1TV, 

16.03.2014; Rossiya, 16.03.2014). 

When results were published, the Russian media became euphoric, showing how the 

Crimean inhabitants and the Russian population gathered to celebrate “the return home”, 

which, accordingly, “was expected for twenty-three years” (Rossiya, 23.03.2014). The 

‘re-integration’ of Crimea in Russia was considered as the only possible scenario where 

the referendum became the pacific option, saving lives and assuring the right to “self-

determination”. Also, it was stated that “if the west is not happy with the results that 

does not mean they are illegitimate” (1TV, 17.03.2014). The bottom-line of Russian 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 52 

 

media agenda after the referendum is well-summarised in the expression “Crimea is 

ours!”. Also, media actively promoted the idea that the “victory in Crimea became 

possible only because Russia is governed by Vladimir Putin” (Rossiya, 23.03.2014).  

The Ukrainian channels, after the referendum, supported the official view of the 

government in Kiev: the referendum did not comply with democratic principles nor with 

international law. Three main ideas/narratives were made clear: first, a part of Ukraine 

“was stolen”; second, Crimea was now under Russian government responsibility; and 

third, annexation was temporary, and that at some point Crimea would be again part of 

Ukraine. The referendum was described by both Ukrainian channels as an illegal act of 

occupation of part of the territory of a sovereign state. 1+1 went further to compare the 

annexation of Crimea to the annexation of territories by the fascist regimes that led to 

the Second World War. The EU was described as an ally of Ukraine in seeking to revert 

Russian aggression. This coincidence in narrative is interesting in face of the different 

reporting styles of the Ukrainian channels.  

 

Table 2 - Main media comments on the referendum 

RUSSIAN CHANNELS UKRAINIAN CHANNELS 

Recognition of the referendum and its results 

as legitimate. The process complied with 
international rules. 

Referendum was illegitimate and violated 

international and Ukrainian legislation.  
 

Russian authorities confirm results. Ukrainian government does not recognise 
results.  

Tatars included in the voting lists. Tatar population against the referendum and 
not included in the voting lists. 

High voting participation, including among the 
Tatar population. 

Low participation in the vote. Russian citizens 
voted, and the lists included names of 
individuals that had already passed away. 

The Russian military from the stationed Black 
Sea Fleet did not interfere in the process.  

The Russian ‘military invasion’ influenced the 
decisions made by the Crimean Parliament. 

Western politicians tried to impede the historic 
referendum. 

Western politicians understand the referendum 
threatens borders stability in Europe. 

The airport and other infrastructures blockades 
were necessary to prevent the mobilisation of 
forces from Kiev to the peninsula, especially 
those that sought to impede the referendum 
about the status of the region. 

Separatists took over power in Crimea, 
occupied the airport and military facilities.  

Massive amount of Ukrainian military that 
joined the Crimean governing position. 

No significant support from Ukrainian military 
to the separatists, Russian media fabricated 
those facts. 

Reintegration/Reincorporation of Crimea/ 
Return home.  

Annexation of Crimea. 

 

What do these contradictory reports tell us about framing and agenda-

setting? 

With the fall of Yanukovych’s regime and the formation of the new government in Kiev, 

media attention refocused on Crimea. Most broadcasts in Ukrainian media about the 

peninsula had a negative tone, whereas in Russia the coverage highlighted the positive 

consequences of “Crimea’s reintegration” into Russia. In Russian media, the tone only 

changed when referring to the new government in Kiev, with coverage being critical about 

it. The only framing that was neutral in all news was related to the referendum date, 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 53 

 

including its anticipation to March 16. The abolition of the law on regional languages was 

covered by the Ukrainian news briefly, just mentioning the decision (neutral). In the 

Russian news, this was broadcasted as a threat to the Russophone population and a 

violation of human rights, requiring an intervention to safeguard the “rights of 

compatriots”. Demonstrations taking place were described as pacifist and for the 

autonomy of the region. However, in Ukraine, these same demonstrations were described 

as being promoted by ‘pro-Russians’ and ‘separatists’ with the support of the Kremlin, 

with the goal to destabilise the situation in that area and advance with the division of the 

country.  

The framing ‘referendum’ was another issue treated differently in Ukrainian and Russian 

media. In Russia, the referendum was described as representing the willingness of the 

people to return to Russia and correct a mistake from history. It was stressed the 

democratic nature of the act and its legitimacy, including international monitoring of the 

voting. The results were always framed in the people’s willingness to be part of Russia. 

Quite on a different tone, the Ukrainian media underlined the illegitimate character of 

the vote and how the referendum violated international law. There were no words of 

support for the act, underlining how results were falsified and thus not recognising or 

validating the results announced.  

Broadly put, the negative tone coming from Russian media is directed at the Ukrainian 

authorities described as ‘fascist’ and having taken over power through an illegitimate 

coup d’état. The negative tone coming from Ukrainian media was directly connected to 

issues of sovereignty and the violation of the territorial integrity of the country with 

Russian military manoeuvres and the change in power in Crimea being described as an 

invasion by separatists and takeover of power under the Russian flag and command.  

However, what is most noticeable is the change within Ukrainian coverage of the events, 

as the two channels with time became closer in their reporting tone. Whereas Inter at 

the time of the EuroMaidan protests broadcasted in a more Russian-friendly way, after 

the change in power in Ukraine and the political shifts this implied, changed the approach 

and became more critical of Russia. This is also reinforced by the opinion polls as analysed 

in the next section, and that also followed this same trend of great diversion at the 

beginning of the events, but increasingly united in the narrative with time.  

In a nutshell, the analysis of the coverage of Crimea shows that despite addressing the 

same topic, the focus of the broadcasting diverged, not only between Ukraine and Russia 

(which was expected), but also within Ukraine itself, which was unexpected given the 

channel’s alignment with the Russian position). There was also an increase in the amount 

of time dedicated to Crimea, to the exception of the period when the Winter Olympic 

Games in Sochi (Russia) took place when the topic ‘Ukraine’ almost disappeared from 

the media agenda in Russia. Nevertheless, most of the broadcasted time during this 

period was dedicated to Crimea, with use of symbols and strong language, leaving clear 

the relevance of the issue for both countries and how it is so differently presented in 

Ukraine and Russia, and mostly serving political purposes. 

 

Opinion polls and media influence over opinion-shaping 

All analysed channels had a powerful impact on the entry of specific issues and 

perceptions about the Ukrainian crisis on the public agenda. The public agenda can be 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 54 

 

characterised as the hierarchy of issues during a determined period and is usually 

mediated by the public opinion polls about a particular event (Dearing & Rogers, 1996: 

40-41).  

According to data from the Levada Centre in Russia, the polls that were conducted among 

the Russian population show the number of Russians who followed the developments in 

Ukraine since December 2013 had tripled in 2014 (Levada, 2014). In early January 2014 

the opinion polls conducted about “Overall, what is your current perception about 

Ukraine?” pointed to a favourable opinion with 66% perceiving Ukraine as 

“good/generally good” and 26% expressing their perception of the country as 

“bad/generally bad” (Levada, 2014a). After four months a new poll was conducted but 

the results changed: the “good/generally good” answer was chosen only by 35% of the 

respondents, whereas the perception of Ukraine as “bad/generally bad” increased to 49% 

(Levada, 2014b). 

 

Chart 1 - Russian overall perception about Ukraine (%) 

 

 

When the Yanukovich regime failed, and the new government came to power, 37% of 

Russians agreed that power in Ukraine was captured by the radical nationalists, 36% of 

respondents believed that in Ukraine there was no a single government at that time. 

62% stated that Ukraine was in anarchy and had no legitimate government, 15% 

supported Yanukovych as the legitimate president of the country (Levada, 2014c).  

The poll after the referendum in Crimea shows that 88% of the respondents were in 

favour of the Crimean referendum result, which led to positive emotions related to 

feelings of justice, country pride and joy. 62% of the Russian population recognised the 

need to protect Russian minorities from Ukrainian radical nationalists and 38% favoured 

restoring historical justice. Responsibility for deteriorating relations between Russia and 

Ukraine was attributed by 37% of Russians to Western countries and by 35% to the non-

constructive policy of the Ukrainian authorities. Only 8% of respondents agreed that the 

Crimean accession was in effect an annexation (Levada, 2014c). During the post-Soviet 

time in Russia, the public agenda always presented the conviction that Crimea should be 

returned, 84% believed that the region was unfairly given to Ukraine (ibidem). Therefore, 

all the events in Ukraine were perceived by the Russian population as the restoration of 

the high and robust Russian power, protector of its population (Gudkov, 2015). 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 55 

 

The Ukrainian opinion polls provided by the International Sociological Centre of Kiev 

between January and February 2014 showed that the Ukrainians’ opinions about the 

EuroMaidan protests had split almost equally. The number of respondents who supported 

the protests was 47%, while those who did not support 46% (KIIS, 2014a). These results 

could be bound with a different representation of EuroMaidan events by Ukrainian 

channels, where 1+1 was pro-Maidan, and Inter was pro-Yanukovich regime. However, 

during the Crimean events, the channels aligned their positions and the Ukrainian 

perception about Russia considerably changed.   

With the increase in tension, and in particular after Russia’s annexation, relations and 

perceptions deteriorated. In February 2014 a positive attitude towards Russia was 

gathered among 78% of the respondents; and negative attitudes totalled only 13% of 

the respondents (KIIS, 2014b). In comparison to the February poll, by May 2014 there 

was a decrease of 52% regarding the positive attitude towards Russia, and inversely the 

negative tone increased, in fact, it almost tripled, reaching 38%. This inversion in 

perceptions is justified by the course of events and the overall deterioration of relations 

between Russia and Ukraine (KIIS, 2014c). 

 

Chart 2. Ukrainian overall perception about Russia (%) 

 

 

Regarding Crimea, 78% of the Ukrainian respondents agreed it was an act of 

‘annexation’, 11% disagreed and 12% did not answer (KIIS, 2015). Differently, 86% of 

the Russian respondents perceived accession of Crimea as the realisation of the right of 

people to self-determination, and just 8% agreed it was an act of ‘annexation’. 

When looking at these opinion polls and the broadcasting in Russian and Ukrainian media, 

we can clearly see a parallel evolution in tendencies. Somehow the results of the opinion 

polls coincide with the information broadcasted and how it was conveying a political 

message – the media from both countries replicated the official discourse of the 

respective governments, not really bringing to debate different perspectives over the 

events.  



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 56 

 

 

 

Chart 3. Accession of Crimea to Russia (%) 

 

 

 

Interestingly, the pro-Russian channel in Ukraine at first replicated Russian-support, but 

with time shifted the narrative to align with the Ukrainian main political discourse. With 

the beginning of pro-Russian demonstrations and the active measures approved by the 

Russian authorities, such as authorising the entry of Russian military in Crimea, the 

Ukrainian media agenda (1+1 e Inter) aligned their positions, with Russia becoming 

broadcasted as the external aggressor that threatens the territorial integrity of Ukraine, 

leading to an increase of Ukrainian willingness to get closer to the EU. 

 

Conclusion 

This article sought to compare the Russian and Ukrainian television media agendas in the 

period of the Crimean crisis, with the objective of understanding the local point of view 

about the events; the role of media as agenda-setters and producers of subjective 

framings in context of inter-state conflict; the relationship between state authorities and 

media; and the impact that media have on public opinion shaping in this particular 

matter.  

In both countries – Russia and Ukraine –, media face an unfavourable situation in terms 

of their capacity to act independently, facing constant pressure from state authorities or 

from the financial groups sustaining them. In the case of Russia this results from the fact 

that the television media system continues to follow the “neo-Soviet model”, while in the 

case of Ukraine, the channels follow the interests of their owners because they cannot 

survive without the financial support of the oligarchs. This has clearly affected the 

broadcasting agenda and framing options, revealing an increasingly politicised media 

discourse.  



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 57 

 

Despite analysing the same events, the media broadcasts were quite different, in terms 

of the narratives and their interpretation, influencing and shaping contradictory 

understandings and perceptions in the two countries. In the case of Ukraine, the 

information that was transmitted by channel 1+1 was distinct from the facts provided by 

the Inter channel: when the 1+1 presented clear anti-Russian discourse, the Inter 

channel chose more careful narratives to characterise the events in Crimea. By selecting 

certain aspects to be broadcasted, rendering some events more visible than others, and 

by defining and interpreting events, the media ended up as political actors, conveying 

the political message of the respective governments and economic elites, even if at times 

changing the narrative. Moreover, as the privileged means of informing the population, 

and thus with great potential for influencing and shaping policy opinion, the media 

undoubtedly contributed to moulding national identity in both countries and to feed 

opinions legitimising and de-legitimising state authorities and decisions. This article 

concludes that the media discourse contributed to shape and form public opinion 

concerning the Crimean reintegration/annexation by presenting specific facts, omitting 

events, reinterpreting discourses, and reflecting the very own interests of both sides 

political and economic elites. The analysis made shows the shift in relations between the 

two countries with the course of events, highlighting the change in narrative also within 

Ukrainian media, and how this was reflected also in public opinion polls. The 

crystallisation of perspectives in political interests became clear, as well as the role of 

the media in constructing a ‘certain’ reality.  

 

References 

Arutunyan. A. (2009). The Media in Russia. Open University Press: Berkshire. 

Averre, Derek (2016). ‘The EU and Russia: managing the new security environment in 

the wider Europe’. European Policy Analysis, Swedish Institute for European Policy 

Studies, http://www.sieps.se/sites/default/files/2016_5_epa_eng_0.pdf [24.09.2018]. 

BBC (2015). Ukraine Profile – media, http://www.bbc.com/news/world-europe-

18006248 [24.09.2018]. 

BBC (2017). Russia Profile – media, http://www.bbc.com/news/world-europe-17840134 

[24.09.2018]. 

Colta (s.d.). ‘Как делают ТВ пропаганду: четыре свидетельства’ [How they make 

propaganda on TV: four evidence], http://www.colta.ru/articles/society/8163 

[24.09.2018]. 

Craig, Alexander (1976). ‘Media and Foreign Policy’. International Journal, 31(2), 319-

336. 

Dougherty, Jill (2014). ‘Everyone lies: the Ukrainian conflict and Russian’s media 

transformations’, http://shorensteincenter.org/everyone-lies-ukraine-conflict-russias-

media-transformation/ [24.09.2018]. 

Dunn, John (2014). ‘Lottizzazione Russian Style: Russia’s Two-tier Media System’. 

Europe-Asia Studies, 6(9), 1425-1451. 

Dutsyk, Diana (2015). ‘Ukrainian media during war: 2014 – 2015’. KAS Policy Paper, 

http://www.kas.de/wf/doc/kas_43639-1522-1-30.pdf?151209163730, [24.09.2018]. 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 58 

 

Eilders, Christiane (2002). ‘Conflict and Consonance in Media Opinion: Political Positions 

of Five German Quality Newspapers’. European Journal of Communication, 17(1), 25-63. 

Entman, Robert (1993). ‘Framing: toward clarification of a fractured paradigm’. Journal 

of Communication, 43(4), 51-58. 

Entman, Robert (2004). Projections of Power: Framing News, Public Opinion, and US 

Foreign Policy. Chicago: University of Chicago Press. 

Expert (2014). ‘Правительство Крыма отправили в отставку’ [Crimea’s government is 

fired], 27 February, http://expert.ru/2014/02/27/majdan-peremestilsya-v-kryim/ 

[24.09.2018]. 

Foucault, Michael (1994 [1970]). The Order of Things: An Archaeology of the Human 

Sciences. New York: Vintage Books. 

Freedom House (2018). “Nations in Transit Methodology: Independent Media”. Available 

at: https://freedomhouse.org/report/nations-transit-methodology.  

Freire, Maria Raquel (2017). ‘Ukraine and the Restructuring of East-West Relations’, in: 

Kanet, Roger E. (ed.) The Russian Challenge to the European Security Environment. 

London: Palgrave Macmillan. 

Gilboa, Eytan (2002). ‘Global Communication and foreign policy’. Journal of 

Communication, 54(4), 731-748. 

Hall, Stuart (1997). ‘The West and the Rest: Discourse and Power’, in: Hall, Stuart et al. 

(eds.) Modernity: An Introduction to Modern Societies. Maiden, Oxford: Blackwell 

Publishing. 

Herman, Edward (2003). ‘The Propaganda Model: A Retrospective. Propaganda, Politics’. 

Power, 1, 1-14. 

Herman, Edward; Chomsky, Noam (1988). Manufacturing consent. The Political Economy 

of the Mass Media. New York: Pantheon Books. 

Hovland, Carl I., Irving L. Janis, and Harold H. Kelley (1953). Communication and 

Persuasion. New Haven, CT: Yale University Press. 

Katchanovski, Ivan (2015). ‘Crimea: people and territory before and after annexation’, 

in: Pikulicka-Wilczewska, Agnieszka; Sakwa, Richard (eds.) Ukraine and Russia: People, 

Politics, Propaganda and Perspectives. Bristol: E-international Relations. 

Khvostunova, Olga (2013). ‘A brief history of Russian media’. The Interpreter, 

http://www.interpretermag.com/a-brief-history-of-the-russian-media/ [24.09.2018]. 

KIIS (2015). ‘Думки і погляди населення україни стосовно методів опору інтервентам 

/ окупантам: вересень 2015 року’ [The views and opinions of the population of Ukraine 

concerning the methods of resistance to the invaders/occupiers: September 2015], 

http://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=546&page=8 [24.09.2018]. 

KIIS (2014a). ‘Cми и доверие к украинским и российским СМИ’ [The media and trust 

in Ukrainian and Russian media], 

http://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=425 [24.09.2018]. 

KIIS (2014b). ‘Динамика отношения населения украины к россии и населения россии 

к украине’ [How relations between Ukraine and Russia should look like? Public opinion 



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 59 

 

polls’ results], http://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=236&page=21 

[24.09.2018] 

KIIS (2014c). ‘Как изменилось отношение населения украины к россии и населения 

россии к украине’ [Сhanges in the attitude of Ukrainians towards Russia and the attitude 

of Russians towards Ukraine], 

http://www.kiis.com.ua/?lang=rus&cat=reports&id=347&page=16 [24.09.2018]. 

Kishan, D. and Freedman, D. (2003). ‘Introduction’, in: D. Kishan, D. Freedman (Eds.), 

War and the Media. London: Sage. 

Kononczuk, Wojciech (2015). ‘Oligarchs after the Maidan: the old system in a “new” 

Ukraine’, Centre for Eastern Studies, 162, 1-8, 

http://www.osw.waw.pl/en/publikacje/osw-commentary/2015-02-16/oligarchs-

aftermaidan-old-system-a-new-ukraine [24.09.2018]. 

Kuusik, Nora (2010). ‘The Role of the Media in Peace Building, Conflict Management, and 

Prevention’, http://www.e-ir.info/2010/08/28/the-role-of-media-in-peace-building-

conflict-management-and-prevention/ [24.09.2018]. 

Levada Centre (2014a). ‘События в Украине.Майдан’ [Events in Ukraine. Maidan], 

http://www.levada.ru/2014/01/29/sobytiya-v-ukraine-majdan/ [24.09.2018]. 

Levada Centre (2014b). ‘Отношения России к другим странам’ [The attitude of the 

Russians toward other countries], http://www.levada.ru/2014/06/05/otnoshenie-

rossiyan-k-drugim-stranam-6/ [24.09.2018]. 

Levada Centre (2014c). ‘Происходящее в Украине, Крыму и реакция России’ [Events 

in Ukraine, Crimea and the reaction of Russia], 

http://www.levada.ru/2014/03/26/proishodyashhee-v-ukraine-krymu-i-reaktsiya-rossii 

[24.09.2018]. 

Lewin, Kurt (1943). ‘Forces behind food habits and methods of change’. Bulletin of the 

National Research Council, 108, 35-65. 

McCombs, Maxwell; Shaw, Donald (1972). ‘The agenda-setting function of mass media’. 

The public Opinion Quarterly, 36(2), 176-187. 

McCombs, Maxwell; Shaw, Donald (1993). ‘The Evolution of Agenda-Setting Research: 

Twenty-Five Years in the Marketplace of Ideas’. Journal of Communication, 43(2), 58-

67. 

Mediasat (2014). ‘Российские СМИ создают не новости, а другую реальность — 

Ткаченко’ [Russian media doesn’t create news, but they create another reality – 

interview with Tkachenko], 28 April, http://mediasat.info/2014/04/28/rossijskie-smi-

sozdajut-ne-novosti-a-druguju-realnosttkachenko/ [24.09.2018]. 

Mezhygirsky, Andriy (2014). ‘Как российские СМИ поошряли сепаратизм в Крыму’ 

[How the Russian media encouraged separatism in the Crimea], 

http://osvita.mediasapiens.ua/monitoring/ru_zmi/kak_rossiyskie_smi_pooschryali_sep

aratizm_v_krymu/ [24.09.2018]. 

Naveh, Chanan (2002). ‘The Role of the Media in Foreign Policy Decision-Making: A 

Theoretical Framework’. Conflict & Communication Online, 1(2), 

http://www.cco.regener-online.de/2002_2/pdf_2002_2/naveh.pdf [24.09.2018]. 

http://www.levada.ru/2014/01/29/sobytiya-v-ukraine-majdan/


 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 60 

 

Onuch, Olga (2015a). ‘EuroMaidan Protests in Ukraine Social Media versus Social 

Networks’. Problems of Post-Communism, 62, 217-235. 

Onuch, Olga (2015b). ‘“Facebook Helped Me Do It”: Understanding the EuroMaidan 

Protester “Tool-Kit”’. Studies in Ethnicity and Nationalism, 15(1), 170-184. 

Oshkalo, Anna (2015). ‘Posted top 10 Russia’s largest media in 2014’, 

http://www.russiansearchtips.com/2015/01/top-10-russias-largest-media-2014/ 

[24.09.2018]. 

Oates, Sarah (2007). ‘The neo-Soviet model of the media’. Europe-Asia Studies, 59(8), 

1279-1297. 

Putin (2014). Address by President of the Russian Federation, President of Russia 

website, The Kremlin, 18 March, http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603 

[24.09.2018]. 

Rahman, Bushra Hameedur (2014). ‘Pakistani Media as an Agent of Conflict or Conflict 

Resolution: A Case of Lal Masjid in Urdu and English Dailies’. Pakistan Vision, 15(2). 

Robinson, Piers (2002). THE CNN EFFECT The myth of news, foreign policy and 

intervention. London and New York: Routledge. 

RFS (2017). World Press Freedom Index map, https://rsf.org/en/ranking [24.09.2018]. 

Rozvadovskyy, Oleh (2010). ‘Media Landscapes: Ukraine’, European Journalism Centre, 

http://ejc.net/media_landscapes/ukraine [24.09.2018]. 

RSF (2016). ‘Facing reality after the EuroMaidan’ 

https://rsf.org/sites/default/files/journalists_and_media_in_ukraine_-_rsf_2016.pdf  

[24.09.2018]. 

Sakwa, Richard (2015). Frontline Ukraine: Crisis in the Borderlands. London: I. B. Tauris. 

Shaw, Eugene (1979). ‘Agenda-Setting and Mass Communication Theory’. Gazette 

(International Journal of Mass Communication Studies), XXV(2). 

Shoemaker, Pamela; Riccio, Jaime; Johnson, Philip (2013). ‘Gatekeeping’, Oxford 

Bibliographies, DOI: 10.1093/OBO/9780199756841-0011. 

Shoemaker, Pamela J. and Reese, Stephen D.  (2014). Mediating the Message in the 21st 

Century: A Media Sociology Perspective. New York and London: Routledge. 

Snegovaya, Maria (2014). ‘Stifling the public sphere: media and civil society in Russia’, 

http://www.ned.org/wp-content/uploads/2015/10/Stifling-the-Public-Sphere-Media-

Civil-Society-Russia-Forum-NED.pdf [24.09.2018]. 

Surzhko-Harned, Lena and Zahuranec, Andrew J. (2017). ‘Framing the revolution: the 

role of social media in Ukraine’s Euromaidan movement’. Nationalities Papers: The 

Journal of Nationalism and Ethnicity, 45(5), 758-779. 

Traquina, Nelson (1995). ‘O paradigma do agenda-setting: Redescoberta do poder do 

jornalismo’. Revista Comunicação e Linguagens, 21/22. 

Vasil, Vladislav (2016). Journalist, Member of the Central Executive Body of the Party 

“Right sector” from 2014 to 2015. Kiev: 15 March. 

 

http://en.kremlin.ru/events/president/news/20603


 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 61 

 

Televised news selected for this study 

1+1 (2014) - TSN  

24.02 https://www.youtube.com/watch?v=XcCwju8KrDk  

25.02 https://www.youtube.com/watch?v=d1MFTxSsl1s  

26.02 https://www.youtube.com/watch?v=DRb9Nv1aAS0  

27.02 https://www.youtube.com/watch?v=bLkcvumqv_4  

28.02 https://www.youtube.com/watch?v=zk1Ca748xAg  

1.03 https://www.youtube.com/watch?v=b6UDesMzQ9s  

6.03 https://www.youtube.com/watch?v=6fRvoQJ2_hk  

16.03 https://www.youtube.com/watch?v=p9rLpbpRHWs  

18.03 https://www.youtube.com/watch?v=F0CR0_9xFRY  

23.03 https://www.youtube.com/watch?v=zugsrDHEe2s  

Inter (2014) - Podrobnosti 

24.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/24/20/0/  

25.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/25/20/0/  

26.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/26/20/0/  

27.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/27/20/0/  

01.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/1/20/0/  

06.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/6/20/0/  

10.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/10/20/0/  

16.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/16/20/0/  

18.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/18/20/0/  

23.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/23/20/0/  

1TV (2013) - Vremya 

04.12 http://www.1tv.ru/news/2013/12/04/  

Rossiya (2013) - Vesty 

12.12 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/939149/  

1TV (2014) - Vremya 

26. 01 http://www.1tv.ru/news/2014/01/26/  

25.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/25/ 

26.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/26/  

28.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/28/  

01.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/01/  

07.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/07/  



 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 62 

 

16.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/16/  

17.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/17/  

23.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/23/  

Rossiya (2014) - Vesty 

24.02 http://tv-novosti.ru/date/2014-02-24/rossiya/17-00  

26.02 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970186/  

28.02 

https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970741/video_id/976060/  

02.03 https://www.youtube.com/watch?v=sIqnkd-EkeY  

06.03 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/972264/  

10.03 https://www.youtube.com/watch?v=pOn0t4QQvAc  

16.03 https://www.youtube.com/watch?v=a5Ym9VmHUiA  

18.03http://tv-news-online.com/vechernie-novosti-bolshie-vesti-na-telekanale-rossiya-

18-03-2015/  

23.03 https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/976156/ 

Televised news selected for this study 

1+1 (2014) - TSN  

24.02 https://www.youtube.com/watch?v=XcCwju8KrDk  

25.02 https://www.youtube.com/watch?v=d1MFTxSsl1s  

26.02 https://www.youtube.com/watch?v=DRb9Nv1aAS0  

27.02 https://www.youtube.com/watch?v=bLkcvumqv_4  

28.02 https://www.youtube.com/watch?v=zk1Ca748xAg  

1.03 https://www.youtube.com/watch?v=b6UDesMzQ9s  

6.03 https://www.youtube.com/watch?v=6fRvoQJ2_hk  

16.03 https://www.youtube.com/watch?v=p9rLpbpRHWs  

18.03 https://www.youtube.com/watch?v=F0CR0_9xFRY  

23.03 https://www.youtube.com/watch?v=zugsrDHEe2s  

Inter (2014) - Podrobnosti 

24.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/24/20/0/  

25.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/25/20/0/  

26.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/26/20/0/  

27.02 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/27/20/0/  

01.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/1/20/0/  

06.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/6/20/0/  

10.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/10/20/0/  

https://www.youtube.com/watch?v=XcCwju8KrDk
https://www.youtube.com/watch?v=d1MFTxSsl1s
https://www.youtube.com/watch?v=DRb9Nv1aAS0
https://www.youtube.com/watch?v=bLkcvumqv_4
https://www.youtube.com/watch?v=zk1Ca748xAg
https://www.youtube.com/watch?v=b6UDesMzQ9s
https://www.youtube.com/watch?v=6fRvoQJ2_hk
https://www.youtube.com/watch?v=p9rLpbpRHWs
https://www.youtube.com/watch?v=F0CR0_9xFRY
https://www.youtube.com/watch?v=zugsrDHEe2s
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/24/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/25/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/26/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/2/27/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/1/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/6/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/10/20/0/


 JANUS.NET, e-journal of International Relations 
e-ISSN: 1647-7251 

Vol. 10, Nº. 1 (May-October 2019), pp. 42-63   
Agenda-setting and framing in foreign policy:  

the case of Russian and Ukrainian televised coverage of the Crimea case  
Yuliia Krutikova, Maria Raquel Freire, Sofia José Santos 

 63 

 

16.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/16/20/0/  

18.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/18/20/0/  

23.03 http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/23/20/0/  

1TV (2013) - Vremya 

04.12 http://www.1tv.ru/news/2013/12/04/  

Rossiya (2013) - Vesty 

12.12 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/939149/  

1TV (2014) - Vremya 

26. 01 http://www.1tv.ru/news/2014/01/26/  

25.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/25/ 

26.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/26/  

28.02 http://www.1tv.ru/news/2014/02/28/  

01.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/01/  

07.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/07/  

16.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/16/  

17.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/17/  

23.03 http://www.1tv.ru/news/2014/03/23/  

Rossiya (2014) - Vesty 

24.02 http://tv-novosti.ru/date/2014-02-24/rossiya/17-00  

26.02 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970186/  

28.02 

https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970741/video_id/976060/  

02.03 https://www.youtube.com/watch?v=sIqnkd-EkeY  

06.03 https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/972264/  

10.03 https://www.youtube.com/watch?v=pOn0t4QQvAc  

16.03 https://www.youtube.com/watch?v=a5Ym9VmHUiA  

18.03http://tv-news-online.com/vechernie-novosti-bolshie-vesti-na-telekanale-rossiya-

18-03-2015/  

23.03 https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/976156/  

 

 

http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/16/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/18/20/0/
http://podrobnosti.ua/news-release-list/2014/3/23/20/0/
http://www.1tv.ru/news/2013/12/04/
https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/939149/
http://www.1tv.ru/news/2014/01/26/
http://www.1tv.ru/news/2014/02/25/
http://www.1tv.ru/news/2014/02/26/
http://www.1tv.ru/news/2014/02/28/
http://www.1tv.ru/news/2014/03/01/
http://www.1tv.ru/news/2014/03/07/
http://www.1tv.ru/news/2014/03/16/
http://www.1tv.ru/news/2014/03/17/
http://www.1tv.ru/news/2014/03/23/
http://tv-novosti.ru/date/2014-02-24/rossiya/17-00
https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970186/
https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/970741/video_id/976060/
https://www.youtube.com/watch?v=sIqnkd-EkeY
https://russia.tv/video/show/brand_id/5402/episode_id/972264/
https://www.youtube.com/watch?v=pOn0t4QQvAc
https://www.youtube.com/watch?v=a5Ym9VmHUiA
http://tv-news-online.com/vechernie-novosti-bolshie-vesti-na-telekanale-rossiya-18-03-2015/
http://tv-news-online.com/vechernie-novosti-bolshie-vesti-na-telekanale-rossiya-18-03-2015/
https://russia.tv/video/show/brand_id/5206/episode_id/976156/

